Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön tamperelaisnainen halusi lukea vanhuksille lehtiä – Sitten katkesi ansiopäiväraha

Vierailija
22.05.2026 |

TAMPERELAINEN Seija Jarmas ei ollut uskoa silmiään saadessaan työvoimaviranomaiselta selvityspyynnön kesällä 2025.

 

Työtön työnhakija Jarmas oli vasta sopinut että saa tehdä vapaaehtoistyötä Mummon Kammarin kautta Tampereella Koukkuniemen vanhainkodissa, lukea lehtiä asukkaille ja pitää heille seuraa. Seuraavaksi selvityksen käsittelyn vuoksi katkesi ansiopäivärahan maksu.

 

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten hoivalaitoksissa toimii vapaaehtoisia, joiden työ vanhusten hyväksi on erittäin arvokasta.  He tuovat piristystä ja sisältöä näihin kuoleman esikartanoihin, jossa ihmiset odottavat loppuaan.

Taloudellinen tilanne on sellainen, että vapaaehtoistoiminta on täysin palkatonta. Vapaaehtoitoiminnan tärkeä periaate on se, että se on vapaaehtoista - siihen ei pidä ketään pakolla pakottaa - niin toimintaan hakeutuu sellaiset, jotka todella haluavat osallistua. Tämä on kaikkien etu.

 

Mutta niin, miksi tällaisesta aktiivisuudesta halutaan rangaista ihmisiä? Palkkatöitä ei kuitenkaan kaikille ole. Sanktion sijaan työvoimaviranomaisen tulisi osoittaa henkilölle työpaikka, josta maksetaan käypä korvaus. Mutta on tietysti helpompi lätkiä sanktioita. 

Omalla ajalla ja kustannuksellaan tulleita soittajia/laulattajia ei saa enää kahvittaa. Hyvinvointialue ei maksa kahveja. 

Vierailija
122/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vttua liikkuu virkailijan päässä joka tällaisen päätöksen tekee?  Ja ei, tähän ei riitä vastaukseksi että ohjeet, pomo tai "laki" määrää.  Jos määrää, niin silloin virkailijan velvollisuus on pitää huoli että niitä muutetaan ja takoa järkeä päähän, tarvittaessa kovinkin sanoin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ei saa kertoa tai puhua työkkärille, paha virhe oli

Vierailija
124/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla juurikin päinvastoin eli että työttömyyskorvauksen vastineeksi oli pakko tehdä jotakin yleishyödyllistä muutama tunti viikossa eli vanhuksille ulkoiluapua ja seuranpitoa, uimahallikäynti yh-äidin erityislapsen kanssa, roskien keräilyä  yms.

Roskien keräily ei ole kenenkään muun hommaa kuin se joka ne on maahan heittänyt. Pitäisi tulla kunnon sakkorangaistus roskaamisesta. Kumma kun ei aikuiset ihmiset osaa tätä eivätkä lapsilleenkaan opeta. Sitten vaaditaan että työttömät keräämään roskia. Mikäs siinä kun maksatte heille siitä asianmukaisen palkan ja huolehditte myös lakisääteisistä sivukuluista.

Vierailija
125/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut niin monen työttömän kieltäytyvän työtarjouksesta sen takia kun se ei olisi sopinut hänene tekemän vapaaehtoistyön aikataulujen kanssa niin en yhtään ihmettele että vihdoin tähänkin puututtiin

Et ole.

Vierailija
126/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

niin luulisi, mutta työkkärin mielestä se on työntekoa jos teet jotain. vapaaehtoistyö vaikka ei saakkaan rahaa niin se on periaatteessa työtä.

Palkatonta työtä? Eihän se ole edes työtä.  Eikä este työllistymiselle. Koska voi lopettaa koska vaan.

Määrättynä työllistämispalveluna palkaton työ ei estä työllistymistä. Kuitenkin työttömille on määrättyjä sanktioita, koska työllistymispalvelua ei olisi saanut keskeyttää palkkatyöhön siirtymisen vuoksi. 

Lukuisten tapausten perusteella nykyään ei voi enää kiistää käytäntöä, jossa mikä tahansa työttömän itsensä suorittama aktivisuus estää työllistymisen, vaikka työtön voisi samalla sekunnilla siirtyä palkkatyöhön. Kuten tässäkin ketjussa huomataan, niin työttömän vapaaehtoistyö on myrkkyä, mutta pakotettuna se olisi tuen vastineeksi tehtävää työtä.  Tärkeitä pakkovapaaehtoistyössä olisi siis työttömän vastentahtoisuus kyseiseen vapaaehtoistyöhön (vähän samaan tapaan kun aikoinaan työvoimavirkailijat ehdottivat työttömälle työpaikkoja - ei missään tapauksessa työttömän koulutusta vastaavaa ja ehdottomasti siihen työhön, jonka työtön haluaa rajata vaihtoehdoista pois).

Tää on aina tätä: koulutettu nuori duunari ei saa koulutustaan  vastaavaa työtä, vaan vierestä palkataan joku täysin eri alan tyyppi. Koulutettu on liikaa sitä ja liian vähän tätä. 

Köyhiltä vanhemmilta viedään lapset mieluummin kuin annetaan apua kotiin. 

Korjataan ehjää, hajotetaan toimiva systeemi ja pyöritetään projekteja, kunnes palataan alkuun. 

Alimman portaan orja tietää kaiken, muttei sano vaan tekee ilmaiseksi ja antaa kunnian muille. 

Kyykkyyn, alas.

Elämme uutta 50-lukua. Silloin esim. sairaanhoitajan piti yhä ylläpitää vanhaa uhrautuvuuden ihannetta, eikä hankkia perhettä ja käydä töissä yhtä aikaa. Naisten piti avioitua ja hankkia lapset salaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Niin, sehän on työ josta kuuluisi maksaa palkkaa. Olen ollut vapaaehtoisena laittamassa ruokaa työttömille. Siitä ei kukaan olisi palkkaa maksanut, joten ei menneet tuet.

Ja sitten imuroidaan "kumppanuusmaista" hoitajia kun Suomessa ei osata katsoa omasta reservistä hoitotyöhön kykenevää ja siihen palkkatyökseen halukkaita ihmisiä. 

Samalla kun tuotot ja voitot kaupallisissa hoitolaitoksissa alepalkalla paisuu, "kumppanuusmaiden" terveydenhoito heikkenee. Hunanistisekonominen oravanpyörä. "Mä tunnen miten vauhti kiihtyy", sopii hyvin rajattomaan ahneuteen. 

Vierailija
128/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lukea. Kunhan tekevät salaa. Ja kysyy mitä iäkäs haluaa itse. Heidän ehdoilla autetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon näitä tapauksia oikein on?  Tässäkin tapauksessa on kysytty lupaa toimia vapaaehtoistyössä mutta silti on tullut selvityspyyntö. Eikö virkailija ole toiminut väärin?

Minä olen ainakin yksi tällainen tapaus.  Vanhuuseläkeikään vajaa kaksi vuotta aikaa, mutta en missään nimessä lähde haluamiini vapaaehtoistöihin vaikka saisin luvan, - ei voi luottaa viranomaisiin. Työllistymismahdollisuudet sairauksieni ja alueellisen työttömyyden vuoksi täysi nolla.

Vierailija
130/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on että työttömät lopettaa köyhänavulla elämisen, menee töihin ja maksaa veroja eivätkä vie työpaikkoja vapaaehtoistöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen on todella lyhytnäköistä. CV:ssä pahin mahdollinen asia on kuntouttava työtoiminta tai muu työkkärin järjestämä aktiviteetti, ja toiseksi pahin asia on tyhjä CV. Eli olisi vain hyvä, jos työtön pystyisi vapaaehtoistyön tai vaikka tavoitteellisen taiteenteon avulla naamioimaan CV:n tyhjät kohdat täysiksi. Joten kaikenlaiseen omaehtoiseen tekemiseen pitäisi nimenomaan kannustaa!

Vierailija
132/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on että työttömät lopettaa köyhänavulla elämisen, menee töihin ja maksaa veroja eivätkä vie työpaikkoja vapaaehtoistöillä.

Mitä työpaikkoja? Tuo on extraa varsinaisen työn päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

niin luulisi, mutta työkkärin mielestä se on työntekoa jos teet jotain. vapaaehtoistyö vaikka ei saakkaan rahaa niin se on periaatteessa työtä.

Voi vit tu sanon minä. Kahvikupillistakaan ei saa enää tarjota vapaaehtoiselle vieraalle. Joskus tuntuu että parempi kun iso pommi tippuis koko hulluun yhteiskuntaan.

Vierailija
134/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työtön ei saa tehdä yhtään mitään jos siitä ei ole erikseen sovittu työkkärin kanssa. Jopa harrastukset voidaan katsoa työksi tai yritystoiminnaksi. Työttömien pitää olla mahdollisimman passiivisia tai ongelmia tulee.

Läheskään kaikista työkkärin aivopieruista ei kerrota julkisuuteen. Vaikkakin työkkärin tädit ja sedät noudattavat vain lakia niin jokainen heistä tulkitsee lakia eri tavalla eikä kukaan heistä joudu koskaan vastuuseen vaikka tulkinta olisikin kansankielellä päin v*ttua. Loppujen lopuksi työtön on aina se joka joutuu kärsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään mietin, että kun olen viime viikot siivonnut kotoani perusteellisesti ja laittanut pihaa todella ahkerasti niin jonkun omaohjaajan mukaan sekin on varmaan este työttömyystuelle.

Vierailija
136/136 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa työtön ei saa tehdä yhtään mitään jos siitä ei ole erikseen sovittu työkkärin kanssa. Jopa harrastukset voidaan katsoa työksi tai yritystoiminnaksi. Työttömien pitää olla mahdollisimman passiivisia tai ongelmia tulee.

Läheskään kaikista työkkärin aivopieruista ei kerrota julkisuuteen. Vaikkakin työkkärin tädit ja sedät noudattavat vain lakia niin jokainen heistä tulkitsee lakia eri tavalla eikä kukaan heistä joudu koskaan vastuuseen vaikka tulkinta olisikin kansankielellä päin v*ttua. Loppujen lopuksi työtön on aina se joka joutuu kärsimään.

Eivät työkkäri sedät ja tädit noudata lakia. Sehän tässä on pointti. Kela työnantajana yllyttää tekemään rikoksia.

Joka tahallaan taivuttaa toisen tahalliseen rikokseen tai sen rangaistavaan yritykseen, tuomitaan yllytyksestä rikokseen kuten tekijä.

Lehtien lukeminen ääneen on tai on rinnastettavissa poliittiseen toimintaan. Politiikan tavoitteena on vaikuttaa yhteisiin sääntöihin tai muiden toimintaan. Sitähän lehtien lukeminen ääneen on eli tiedon edelleen välittämistä, eli politiikkaa. Vaikka tiedon jakaminen voi olla neutraalia (kuten sääennusteen tai virkatiedotteen eteenpäin laittamista), heti kun tiedon välittämiseen liittyy kontekstualisointia tai tavoite vaikuttaa vastaanottajan ajatteluun, kyseessä on poliittinen teko. 

Jokaisesta tällaisesta ratkaisusta pitäisi tehdä tutkintapyyntö eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille sekä yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Yhdenvertaisuuslain mukaan menettely on syrjintää. Myös rikoslain mukaan kysymys on syrjinnästä. Syrjinnän seurauksena Kela ja sen työntekijät syyllisttyvät asiassa myös petokseen tai ainakin sen yritykseen.

Erilainen kohtelu ei ole syrjintää, vain jos kohtelu perustuu lakiin ja sillä muutoin on hyväksyttävä tavoite ja keinot tavoitteen saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia.

Huolimatta lain säännöksestä, on menettely aina syrjintää, kun sillä ei ole hyväksyttävää tavoitetta.

Huolimatta lain säännöksestä, on menettely aina syrjintää, kun haitta on suhteeton verrattuna sillä saavutettavaan etuun tai tavoitteeseen.

Syrjintä on välillistä, jos näennäisesti yhdenvertainen sääntö, peruste tai käytäntö saattaa jonkun muita epäedullisempaan asemaan henkilöön liittyvän syyn perusteella, paitsi jos säännöllä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi