Miten saitte LDL kolesterolin laskemaan?
Itselläni korkeat arvot nyt kolmikymppisenä :( lääkäri ehdotti statiinejakin. En näe järkeä ruveta käyttämään kun toiveissa olisi kuitenkin vielä perheen perustaminen. Luin että statiineja ei voi missään nimessä käyttää raskaana. Asia ahdistaa tällä hetkellä paljon. Onko joku onnistunut saamaan muutoksia kolesteroliin? Miten ja missä ajassa? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen normaalipainoinen, mutta ajattelin 5 kg tiputtaa. Kasvispainotteisesti syön muutenkin, mutta maitotuotteet jos jättäisi minimiin. En tupakoi.
Kommentit (103)
Omani laski puoleen kun jätin pois lihan ja maitotuotteet (lisäksi lisäsin liikuntaa). Aiempi lakto-ovogegetaristinen ruokavalio ei auttanut, mutta pesketaarinen (vegaani + kala) auttoi heti. Veikkaan, että kannattaa kokeilla ainakin jättää maitotuotteet pois ja lisätä liikuntaa, pahimmassa tapauksessa LDL ei sinulla muutu, mutta terveys muuten paranee kuitenkin.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa hyvät ihmiset kirjoja.
Niistä se selviää.
LDL pudotus ei vaikuta kuolleisuuteen mitään, pahemminkin vanhemmilla naisilla se lisäsi kuolleisuutta.
Vanhemmiten kolesteroli nousee ihan luonnostaan ja se on tarkoituskin.
Ongelma on vain saavuttaa se vanhuus.
Ennen Puskaa suomalaiset kuolivat saappaat jalassa viisikymppisinä sydän- ja verisuonitauteihin.
Saisi Pekka puskalle pystyttää patsaan. Sai ainakin miesten eli iät jatkumaan parikymmentä vuotta. Ehdotan itä suomea patsaan paikaksi. Täällä puskan työ tuotti eniten hedelmää. Kiitos.
Vuokrasin mökin Tur. saaristosta. Kolmekertaa viikossa söin kalaa. Itse viljelin perunat ja sipulit, että vihannekset.
Kokonaiskolesteroli putosi 6.8sasta, 4
Liikun paljon.Liikunta ja ravinto on kaiken a ja o
Sen kaikki tietää, mutta on vaikea pysyä oikealla terveellisellä tiellä.
Tsemppiä kaikille korkean kolestrolin omaaville.
Syö runsaasti erilaisia kuituja ja osta kuitulisää. Voita kannattaa käyttää lähinnä paistamiseen, muutoin suosi tyydyttymättömiä rasvahappoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa hyvät ihmiset kirjoja.
Niistä se selviää.
LDL pudotus ei vaikuta kuolleisuuteen mitään, pahemminkin vanhemmilla naisilla se lisäsi kuolleisuutta.
Vanhemmiten kolesteroli nousee ihan luonnostaan ja se on tarkoituskin.
Ongelma on vain saavuttaa se vanhuus.
Ennen Puskaa suomalaiset kuolivat saappaat jalassa viisikymppisinä sydän- ja verisuonitauteihin.
Saisi Pekka puskalle pystyttää patsaan. Sai ainakin miesten eli iät jatkumaan parikymmentä vuotta. Ehdotan itä suomea patsaan paikaksi. Täällä puskan työ tuotti eniten hedelmää. Kiitos.
Ja sitten tuli Antti Heikkilä, jonka ansiosta hyväuskoisten elinikä laski. Hänellekin voitu tehdä patsaan darwin-aiheella.
Vierailija kirjoitti:
Oisko jollain vielä hyviä vinkkejä tai onko joku kokeillut jotakin luontaistuotevalmistetta?
Älä!
Niillä sekoittaa elimistön ja kestää pitkän aikaa parantua.
Ruokavalio
- ja intervallityyppinen liikunta. Siitä on tehty tutkimuksia. Juokset tai poljet täysiä minuutin. Siis täysiä. Kolme sellaista minuutin spurttia muutaman kerran viikossa ja se vaikuttaa berrn kolesteroliarvoihin positiivisesti.
Se oli sellain brittitutkimus muutama vuosi sitten. Tiedemiehet polkivat kuntopyörää ja mittasivat kolesteroliarvot.
Ei siis tarvitse ajallisesti paljon, mutta tehoja pitää olla. Tehoja!
Omassa arjessa voi toteuttaa- mäkijuoksut, raput vauhdilla ylös, fillarilla mäet täysiä ylös.
Hengästyminen ja tehot siinä de ydin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkea LDL mutta lääkäri sanoi että se ei haittaa koska myös HDL on korkea. Jos HDL olisi matala niin sitten voisi olla syytä huoleen.
Tässä tärkeä näkökulma, eli LDL:n ja HDL:n keskinäinen suhde.
Minulla ei kokonaiskol. ollut hirveän korkea, mutta hyvän ja huonon kol:n keskinäinen suhde päin seiniä.
Lisäksi erittäin voimakas perimä,- lähisukulaiset kuolivat 40-60 vuoden ikäisinä sydänkohtauksiin.
Itse pääsin vähemmällä,- tukos meni silmään, ja menetin lähinäön toisesta silmästä sen seurauksena.
Minulle määrättiin kol.lääkitys heti. Enkä näillä perintötekijöillä uskaltaisi jättää lääkitystä pois.Näin kävi myös tuttavalleni. Lääkäri vain naureskeli korkealle LDL:lle, kun HDL oli myös korkea. Sitten tuli tukos silmään ja nyt t
Tunnenkohan saman henkilön? Lääkäri oli tosiaan naureskellut ja sanonut, että vaihaisi vaikka osia kanssaan.
Varoitus noista kasvistenoli jogurteista ynms. tuli aivan järjetön sappikivikohtaus, eli varmasti toimivia kun kerran pilkkovat sitä kolesterolia, mutta niistä tuli kiviä tilalle.
Joku ehdotti luontaistuotetta. Saatat helposti googlata punariisin, jossa väitetään olevan luonnollisia statiineja. On totta, että punariisi sisältää tiettyä statiinia, mutta sen pitoisuus on täysi arvoitus. Tämä kyseinen statiini aiheuttaa statiineille tyypillisiä haittoja, mutta terapeuttinen vaikutus on keskinkertainen.
Lähtökohtaisesti kalanmaksaöljy on ainoa luontaistuote, jota on järkevä käyttää, ja sitäkin maltillisesti. Ei kannata hurahtaa luontaistuotebisnekseen, joka on valitettavan kannattavaa kovilla katteilla vailla vastuuta ja hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos kolesterolisi ei aivan taivaissa huitele eikä sinulla ole sukurasitteena sydän ja verusuonitauteja niin en panikoisi.
Mulla on ollut jo vuosikymmeniä LDL yli 5 ja tämä pillereillä.
En ole lääkäri.
LDL oli itselläni 5. Ja kaikki kaihistellut miten noin korkea :( helpottavaa kuulla etten ole ainut.
Älä usko typeryksiä, jotka kaivavat verta nenästään. Suomessa on isot riskit sydän- ja verisuonitaudeille, ja korkea verenpaine on iso riski.
Statineeja voi syödä huoletta.
Kerran täällä vain eletään niin syön sitä mitä mieli tekee. Syön paljon lihaa, juustoa ja käytän muutenkin paljon maitotuotteita. Ainoastaan leivän päälle ostan hieman kevyempää voipohjaista levitettä. Rasvattomia maitotuotteita en käytä ja kermajuustoa se olla pitää. Kolesteroli oli hieman reilu 6 ja hyvää kolesterolia on aina ollut reilusti. Näin olen syönyt koko ikäni ja jos kuolo korjaa, niin kuolen mielummin makkara kuin salaatinlehti suussa.
Siirtää alkoholin käytön yhdelle päivälle viikossa ja suo itselleen herkkuja myös vain yhtenä päivänä viikossa. Syö monipuolisesti ja välttelee tyydyttyneitä rasvoja, jota esim. roskaruoka ja einesruoka on täynnä ja muistaa liikkua tarpeeksi, niin tuolla pääsee jo pitkälle. Kun hemmottelee itseään vain kerran viikossa sen sijaan, että tekisi sitä joka päivä, niin siinä alkaa painokin putoamaan varsinkin työssäkäyvillä ja muuten aktiivisilla ihmisillä.
Oon käyttänyt muutaman kuukauden punariisiä ja ldl oli nyt 2,9. Viime vuonna 3,4. Eli on laskenut.
Triglyseridit taas on ihan pilvissä. Kauhistuin. Joku vuosi sitten 2 jotain nyt yli 5. Yritän siksi vähentää leivonnaisten ym namin syöntiä.
Koleateroli ja alzheimer liittyy toisiinsa. Osalla apoe3 geeni mutaatio, joka nostattaa koleaterolia ja altistaa alzheimerille erilaiste tulehduksien kautta. LDL on myös merkki tulehduksesta ja tulehduttaa kehoa. Kaikista tärkein on ettei trigly ole korkea!
Ruokavaliota parantamalla ei ldl-taso juurikaan parantunut kun ilmeisesti on geneettisistä syistä koholla. Suvussa on samaa vaivaa.
Nyt minulla on (18kk sydäninfarktin jälkeen) etsetimibi ja atorvastatin 80mg pitämässä kolesterolin kurissa. Viime mittauksessa ldl oli 1.2 eli varsin hyvä. Sepelvaltimotaudin oireet ovat selvästi vähentyneet siitä mitä olivat pari kk infarktin jälkeen.
Lyhyt vastaus: kolesteroli pysyy kurissa lääkityksellä. Jos olisin aloittanut sen ajoissa niin olisin tod näk välttänyt infarktin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliota parantamalla ei ldl-taso juurikaan parantunut kun ilmeisesti on geneettisistä syistä koholla. Suvussa on samaa vaivaa.
Nyt minulla on (18kk sydäninfarktin jälkeen) etsetimibi ja atorvastatin 80mg pitämässä kolesterolin kurissa. Viime mittauksessa ldl oli 1.2 eli varsin hyvä. Sepelvaltimotaudin oireet ovat selvästi vähentyneet siitä mitä olivat pari kk infarktin jälkeen.
Lyhyt vastaus: kolesteroli pysyy kurissa lääkityksellä. Jos olisin aloittanut sen ajoissa niin olisin tod näk välttänyt infarktin.
Jossittelu on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossittelu on typerää.
Ei ollenkaan. Ensi kerralla kun mulle ehdotetaan ennalta ehkäisevän lääkityksen aloittamista vakavan sairastumisen välttämiseksi niin muistan tämän aiemman virheeni.
Olen myös ottanut tavakseni muistuttaa tuttavia ja työkavereita sepelvalrimotaudin riskistä käyttäen itseäni esimerkkinä. Teen sen jokaisen kohdalla tasan yhden kerran jotta ei mene toistoksi eikä saarnamiseksi.
Minuakin aikanaan peloteltiin statiinien haittavaikutuksista. Itse sitten koin sen statiinien käyttämättömyydestä aiheutuvan haittavaikutuksen mutta onneksi jäin eloon. Toista infarktia en halua kun siihen niin usein kuollaan. Eli statiinien kanssa elän loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Oon käyttänyt muutaman kuukauden punariisiä ja ldl oli nyt 2,9. Viime vuonna 3,4. Eli on laskenut.
Triglyseridit taas on ihan pilvissä. Kauhistuin. Joku vuosi sitten 2 jotain nyt yli 5. Yritän siksi vähentää leivonnaisten ym namin syöntiä.
Itse sain syfäninfarktini LDL-tason ollessa 3.2. Harrastin suklaan syöntiä josta sain runsaasti kovaa rasvaa nostamaan LDL:ää.
Ei tuossa tutkimuksessa niin sanota, vaan siinä sanotaan, että ravinnon korkea glykeeminen indeksi on yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin. Mistään triglyserideistä tai HDL:stä tutkimuksessa ei puhuta sanallakaan.