Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?
En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!
Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.
Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.
Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.
Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?
Kommentit (900)
-koska työtä tekevä ei saa lainaa, niin en mene myöskään töihin. Maksakaa te vuokrat mun puolesta tai muuttakaa maailma reilummaksi. En ala orjaksi. Kokeilin kovaa työntekoa yli kymmenen vuotta. Ei kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen on hyväntekeväisyyttä. Jonkunhan se pitää köyhille omistajille maksaa, jotta saavat JÄRJETTÖMÄT lainansa maksettua.
Eihän ne saa vaan asuntosijoittajat ovat tehneet jättitappiot.
Kuinka tyhmä pitää olla, että vuokraa asuntoaan tappiollisena? Ja sitten vielä ulisee, kun vuokralainen maksaa asumisestaan.
Turku ja Tampere
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk
Helsinki ja Vantaa
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e / kk
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Ja kohta asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.
Minä tuhlaan, koska palkkani on ollut pieni ja työsuhteet yhtä pätkää. Ei tällaiselle pankki anna asuntolainaa. Ei ole tullut perintöä tms., jolla olisin voinut ostaa asunnon.
Valmistuin aikoinaan ysärin lamaan suoraan työttömäksi, kesti ennen kuin sain opintovelatkin maksettua.
Mistäs aloittaja on asunnon ostoon rahat saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen on hyväntekeväisyyttä. Jonkunhan se pitää köyhille omistajille maksaa, jotta saavat JÄRJETTÖMÄT lainansa maksettua.
No, sun asunto ja kesämökki on kyllä käänteinen laina nyt kun irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Ja jos on pääomatuloja ne leikkaa tyomarkkinatukea ja toukokuusta alkaen yleistukea.
Mikä mun asunto? En minä mitään asuntoa omista :D Juurihan kerroin tekeväni hyväntekeväisyyttä eli asuvani vuiokralla ja maksavani omistajan asuntolainan lyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla, että vuokraa asuntoaan tappiollisena? Ja sitten vielä ulisee, kun vuokralainen maksaa asumisestaan.
Se on katsos talousnero niin että asunnosta saa markkinavuokraa eikä sitä määrää asunnon kulurakenne vaan markkinat. Jos kulut on suuremmat kuin markkinavuokra niin persnettoa tulee.
Ei kukaan vuokraa sun perimää sähkölämmitys paskaa.
Kela maksaa asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa henkilö. Liian vähän.
Sähkölämmitys paska jää sulle yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku ja Tampere
Helsinki ja Vantaa
Ja kohta asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.
Miten tuo liittyy vuokranantajan tyhmyyteen pitää asuntoaan tappiollisesti vuokralla? Vai oletko niitä va jakkeja, jotka kuvittelevat, että kaikki vuokralla asuvat saavat asumistukea? :D
Sulla kävi huono tuuri, kun sun vanhemmilla on sähkölämmitys paska mikä tulee sun riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pankki arvioi lainataakan ja riskin, eikä edes kaikille myönnetä lainaa. Asuntolainaan ei myöskään saa asumistukea (korkoihin voi saada), kuten pienituloisella on mahdollisuus saada vuokra-asuntoon. Osa myös tekee pätkätöitä ja haluaa mahdollisuuden muuttaa paikkakuntaa pikaisestikin työn perässä.
Onneksi on meitäkin asuntosijoittajia, jotka ei pyydä niitä järjettömiä vuokria ja siten löytää aina pitkäaikaisia vuokralaisia, jotka viihtyy ja kokee, ettei halua ettiä uutta asuntoa, ellei sitten omaa jossain vaiheessa osta. Oon kyllä sitä mieltä, että edullisia kunnan asuntoja pitäisi rakentaa enemmän ja kohdentaa paremmin pienituloisille.
Eihän nykyään edes ole mitään "kunnan asuntoja" kun ne ns. kuntienkin vuokra-asunnot ovat osakeyhtiömuotoisessa omistuksessa, ja vuokrat samaa kiskuritasoa kuin muillakin saatanan moraalittomilla verenimijöillä.
Täytyypä lopettaa vuokralla asuminen ja käyttää jatkossa tuo 850€/kk huumeisiin. Ei tarvitse ap:n itkeä tyhmyyttäni vauvapalstalla, kun en sentään VUOKRAAN rahaa tuhlaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku ja Tampere
Helsinki ja Vantaa
Ja kohta asumistuen
Luuletko, että pätkätöillä maksetaan korkeaa vuokraa?
Vakituisilla on omat asunnot ja Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja moni perii asunnon lähivuosina.
Vakituisilla on omat asunnot ja Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja moni perii asunnon lähivuosina.
En luuule. Olen vakituisessa hyväpalkkaisessa työssä ja asun vuokralla, koska mä voin. Ei ole mitään tarvetta omistaa jotain kerrostalokoppia.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perinnöt tulevat kyllä sekoittamaan asuntomarkkinat totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perinnöt tulevat kyllä sekoittamaan asuntomarkkinat totaalisesti.
Onneksi ei vaikuta mitenkään minun elämääni.
t. vuokralla yhtiön omistamassa asunnossa
Vierailija kirjoitti:
En luuule. Olen vakituisessa hyväpalkkaisessa työssä ja asun vuokralla, koska mä voin. Ei ole mitään tarvetta omistaa jotain kerrostalokoppia.
Hyvä sillä moni on maksuvaikeuksissa
Ja
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sillä moni on maksuvaikeuksissa
Ja
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Miksi linkkaat tänne itsestäänselvyyksiä?
Siksi kokoomus leikkaa tuet, kun ne ei omista kerrostalo-osakkeita. Olisi kiva maksaa kokoomuslaisen aikuisen lapsen 8 asunnon yhtiölainat.
Kokoomuslaiset ei omista kerrostalo-osakkeita.
Siksi he leikkaavat tuet ja paskovat irtisanomissuojan, jotta Yhtiölainat ja vuokrat jäävät maksamatta ja kerrostalot menevät konkurssiin ja kaikki osakkaat menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asunto on niin paska sijoituskohde, ettei tulisi mieleenkään tuhlata rahojani sellaiseen. Vuokralla ollessa maksan mm. vapaudesta lähteä silloin, kun itse haluan sekä mahdollisuudesta ulkoistaa kodin kunnostusasiat omistajataholle.
Pyydetään mutta kauppa ei käy, asunto vanhenee koko ajan.Ylihintaa on ollut kauan aikaa, nyt alkaa tulla oikeita hintoja.