Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saitte LDL kolesterolin laskemaan?

Vierailija
03.06.2021 |

Itselläni korkeat arvot nyt kolmikymppisenä :( lääkäri ehdotti statiinejakin. En näe järkeä ruveta käyttämään kun toiveissa olisi kuitenkin vielä perheen perustaminen. Luin että statiineja ei voi missään nimessä käyttää raskaana. Asia ahdistaa tällä hetkellä paljon. Onko joku onnistunut saamaan muutoksia kolesteroliin? Miten ja missä ajassa? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen normaalipainoinen, mutta ajattelin 5 kg tiputtaa. Kasvispainotteisesti syön muutenkin, mutta maitotuotteet jos jättäisi minimiin. En tupakoi.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kalaa.

Vierailija
102/113 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispainotteinen ruokavalio, jossa lisänä kalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terve.fi/artikkelit/osaatko-sina-valita-terveellisimmat-olj…

Kitupellava- eli camelinaöljy tutkimusten mukaan pudotaa LDL- tasoa. Ruokalusikallinen päivässä.

Vierailija
104/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkärit itsepintaisesti tuputtaa statiineja äidilleni, 73v. naiselle, jonka kokonaiskole 4,9, HDL 1,40 ja triglyseridiarvot 1,38 mutta Ldl2,4. Lääkäri haluu heti aloittaa statiinit tuon korkean? LDL n takia varmuuden vuoksi? Miksi? Ei ole todettu sepelvaltimotautia, verenpaine ihanteellinen. Olen aivan ihmeissäni. Jos kole olisi ongelma, niin varmaankin se olisi jo aikaisemmin tullut ilmi.

105/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla LDL laski vasta statiineilla. Ikävä kyllä sitä ennen ehdin saada sydäninfarktin kun en ajoissa halunnut aloittaa statiinien käyttöä. Nyt on käytössä etsetimibi ja atorvastatin maksimiannoksella ongelmitta. Statiinit päälle seuraavana päivänä sydäninfarktista, siitä lihaskipuja jaloissa alle kuukauden ajan ja sitten ei mitään.

M60+

Vierailija
106/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käyttänyt muutaman kuukauden punariisiä ja ldl oli nyt 2,9. Viime vuonna 3,4. Eli on laskenut. 

Triglyseridit taas on ihan pilvissä. Kauhistuin. Joku vuosi sitten 2 jotain nyt yli 5. Yritän siksi vähentää leivonnaisten ym namin syöntiä. 

Itse sain syfäninfarktini LDL-tason ollessa 3.2. Harrastin suklaan syöntiä josta sain runsaasti kovaa rasvaa nostamaan LDL:ää.

Ei se pelkkä ldl sitä sydäninfarktia aiheuta 🤦🏻‍.

Vierailija
108/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kalaa.

Pitää vähentää myös lihaa ja eläinperäisiä tuotteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kaura auttaa oikeasti, itse sain triglyt sillä 2,5> 0,8 (yläraja oli muistaakseni 1,8), ja LDL taas viitteisiin eli 2,7, oli ennen 3,5, yläraja 3. HDL oli kyllä myös tippunut, mutta myös suht korkea vieläkin, on aina ollut, eli 2, oli aiemmin yli 3. 

Söin n. vuoden kaurapuuroa joka aamu, kauraleipää hyvine täytteineen töissä (en osaa töissä syödä lämmintä ruokaa tai salaattiakaan). Netissä jossain oli, että kauraa pitää saada ainakin 2,5dl päivässä (siis kypsentämättömänä, että auttaisi), ja jopa lämpöisiä leipiä tein monesti iltaisin ruoaksi, eli leivoin itse kaurasta leipää, päälle sitten paljon juustoja, kanaa, salaattia jne. Ruisleivän jätin miltei kokonaan, nyt sitten siihen palasin yli vuoden jälkeen. Rasvastakaan en tinkinyt, ja juustoja menee edelleen reilusti enkä edes kananmunia jättänyt, niitä menee 10 tai yli viikossa, mutta yllättynyt olen, että vuodessa sain sekä LDL:n että triglyseridin kuriin, en muuttanut mitään muuta kuin sen, että kauraa kauraa kauraa, vaikka mieluummin olisin ottanut ruisleipää tai patonkia sijaan. Kaikkeen kyllä tottuu, en edes jättänyt pullaa tai suklaatakaan. Eli joskus kannattaa uskoa noita päivälehtienkin artikkeleita, niissä usein mukana linkki, ja kerrankin luin uutisen oikeaan aikaan, olin samana päivänä saanut soiton lääkäriltä tästä asiasta, ja heti tuli uutinen linkkeineen eteen. Uskoin, ja vielä saan hetken  olla ilman noita lääkkeitä.

Vierailija
110/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko jollain vielä hyviä vinkkejä tai onko joku kokeillut jotakin luontaistuotevalmistetta?

Ubikinonilla tippuu, on tosin aika kallista. Kalaöljykapselit ovat hyvänä tukena.

Mä söin kalakapseleita ja kolesteroliarvot vaan nousi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kaura auttaa oikeasti, itse sain triglyt sillä 2,5> 0,8 (yläraja oli muistaakseni 1,8), ja LDL taas viitteisiin eli 2,7, oli ennen 3,5, yläraja 3. HDL oli kyllä myös tippunut, mutta myös suht korkea vieläkin, on aina ollut, eli 2, oli aiemmin yli 3. 

Söin n. vuoden kaurapuuroa joka aamu, kauraleipää hyvine täytteineen töissä (en osaa töissä syödä lämmintä ruokaa tai salaattiakaan). Netissä jossain oli, että kauraa pitää saada ainakin 2,5dl päivässä (siis kypsentämättömänä, että auttaisi), ja jopa lämpöisiä leipiä tein monesti iltaisin ruoaksi, eli leivoin itse kaurasta leipää, päälle sitten paljon juustoja, kanaa, salaattia jne. Ruisleivän jätin miltei kokonaan, nyt sitten siihen palasin yli vuoden jälkeen. Rasvastakaan en tinkinyt, ja juustoja menee edelleen reilusti enkä edes kananmunia jättänyt, niitä menee 10 tai yli viikossa, mutta yllättynyt olen, että vuodessa sain sekä LDL:n että triglyseridin kuriin, en muuttanut mitään muuta kuin sen, että kauraa kauraa kauraa, vaikka mieluummin olisin ottanut ruisleipää tai patonkia sijaan. Kaikkeen kyllä tottuu, en edes jättänyt pullaa tai suklaatakaan. Eli joskus kannattaa uskoa noita päivälehtienkin artikkeleita, niissä usein mukana linkki, ja kerrankin luin uutisen oikeaan aikaan, olin samana päivänä saanut soiton lääkäriltä tästä asiasta, ja heti tuli uutinen linkkeineen eteen. Uskoin, ja vielä saan hetken  olla ilman noita lääkkeitä.

kauraa ja oliiviöljyä

Vierailija
112/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

LDL arvosta 3.5 arvoon 2.2. Jättämällä töissä automaattikahvin pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/113 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 No ei sitä oikein saa millään muulla laskettua kuin lääkityksellä kun se yleensä johtuu siitä että maksa vaan valmistaa sitä liikaa kun geneettinen säätö on siltä osin pielessä. Mutta turhaan niistä statiineista pelotellaan, pienellä annoksellakin toimivat hyvin. Raskaana sitä nyt ei välttis tarvi käyttää tuskinpa saat siitä vähän  korkeasta ldl arvosta sen vuoden aikana mitään haittoja ellei se nyt ihan pilvissä ole. Sehän tuottaa ongelmia sitten vasta yli 50v yleensä ja todella pitkällä aikavälillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä