Oulu paloi yhdeksässä tunnissa maan tasalle vuonna 1822
https://www.kaleva.fi/tuli-paasi-irti-torikadulla-kirkonkellot-sulivat-…
Hurjia aikoja olleet nuo kaupunkipalot 😮
Kommentit (25)
Kyllä sitä silloinkin osattiin paloja saada aikaiseksi, vaikka grilliä ei oltukaan keksitty
Ei se minua kai haittaa. Varmaan taas ulkomaalaista tänne tunkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_palo
Turkukin paloi 1827 käytännössä kokonaan.
Mitä tuossa tarkoitetaan kun kerrotaan, että tuli ylitti Aurajoen? Eikö siis vesikään saanut sitä paloa keskeytymään?
Kipinät lentää helposti jokien yli, nehän on aika kapeita kaupungeissa, siellä varmaan ollut puusiltoja ja kun se palaa niin samalla menee tuli tois' puol' jokkee. Tuollainen palo on niin kuuma, että jo siitä voi syttyä, siellä ollut tervattuja kattoja ja olkia ja paljon helposti syttyvää materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_palo
Turkukin paloi 1827 käytännössä kokonaan.
Mitä tuossa tarkoitetaan kun kerrotaan, että tuli ylitti Aurajoen? Eikö siis vesikään saanut sitä paloa keskeytymään?
Kipinät lentää helposti jokien yli, nehän on aika kapeita kaupungeissa, siellä varmaan ollut puusiltoja ja kun se palaa niin samalla menee tuli tois' puol' jokkee. Tuollainen palo on niin kuuma, että jo siitä voi syttyä, siellä ollut tervattuja kattoja ja olkia ja paljon helposti syttyvää materiaalia.
Ja vielä myrskytuuli, joka ruokki paloa entisestään. Oli eräänlainen tulimyrsky.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_palo