Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
841/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme näitä tyyppejä! Kaikilla ei ole varaa ostaa omaa asuntoa! 

Vierailija
842/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskin äsken jos olisin ollut tässä vuokralla. Niin olisin 25 vuodessa maksanut 150000 euroa ihan ylimääräistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää se että eivätkö vuokralla asujat oikeasti ajattele eläkevuosiaan. Eläkkeet eivät ole kummoisia, yhtiövastikkeen niillä maksaa hyvin, mutta vuokran maksaminen onkin sitten eri juttu. Tulevaisuudessa ei ehkä tukiaisilla juhlita.

Vierailija
844/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla ihan perusasia, että vuokratontille ei muuteta!

Vierailija
845/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää se että eivätkö vuokralla asujat oikeasti ajattele eläkevuosiaan. Eläkkeet eivät ole kummoisia, yhtiövastikkeen niillä maksaa hyvin, mutta vuokran maksaminen onkin sitten eri juttu. Tulevaisuudessa ei ehkä tukiaisilla juhlita.

Toki mietin eläkettäni että silloin en todella rupea maksamaan yhtäkään linjasaneerausta, kattoremonttia, valesokkelia ja mitä niitä muita nyt on. 

Vierailija
846/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki mietin eläkettäni että silloin en todella rupea maksamaan yhtäkään linjasaneerausta, kattoremonttia, valesokkelia ja mitä niitä muita nyt on. 

Mainitsemistasi peruskorjaustoimenpiteistä ja niiden tekemisestähän on tietenkin huolehdittu jo työelämässä ollessa ja asuntoa valittaessa, niihin voi varautua ostamalla asunnon taloyhtiöstä, jossa asioista huolehditaan ajoissa. Eläkkeellä vaan ei ole varaa siihen vuokraan.

Vierailija
847/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa. 

https://www.kela.fi/takuuelake

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vierailija
848/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeensaajan asumistuen kanssa menee lähes vastikkeen kanssa samoihin. Saa olla tukiaiset toimivat kun kerran poliitikot on leikanneet eläkkeistä yli 40% viimeisen 25 vuoden aikana. He on itse tukiaistarpeen leikkauksillaan aiheuttaneet.

Vierailija
849/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. 

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
850/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeensaajan asumistuen kanssa menee lähes vastikkeen kanssa samoihin. Saa olla tukiaiset toimivat kun kerran poliitikot on leikanneet eläkkeistä yli 40% viimeisen 25 vuoden aikana. He on itse tukiaistarpeen leikkauksillaan aiheuttaneet.

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Vierailija
851/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemistasi peruskorjaustoimenpiteistä ja niiden tekemisestähän on tietenkin huolehdittu jo työelämässä ollessa ja asuntoa valittaessa, niihin voi varautua ostamalla asunnon taloyhtiöstä, jossa asioista huolehditaan ajoissa. Eläkkeellä vaan ei ole varaa siihen vuokraan.

Kyllä mulla tulee olemaan hyvä ansioeläke + rahaa kiinni kullassa joista ei tarvi esitellä mitään kuitteja mihinkään. Lisäksi hankin kokemuksia ja näen maailmaa aivan eri tavalla kuin pystyisin rahoittamaan asuntolainaorjana 

Vierailija
852/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."

https://stat.fi/fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona

Vierailija
853/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitä tästä: SDP ja Paavo Lipponen on arkkitehti indeksille leikatulle sellaiselle.

Vierailija
854/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."

https://yle.fi/a/74-20154986

Vierailija
855/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa. 

Nolla-sopimuksilla ja palkkatukitöillä ei asuntovelkaa saa.

Vierailija
856/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vakityö, niin totta kai asuisin omassa kämpässä (en tosin ikinä kerrostaloasunnossa). Nyt on töitä pätkä yhdessä kaupungissa ja toinen toisessa. Enkä puhu edes mistään sadan tai parin sadan kilometrin työmatkasta, vaan sellaisista matkoista että muuttaminen on välttämätöntä.

En uskalla edes sitoutua useimpiin nykyisiin vuokrakämppiin, kun niissä vaaditaan vähintään vuoden asumista. Hyvä jos saan jonkun puolen vuoden pätkän, ja sen jälkeen ei taas mitään tietoa tulevaisuudesta. Ennen työpaikka oli sentään hyväksyttävä syy muuttaa kesken määräaikaisen vuokrasopparin, mutta nykyään on sopimussakot tai joku vuokranantajan mielivapaasti määrittelemä käytäntö tällaisiin tilanteisiin.

Säästöjä on paljonkin, mutten usko että saisin tarvitsemaani hyvin pientä asuntolainaakaan ilman vakityötä. Elättelen toivoa, että joskus omistaisin oman talon. Toivottavasti asuntojen hinnat jatkaa tippumistaan, aika paljon taitaa olla ilmaa vielä.

Vierailija
857/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella asiaa lasketaan on vuokralla asuminen halvempaa. 

Vierailija
858/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

QUOTE:

Talo maalta -palvelu sai alkunsa Autiotalot ja hiljaiset kiinteistöt hyötykäyttöön -hankkeesta, jonka MTK käynnisti. Vaikka hanke on nyt päätöksessään, Talo maalta -palvelu jatkaa toimintaansa ja tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia maaseudun elämään kiinnostuneille.

Liity mukaan Talo maalta -yhteisöön ja löydä unelmiesi kohde maaseudulta!

Klikkaa palveluun täältä: https://talomaalta.fi/

LÄHDE:

Talo maalta -palvelu - kahdeksan kuukautta menestystä ja kasvua - MTK.

Yhdelle autio, toiselle unelmaTalo maalta on ilmainen palvelu, joka yhdistää maaseudulla tyhjillään olevat kiinteistöt ja maallemuutosta haaveilevat ihmiset.

Vierailija
859/865 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos asunnon omistaminen olisi kalliimpaa kuin sen vuokra, kukaan ei haalisi asuntoja vuokrattaviksi."

Vierailija
860/865 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jippii! 🥳🥳🥳

Opin jo lapsena nauttimaan kavereita paremmasta elintasosta, koska vanhempani olivat perineet asunnon jonka vuokralaiselta pumpattiin merkittävät summat rahaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi