Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (927)

Vierailija
921/927 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että 1200 on aika kova vuokra yhdelle.  Jos myyt 200 000 arvoisen maksetun asunnon niin siitä riittää vuokrarahaa 166 kuukaudelle. Joka on siis 13 vuotta. Plus omistusasujan vastikkeet, esim. 300 euroa, on vuodessa 3600 säästöä. Ja sitten muut taloyhtiön kulut joita 13 vuodessa tulee varmasti paljon voi myös lisätä vuokralla asujan plussapottiin.

Jos ikää on jo jonkin verran  niin onko väliä meneekö raha vuokriin  vai pidätkö ne seinissä, joku toinen kuitenkin ne rahat ryyppää aikanaan. Vuokralla asuessa voit myös vaihtaa maisemaa helposti sitä halutessasi. Asun itsekin omassa mutta en voi olla näitä miettimättä. Vuokrakämpät on usein aika siistejä nykyisin.

Vierailija
922/927 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on Suomessa kallista, oli asumismuoto mikä tahansa. Jos on sen verran hyvin toimeentuleva, että asumiskulujen ja muiden välttämättömien kulujen jälkeen jää vielä reilusti rahaa käytettäväksi, voi olla rahallisesti hyvinkin järkevää asua vuokralla. Tämä edellyttäen, että sijoittaa sitten säännöllisesti ylimääräiset rahat, tai ainakin osan niistä pitkäkestoisesti hyvällä tuotolla (esimerkiksi 60-70% hyvin hajautettuihin indeksirahastoihin ja loput vaikka suoriin osakkeisiin). Jos taas rahaa ei jää yhtään ylimääräistä sijoitettavksi asumiskulujen ja muun elämisen  jälkeen, on järkevämpää ostaa oma asunto tai talo (jos tulot on kuitenkin sen suuruiset, että saa lainaa). Tällöin ainakin jotain kertyy säästöön pahan päivän varalle, kun jossain vaiheessa se asunto on kokonaan maksettu.  Sitten jos on niin persaukinen, ettei asuntolainaa saa, taitaa ainoa vaihtoehto olla vuokralla asuminen, vaikka ei saa mitään säästöön. Se on tietysti ikävin tilanne, ja kannattaa tehdä kaikkensa, että saa itsensä nostettua paremmalle tulotasolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/927 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet niin epävarma omista päätöksistäsi että et kestä muiden erilaisia ratkaisuja?

 

Olennainen kysymys on mielestäni se, että ostetaanko asunto yksin vai puoliksi jonkun toisen kanssa?  Tavallisesti kai puoliso tai kumppani tai what ever?    Omistus sitten sen mukaan.  ja erotessa jako   

Vierailija
924/927 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä velaton asunto uudehkossa omistusasuntotaloyhtiössä ja vastike 211 €/kk. Kaksi työssä käyvää maksamassa.

 

Kuka sanoo, että asumisen pitää olla kallista?

Vierailija
925/927 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut omistusasunto aikoinaan pari vuotta. Laitoin sen kuitenkin vuokralle pariksi vuodeksi siirtyen myös itse vuokra-asuntoon, ja sitten myin. Olen myös asunut vuokralaisena talossa, jossa suurin osa asunnoista oli omistusasuntoja. 

Olen kokenut, että vuokralla asuminen on kaikin puolin rennompaa. Jos jokin kodinkone hajoaa, vuokranantaja hommaa uuden tilalle. Ei huolta putkiremonttien yms. kustannuksista. Lisäksi omistustaloissa tuntuu olevan aina vähän sellainen kyttäysmeininki, en koskaan tuntenut oloani hyväksi niissä asuessa. 

Vuokrataloissa tuntuu olevan myös rennompi ilmapiiri, naapureita saatetaan moikata kyllä, mutta sen enempää ei muiden elämä kiinnosta. Ei ole sellaista, että hyi hyi tuo polttaa tupakkaa, tai hui kauhia, nyt hän on ottanut muutaman kaljan.

Vierailija
926/927 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasumisesta tulee helvettiä siinä vaiheessa, kun asuntoja alkaa valua sijoittajille vuokrattavaksi. Vuokralaiset eivät välitä mistään mitään. Korostan EI MISTÄÄN MITÄÄN.  Ollaan myyty 1 asunto kauhujen vuokralaisen takia ja nyt pitää laittaa nykyinen myyntiin. Ostaessa ei valitettavasti ollut kristallipalloa takataskussa, josta olisi voinut hieroa sen tiedon, että naapuriasunto muuten myydään sijoittajalle vuokrauskäyttöön. Pahimmillaan se menee airbnb-kämpäksi.  Kun se seinänaapuri möykkää yötä myöten ja nykyisen lässytyskulttuurin vallitsessa kaikki pistetään normaalin elämisen pariin, niin sitten elät joko itse koko ajan korvatulpat päässä tai lähdet litomaan. Jahka tämä asunto tästä lähtee viikon päästä myyntiin ja menee näillä näkymin hyvinkin nopeasti kaupaksi, muutamme vuokralle, vaikka se on kalliimpaa ja jatkossa vaihdamme maisemaa heti, kun näitä paiskojia, möykkääjiä yms täysin torveloita muuttaa naapuriin. Nyt riittää perkele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
927/927 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisesta tulee helvettiä siinä vaiheessa, kun asuntoja alkaa valua sijoittajille vuokrattavaksi. Vuokralaiset eivät välitä mistään mitään. Korostan EI MISTÄÄN MITÄÄN.  Ollaan myyty 1 asunto kauhujen vuokralaisen takia ja nyt pitää laittaa nykyinen myyntiin. Ostaessa ei valitettavasti ollut kristallipalloa takataskussa, josta olisi voinut hieroa sen tiedon, että naapuriasunto muuten myydään sijoittajalle vuokrauskäyttöön. Pahimmillaan se menee airbnb-kämpäksi.  Kun se seinänaapuri möykkää yötä myöten ja nykyisen lässytyskulttuurin vallitsessa kaikki pistetään normaalin elämisen pariin, niin sitten elät joko itse koko ajan korvatulpat päässä tai lähdet litomaan. Jahka tämä asunto tästä lähtee viikon päästä myyntiin ja menee näillä näkymin hyvinkin nopeasti kaupaksi, muutamme vuokralle, vaikka se on kalliimpaa ja jatkossa vaihdamme maisemaa heti, kun näitä paiskojia, möykkääjiä yms täysin torveloita muuttaa naapuriin. Nyt riittää perkele.

Sen ostaa joku toinen airbnb-vuokraaja ja tekee sillä rahaa tonnin pari kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi