Miten saitte LDL kolesterolin laskemaan?
Itselläni korkeat arvot nyt kolmikymppisenä :( lääkäri ehdotti statiinejakin. En näe järkeä ruveta käyttämään kun toiveissa olisi kuitenkin vielä perheen perustaminen. Luin että statiineja ei voi missään nimessä käyttää raskaana. Asia ahdistaa tällä hetkellä paljon. Onko joku onnistunut saamaan muutoksia kolesteroliin? Miten ja missä ajassa? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen normaalipainoinen, mutta ajattelin 5 kg tiputtaa. Kasvispainotteisesti syön muutenkin, mutta maitotuotteet jos jättäisi minimiin. En tupakoi.
Kommentit (103)
Tärkein on HDL:n ja triglyjen suhde. Mitä alempi on TG/HDL suhde, sitä vähemmän on aterogeenisia, pieniä LDL-partikkeleita. TG/HDL-suhteella 0.5 ja alle on niiden osuus lähes olematon. Tällaisessa tilanteessa korkea LDL on täysin merkityksetön, koska se muodostuu ei-aterogeenisista, suurista LDL-partikkeleista.
https://turpaduunari.fi/elintasosairauksien-yleismittari-on-tg-hdl-suhd…
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata vain omalta osaltani enkä halua lannistaa sinua. Minulla lienee genettisesti korkea LDL eikä sitä mielestäni saa laskemaan muuta kuin lääkityksellä. Kaikkea on yritetty ja korkea kolesteroli on vaivannut minua koko ikäni. Ei auta ruokavalio, ei liikunta, ei laihduttaminen (olen nyt normaalipainoinen).
Lääkitystä en ole kokeillut, mutta puolisoni kolesteroliarvot tipahtivat alle puoleen heti kun hän aloitti lääkityksen.
HDL-arvoa sen sijaan on mahdollista korottaa esimerkiksi kallilla erikoislevitteellä ja kalanmaksaöljyllä.
HDL-arvoa parantaa ihan avokadolla päivässä. LDL-kolesterolia alentaa kaurapuuro, etenkin kauralesepuuro ja siihen voi laittaa sitä kallista erikoislevitettä. Sen lisäksi kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä ruokalusikallinen päivässä.
Monilla on varaa keventää niitä maitotuotteita. Jos ei muuten niin vaikka puolittaa ensin määrän. Esimerkiksi vaniljajäätelön sekoitettua maustamatonta rahkaa ei erota mitenkään kun syö sekoituksen pehmeähkönä mutta kylmänä. Kovaa rasvaa ja sitä LDL-kolesterolia välttää tuolla keinolla paljon.
Maitotuotteettomuus ei ole ratkaisu kun ajattelee ravitsemuksen kokonaisuutta. Kannattaa alkaa pitää Finelin ruokapäiväkirjaa. Siinä näkee grammalleen päivän hyvät ja huonot rasvat, vitamiinit ja hivenaineet.
#63 lisää vielä, että lähdin liikkeelle tilanteesta ~10 ja nykyään kokonaiskolesteroli oli kolme vuotta sitten 2,5. HDL siitä 1,5. Sen vuoksi ei ole lääkäri minua mitenkään hoputtavat kolesteroliarvoa mittaamaan. Syön toki statiinia pienimmän mahdollisimman määrän.
Minulle kokonaiskolesteroliarvo oli järkytys ja sen jälkeen en ole esimerkiksi oma-aloitteisesti palaakaan suklaata syönyt. Nykyään se maistuu vain rasvalle ja sokerille. Kaikki elämäntapamuutokset ovat vaivan arvoisia kun voin pian olla kahden aikuisen lapsen äiti ja heidän ei tarvi stressata nuorina aikuisina opiskellessaan, että pettääkö minulla pumppu kuten lähtötilanteessa.
Kaikista omituisinta oli se, etten ollut edes mitenkään varsinaisesti lihava vaan BMI oli vuosien ajan sen 24-27 välillä.
Minulla pieneni, kun vähensin punaisen lihan syöntiä.
Nostan tämän vanhan ketjun:
minulla tällaiset arvot:
Kokonais-kol: 5.5
HDL 1.74
LDL 3.6
Trigly 1.02
Olen hoikka ja liikun suhteellisen paljon. Täytyy varmaankin lisätä hikiliikuntaa ja vielä skarpata kovien rasvojen kanssa?
Vierailija wrote:
Minulla yli 9, enkä suostu syömään statiineja.
Huhuu!Oletko vielä hengissä?
Statiineista ei kai ole raskauden aikana ongelmaa.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00945
Tuon mukaan imetyksen aikana ei pitäisi käyttää statiineita. Mutta raskauden aikaisesta käytöstä ei ole mitään varoitusta.
Jos on niin korkea LDL kolesteroli ja verenpaine koholla että lääkäri suosittelee statiineita kannattaa ne ottaa käyttöön. Minä en ottanut vaan lähdin ruokavaliotani korjaamaan. Vuoden kuluttua siitä sain sydäninfarktin josta nyt alan hiljakseen olla toipunut. Statiinit ja etsetimibi ovat osa lääkitystä joka aloitettiin jo sairaalan sydäntarkkailu osastolla.
Tästä samasta aiheesta oli hetki sitten keskustelu, jossa "vaihtoehto" väki mollasi länsimaista lääketiedettä ja mainosti että LDL kolesteroli saisi olla korkealla.
Lopeta kaikki sokeri, turhat mässyttämiseen tarkoitetut herkut ja tunnistamattomaan muotoon prosessoidut mössöt. Älä syö karkkia, suklaata, kakkua, keksejä, sipsejä, nachoja, epämääräisiä valmisvegaanieinesvalmisteita, tai viljoja. Syö ruokasi mahdollisimman originaalissa muodossa, vaihda öljy voihin. Minulla on hiton hyvät rasva-arvot ja syön lähinnä nautaa, sikaa, rasvaisia maitotuotteita, munia kalaa ja perunaa, en napostele vaan syön paljon eläinrasvaa. Syö tarpeeseen, älä huvikseen. Liiku päivittäin sillä ajatuksella että keho tarvitsee liikkeellä voitelua, mut ei tartte reuhtoa ja hikoilla solkenaan. Voi kuulostaa ihan sekopäiseltä jos seuraa yleisesti hyväksyttyjä ravitsemussuosituksia. Tsemppijä!!!!
Vierailija wrote:
Lopeta kaikki sokeri, turhat mässyttämiseen tarkoitetut herkut ja tunnistamattomaan muotoon prosessoidut mössöt. Älä syö karkkia, suklaata, kakkua, keksejä, sipsejä, nachoja, epämääräisiä valmisvegaanieinesvalmisteita, tai viljoja. Syö ruokasi mahdollisimman originaalissa muodossa, vaihda öljy voihin. Minulla on hiton hyvät rasva-arvot ja syön lähinnä nautaa, sikaa, rasvaisia maitotuotteita, munia kalaa ja perunaa, en napostele vaan syön paljon eläinrasvaa. Syö tarpeeseen, älä huvikseen. Liiku päivittäin sillä ajatuksella että keho tarvitsee liikkeellä voitelua, mut ei tartte reuhtoa ja hikoilla solkenaan. Voi kuulostaa ihan sekopäiseltä jos seuraa yleisesti hyväksyttyjä ravitsemussuosituksia. Tsemppijä!!!!
... ja jos eli kun LDL kolesterolin taso ei kuitenkaan putoa suositellun ylärajan alle kokeiltuasi tätä puolen vuoden ajan niin lääkärin suosittelemat statiinit heti käyttöön. Kun on korkea kolesteroli niin pitää hankkia verenpainemittari kotikäyttöön. Sepelvaltimotautia ja sydäninfarktia edeltää yleensä mutta ei aina sekä korkea verenpaine että korkea LDL.
Säännöllinen seuranta molemmista eli muistetaan että molemmat voivat "itsekseen" lähteä nousuun.
Tavoitearvo on lääketeollisuuden sanelema.Antioksidantit estävät kolesterolin hapettumisen kiinni suoniin.
Vain kasvisruokavalio auttoi. Vaikka söin muuten terveellisesti niin lihan ja kalan syöminen piti kolesterolin korkealla.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa hyvät ihmiset kirjoja.
Niistä se selviää.
LDL pudotus ei vaikuta kuolleisuuteen mitään, pahemminkin vanhemmilla naisilla se lisäsi kuolleisuutta.
Vanhemmiten kolesteroli nousee ihan luonnostaan ja se on tarkoituskin.
Perustele, miksi kolesterolin on tarkoitus nousta vanhenemisen myötä. Korkea kolesteroli lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Sydän on koetuksella.
Kolesteroli on elimistölle äärimmäisen tärkeä aine, jota maksa tuottaa soluvaurioiden syntymisen yhteydessä. Sitä tarvitaan soluvaurioiden korjaamiseen ja monien hormonien synteesiin. Vanhoilla ihmisillä on enemmän soluvaurioita ja siksi jo luonnostaan enemmän LDL-kolesterolia. Matala kolesteroli kertoo vanhoilla ihmisillä lähinnä huonosta ravitsemuksesta ja siksi se on yhteydessä suurempaan kuolleisuuteen. Verisuonitukoksissa on tutkimusten mukaan arviota noin 3% kolesterolia, suurin osa on kovaa kalkkia. Kolesterolilla ei ole mitään tekemistä verisuonitukosten kanssa paitsi se, että tulehdustiloissa maksa tuottaa sitä enemmän.
Vierailija wrote:
Tästä samasta aiheesta oli hetki sitten keskustelu, jossa "vaihtoehto" väki mollasi länsimaista lääketiedettä ja mainosti että LDL kolesteroli saisi olla korkealla.
Vaihtoehtoväen näkemyskin perustuu länsimaisen lääketieteen tutkimuksissa havaittuihin ilmiöihin.
Kaksi vuotta sitten tähän ketjuun on kirjoitettu näin: ”Tärkein on HDL:n ja triglyjen suhde. Mitä alempi on TG/HDL suhde, sitä vähemmän on aterogeenisia, pieniä LDL-partikkeleita. TG/HDL-suhteella 0.5 ja alle on niiden osuus lähes olematon. Tällaisessa tilanteessa korkea LDL on täysin merkityksetön, koska se muodostuu ei-aterogeenisista, suurista LDL-partikkeleista.
https://turpaduunari.fi/elintasosairauksien-yleismittari-on-tg-hdl-suhde”
Tämän asian voi käydä halutessaan tarkistamassa yksityisen puolen apo-suhteen laboratoriokokeilla.
Miten olette päässeet julkiselle verikokeisiin vai pitääkö olla lääkärinkäynti ja joku erityinen syy?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkea LDL mutta lääkäri sanoi että se ei haittaa koska myös HDL on korkea. Jos HDL olisi matala niin sitten voisi olla syytä huoleen.
Tässä tärkeä näkökulma, eli LDL:n ja HDL:n keskinäinen suhde.
Minulla ei kokonaiskol. ollut hirveän korkea, mutta hyvän ja huonon kol:n keskinäinen suhde ”päin seiniä”.
Lisäksi erittäin voimakas perimä,- lähisukulaiset kuolivat 40-60 vuoden ikäisinä sydänkohtauksiin.
Itse ”pääsin vähemmällä”,- tukos meni silmään, ja menetin lähinäön toisesta silmästä sen seurauksena.
Minulle määrättiin kol.lääkitys heti. Enkä näillä perintötekijöillä uskaltaisi jättää lääkitystä pois.
Näin kävi myös tuttavalleni. Lääkäri vain naureskeli korkealle LDL:lle, kun HDL oli myös korkea. Sitten tuli tukos silmään ja nyt tämä erittäin lääkevastainen ihminen syö monenlaisia pillereitä, ettei tukos uusiutuisi. On pärjännyt nyt useamman vuoden.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi laskemaan saada? Kolesterolin ja sydäntautien yhteydestä ei ole mitään näyttöä. Kolesteroli tulee suonen seinämiin paikkaamaan vaurioita. Siksi sydänpotilailla on korkea kolesträeroli mutta syy tämä "rakennusaine" ei ole siihen.
Niin, se hyvä kolesteroli.
LDL on se rakennusaine. HDL kuljettaa ylimääräistä kolesterolia pois soluista, LDL taas vie soluihin rakennusaineita. Montako muistisairautta vuodessa syntyy siitä, että tämä elimistön upea korjausmenetelmä rikotaan lääkityksellä? Kaikilla sydänpotilailla ei ole korkea kolesteroli.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkea LDL mutta lääkäri sanoi että se ei haittaa koska myös HDL on korkea. Jos HDL olisi matala niin sitten voisi olla syytä huoleen.
Tässä tärkeä näkökulma, eli LDL:n ja HDL:n keskinäinen suhde.
Minulla ei kokonaiskol. ollut hirveän korkea, mutta hyvän ja huonon kol:n keskinäinen suhde ”päin seiniä”.
Lisäksi erittäin voimakas perimä,- lähisukulaiset kuolivat 40-60 vuoden ikäisinä sydänkohtauksiin.
Itse ”pääsin vähemmällä”,- tukos meni silmään, ja menetin lähinäön toisesta silmästä sen seurauksena.
Minulle määrättiin kol.lääkitys heti. Enkä näillä perintötekijöillä uskaltaisi jättää lääkitystä pois.Näin kävi myös tuttavalleni. Lääkäri vain naureskeli korkealle LDL:lle, kun HDL oli myös korkea. Sitten tuli tukos silmään ja nyt t
Ja mikä oli triglyseridiarvo? Korkeakaan HDL ei pelasta, jos triglyt on korkealla, tästä kertoo juurikin TG/HDL-suhde. Triglyt ilmaisevat myös ravinnon aiheuttamaa sokerikuormaa, siksi se on niin merkittävä tekijä. Harvardin yliopisto on maailman arvostetuimpia yliopistoja, siellä tehtyjen tutkimusten mukaan sv-tautien suurin riskitekijä ravinnossa on korkea glykeeminen kuorma. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2007123
Vierailija wrote:
Tutkimusten perusteella on kiistatonta, että statiinit vähentävät kokonaiskuolleisuutta, sydän- ja verisuonitautikuolleisuutta ja sydän- ja verisuonitapahtumia verrattuna plaseboon. Harvoja lääkkeitä on tutkittu yhtä paljon kuin statiineja, kun ne ovat niin vanhoja lääkkeitä.
Tietoa voi hakea esim. Pubmedistä (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/), joka on merkittävin tietokanta lääketieteellisistä tutkimuksista.
Ja kun joku nyt tuli maininneeksi muistisairaudet, niin tutkimusten perusteella statiinien käyttö on yhteydessä matalampaan muistisairausriskiin.
Niin, se hyvä kolesteroli.