Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön tamperelaisnainen halusi lukea vanhuksille lehtiä – Sitten katkesi ansiopäiväraha

Vierailija
22.05.2026 |

TAMPERELAINEN Seija Jarmas ei ollut uskoa silmiään saadessaan työvoimaviranomaiselta selvityspyynnön kesällä 2025.

 

Työtön työnhakija Jarmas oli vasta sopinut että saa tehdä vapaaehtoistyötä Mummon Kammarin kautta Tampereella Koukkuniemen vanhainkodissa, lukea lehtiä asukkaille ja pitää heille seuraa. Seuraavaksi selvityksen käsittelyn vuoksi katkesi ansiopäivärahan maksu.

 

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimaviranomaiset saavat esihenkilöoltään kakkupalan ja pääntaputuksia, jos onnistuvat saamaan jonkun onnettomsn tuet hetkeksi poikki. 

 

Ovat vaarallisia, koska aktiivisesti metsästävät käräytysmahdlllisuukia (-mahdottomuuksia...).

Vierailija
102/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Riikka ja Petteri!

Pikemminkin Putin ja Trump.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Siitähän tässä ketjussa on kyse: työtön haluaa tehdä palkatta vapaaehtoistyönä hoitajien töitä, mutta nykylainsäädäntö kieltää, etuus viedään. Silti työttömille ei voida antaa haluamaansa etuutta vastineeksi vapaaehtoistyöstä, koska työtön ei halua tehdä töitä.

Kun työtön ei voi saada rusinoita ja pullaa, niin pitää valita vain toinen. Mitä useampi työtön ilmoittaa, että haluaa tehdä töitä palkatta, sen varmempi on, että siitä tehdään vaatimus etuuden saamiselle.

Tämä on sikäli virheellistä tietoa, että vapaaehtoisilla ei ole mitään asiaa varsinaiseen hoitotyöhön. Myöskään vapaaehtoisten mahdollistamat virikkeet eivät ole ensisijaisesti hoitajan tehtäviä - ehkä toisinaan, jos muulta jää aikaa, tuetaan toiminnallisuuteen ja avustetaan.

Vapaaehtoistoiminnan yksi oleellinen  piirre on, ettei siitä tehdä turhan byrokraattista, vaan mahdollistetaan ihmisten osallistuminen matalalla kynnyksellä. Miksi ihmeessä näistäkin pitää tehdä niin vaikeaa naittamalla vapaaehtoistoiminta johonkin työkkäribyrokratiaan?

 

Ja kuten edellä totesin vapaaehtoistoiminta lakkaa olemasta vapaaehtoista, kun siihen aletaan pakottamaan henkilöitä, jotka eivät sitä lähtökohtaisesti halua tehdä. Tämä valinnanvapaus pitää kaikille suoda, että asia pysyy positiivisella puolella.

Vierailija
104/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on nykyisin mielisairaala jota johtavat potilaat.

Ja lisäksi esimerkkitapauksen kaltaiset hyvää tarkoittavan kansalaisen vainoamiset järjestelmän toimesta ovat silkkaa pahuutta.

Tätä touhua kun seuraa ei tarvitse kauaa miettiä mistä kaikki diktatuurit ovat löytäneet omat keskitys_leirien vartijat.

Teimme vain kuten käskettiin.

Äskettäin oli juttua, että Mengelen ihmiskokeista julkaistaan lisää tietoa, joten googletin. Törmäsin kirjoitukseen, jossa Mengelen kertoo oman näkemyksensä asiasta: "Mengele perusteli tekojaan siellä velvollisuudella, ja väitti jopa, että tuhoamisleirin kaksoset olivat hänelle ”elämänsä velkaa”, ja että hän itse ei ollut ”koskaan vahingoittanut ketään”. Hän totesi leirin vankien olleen valmiiksi kuoleman kielissä ja yrittäneensä pelastaa mahdollisimman monta."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/historia-natsirikollinen-loytyi-40-vuo…

Vierailija
105/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi Seija meni varta vasten työllisyyspalveluihin kertomaan harrastuksistaan? Muistihan käydä läpi myös oman terveydentilansa ja miehensä erektiohäiriön?

Hän kysyi, saako hän tehdä vapaaehtoistöitä. Hänelle vastattiin, että kyllä saat.

Sitten myöhemmin pyörrettiin päätös.

Tätä on kela.

Meno on kuin N-liitossa, harvain mielivaltaa.

 

Mikseivät ilmoita uudesta päätöksestä ja katkaise tukia vasta sitten, jos kieletty vapaaehtoistoiminta jatkuu??

Vierailija
106/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja ja TE toimisto, saavat vastata kysymyksiin mitä huvittaa ja jälkikäteen eivät ole antamistaan vastauksista minkäänlaisesessa vastuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

niin luulisi, mutta työkkärin mielestä se on työntekoa jos teet jotain. vapaaehtoistyö vaikka ei saakkaan rahaa niin se on periaatteessa työtä.

Palkatonta työtä? Eihän se ole edes työtä.  Eikä este työllistymiselle. Koska voi lopettaa koska vaan.

Määrättynä työllistämispalveluna palkaton työ ei estä työllistymistä. Kuitenkin työttömille on määrättyjä sanktioita, koska työllistymispalvelua ei olisi saanut keskeyttää palkkatyöhön siirtymisen vuoksi. 

Lukuisten tapausten perusteella nykyään ei voi enää kiistää käytäntöä, jossa mikä tahansa työttömän itsensä suorittama aktivisuus estää työllistymisen, vaikka työtön voisi samalla sekunnilla siirtyä palkkatyöhön. Kuten tässäkin ketjussa huomataan, niin työttömän vapaaehtoistyö on myrkkyä, mutta pakotettuna se olisi tuen vastineeksi tehtävää työtä.  Tärkeitä pakkovapaaehtoistyössä olisi siis työttömän vastentahtoisuus kyseiseen vapaaehtoistyöhön (vähän samaan tapaan kun aikoinaan työvoimavirkailijat ehdottivat työttömälle työpaikkoja - ei missään tapauksessa työttömän koulutusta vastaavaa ja ehdottomasti siihen työhön, jonka työtön haluaa rajata vaihtoehdoista pois).

Vierailija
108/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Vain määrätty pakkotyö 9€/pvä on sallittua. Onhan näitä useampikin. Edes ruokajakeluun ei saa osallistua. 

Mutta kuitenkin saa seistä ruokajakelun jonossa, vaikka se jono kestäisi monta tuntia. Kunhan ei vain jaa sitä ruokaa. 

Se hyväksytään, koska ilmaisesta ruosta saatava hyöty ei ylitä leipäjonosta ruokaa hakevan nöyryytysarvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään eläkkeelle syksyllä kun tulee 64,9 v täyteen.  Olen hakenut töitä , mutta ikäni taitaa olla suurin este työn saannille. 
Kysymys ei ole siis laiskuudesta vaan ikäni tuomista esteistä hyvin raskaisiin potilastöihin, joita ne kotihoivat usein ovat.

Vierailija
110/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeitä pakkovapaaehtoistyössä olisi siis työttömän vastentahtoisuus kyseiseen vapaaehtoistyöhön (vähän samaan tapaan kun aikoinaan työvoimavirkailijat ehdottivat työttömälle työpaikkoja - ei missään tapauksessa työttömän koulutusta vastaavaa ja ehdottomasti siihen työhön, jonka työtön haluaa rajata vaihtoehdoista pois).

 

Ei tule onnistumaan tällainen moniselitteisyys.  Nykyään on jo vallitsevana ajatuksena sekin, että ihmisen on otettava mitä tahansa työtä vastaan (vastasi se sitten koulutusta tai ei) Kun työttömiin suhtaudutaan loputtoman alentuvasti ja (halveksien), työkkärissä ei ole mahdollista  inhimillinen räätälöinti tai työttömän mielipiteen huomioon ottaminen. Tämä ilmenee jo siitä tavasta, jolla työkkäri esittää kaiken puoliksi uhkailemalla, pakottamalla ja piiloutumalla lakitekstien taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi hullujenhuone koko maa !

Niinpä, kuka hullu ilmoitta että lukee lehteä toiselle.

Mitaliako odotti?

Vierailija
112/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi viissiin evätään, toimeentulotuki jos käyt ruokajonossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis ei vaan kannata sanoa mitään. Mut niinhä se on  tässä maassa. Meet jotain lupia kyselemään niin homma menee mahdottomaks. Tekee vaan.

Vierailija
114/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Eli sinun mielestäsi on ok yhteiskunta, että toiset saavat palkat ja eläkkeet ja toiset tekee työtä ilman mitään vastiketta? Työttömyystuissa on muuten 25  prossan verotus. Tiesitkö sitäkään?

 

Tällaisia porsaanreikiä ei saa missään nimessä luoda lainsäädännöllisesti, koska niitä tullaan aina sitten tulkitsemaan rankimman minimin kautta, 

Mun työttömyystuessa on aina ollut 20% vero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä työtön opiskele hoiva-avustajaksi niin saisi palkan tuosta lehden lukemisesta? Jos lääkehoito kiinnostaa niin hoitajaksi, jos ohjaaminen kiinnostaa sosionomiksi. Tarvi leikkiä mitään "hyvää ihmistä" vaan mennä töihin. 

Ei hoiva-avustajat ehdi lukea lehtiä mummoille.

Vierailija
116/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis sanonut, että kävi omaa äitiään kattomassa ja luki sille Aamulehden.

Sitten hän olisi ollut omaishoitaja.

Olisi pitänyt tulla toimeen sillä tuella, mitä hänelle ei ole edes maksettu. 

Vierailija
117/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä työtön opiskele hoiva-avustajaksi niin saisi palkan tuosta lehden lukemisesta? Jos lääkehoito kiinnostaa niin hoitajaksi, jos ohjaaminen kiinnostaa sosionomiksi. Tarvi leikkiä mitään "hyvää ihmistä" vaan mennä töihin. 

Hänhän teki niin.

Vierailija
118/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä pitäisi olla tiedossa että mitään vapaaehtoistyötä ei saa tehdä. Yhteiskunta on mätä tältä osin. Työttömät passivoidaan ja viedään mahdollisuudet työllistyä. Kaikki tällainen aktiivisuus ja yhteiskunnassa vaikuttaminen olisi vaan plussaa cv:ssä, mutta sitähän ei järjestelmä halua.

Olisi varmaan inhimillisemopää antaa kaikille halukkaille työttömille im-pillerin resepti. Nopea pääsy pois täältä. Mitä elämää se on, jos henkilöllä ei ole lupa tehdä mitään järjellistä? Kaikki tietävät, että Suomessa ei nyt ole työpaikkaa jokaiselle.

Ei kannata tehdä im sen vuoksi että syntynyt tällaiseen dystopiaan rahattomana. Parempi vaikka yrittää ryöstää rikkaiden omaisuutta, onnistumisella ei ole mitään väliä koska vankila voi jopa olla parannus elinoloihin kun ei ole mitään menetettävää. 

 

Nopea ilmainen terveydenhuolto ilman mitään polimaksuja, nopea ilmainen hammashoito, saa opiskella minkä tahansa tutkinnon ilmaiseksi, 4x lämmintä ruokaa päivässä, ei vuokraa, ei sähkölaskuja, voi jopa tienata 900€ kuussa verovapaana tekemällä töitä kiven sisällä.

Kuulostaa paljon paremmalta kuten esim kodittomuus. Alkoa tuolla ei tosin taida saada😂 

Kiljupöntöt pihisevät ja välillä on kovempaakin kemiallista tarjolla. 

Vierailija
119/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hullu maa. Täällä on paljon apua tarvitsevia ikä-ihmisiä, lapsiperheitä jne jotka tarvitsisivat jutteluaeuraa ja pientä apua jota eivät yhteiskunnalta saa. Työtön voisi vapaaehtoisesti tehdä jotain pientä ja auttaa tunnin pari viikossa mutta ei saa. Lopputulos on että on paljon häviäjiä ne jotka ei saa tarvitsemaansa apaua ja ne jotka haluaisivat auttaa mutta ei saa auttaa. Mitenhän sen ajatuksen tulee käydä joka heitettiin keväällä esille jossa ikä-ihmiset tulisi sukulaisten ottaa hoidettavakseen. Työtön tytär ottaa äitinsä hoitaakseen niin menee työttömyystuet??

Pian se on pakko tehdä, koska vanhainkodit lakkautetaan ja päättäjäukkojen mielestä se on kaunis ajatus. 

Vierailija
120/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Niin, sehän on työ josta kuuluisi maksaa palkkaa. Olen ollut vapaaehtoisena laittamassa ruokaa työttömille. Siitä ei kukaan olisi palkkaa maksanut, joten ei menneet tuet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi