Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön tamperelaisnainen halusi lukea vanhuksille lehtiä – Sitten katkesi ansiopäiväraha

Vierailija
22.05.2026 |

TAMPERELAINEN Seija Jarmas ei ollut uskoa silmiään saadessaan työvoimaviranomaiselta selvityspyynnön kesällä 2025.

 

Työtön työnhakija Jarmas oli vasta sopinut että saa tehdä vapaaehtoistyötä Mummon Kammarin kautta Tampereella Koukkuniemen vanhainkodissa, lukea lehtiä asukkaille ja pitää heille seuraa. Seuraavaksi selvityksen käsittelyn vuoksi katkesi ansiopäivärahan maksu.

 

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työttömän tehtävä on masentua, juoda kaljaa ja käydä ruokajonossa sekä kerran kuussa tehdä 1-4 työhakemusta jonnekin minne ei pääse töihin tai ei edes halua

 

työtön ei saa: opiskella tai tehdä mitään mikä voisi hyödyttää elämää ja antaa työpaikan

 

tv KELA

paitsi että kaljaakaan ei saa juoda. ainakaan alkoholillista. pitäähän olla 24/7 valmis ottamaan vastaan työpaikka.

Vierailija
82/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kävisi mielessäkään tehdä mitään vapaaehtoistyötä. Käytän senkin ajan vaikka dokaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä työtön opiskele hoiva-avustajaksi niin saisi palkan tuosta lehden lukemisesta? Jos lääkehoito kiinnostaa niin hoitajaksi, jos ohjaaminen kiinnostaa sosionomiksi. Tarvi leikkiä mitään "hyvää ihmistä" vaan mennä töihin. 

Mistäs sä tiedät vaikka tuo henkilö olisi jo koulutukseltaan hoitaja tai vaikka sosionomi? Hän ei ole saanyt työpaikkaa koska on työttömyyttä.

Vierailija
84/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Riikka ja Petteri!

Vierailija
85/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksille pitää saada lisää hoitajia. Luettua: Alipaino vakiovaiva. Vaipat täynnä ja hiertää nahat. Ulkoilu on ylellisyys, Aamupala alkaa puolilta päivin tyhjään masuun. Suihkussa käväistään viikon välein. Viimeksi luettua: Työtön nainen luki lehtiä ikäihmisille - ajettiin ahtaalle, täysin pois korvausten piiristä. Johtopäätös: Vanhuksilla ei ole hoitoa riittävästi. Toisaalta, kyllä nykyinen kiusanteko onnistuu vähemmällä väellä, ei siihen mitään ilmaisihmistä tarvita häiritsemään senioreiden tarhausrutiineja. 

Alipainoa on usein kotona asuvilla muistisairailla vanhuksilla. Sitten kun pääsevät hoitokotiin säännöllisten ruokailujen ääreen, niin paino kyllä nousee normaaliksi aika pian. Mutta aivan elämän loppua kohti kyllä useilla ihmisillä ruokahalu heikkenee. Usein annetaan ruoan lisäksi energiapitoista kliinistä ravintovalmistetta, mutta väkisin ei voi ketään syöttää.

Vierailija
86/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi Seija meni varta vasten työllisyyspalveluihin kertomaan harrastuksistaan? Muistihan käydä läpi myös oman terveydentilansa ja miehensä erektiohäiriön?

Hän kysyi, saako hän tehdä vapaaehtoistöitä. Hänelle vastattiin, että kyllä saat.

Sitten myöhemmin pyörrettiin päätös.

Tätä on kela.

Vierailija
88/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska homma. Seija Jarmas olisi voinut hakea vaikka osapäivätöihin henkilökohtaiseksi avustajaksi, ja tehdä samaa ja saaeda siitä vielä pientä palkkaakin. Itsekin luen vanhusasiakkaalleni usein, myös kirjoja. Osapäivätyö on parempi kuin totaalityöttömyys, kun ei muutakana löydy. Olen pahoillani Jarmaksen puolesta, mutta tiedoksi, että tuon tason kevyttä seuraneitityötä voi tehdä myös henkilökohtaisena avustajana, ilman esim. intiimihygienia-pesu tms. vaateita. Kaikki riippuu työsopimuksessa mainittavista työn ehdoista ja sisällöstä.

Tiedoksesi, että ei voi tehdä, kun ei ole niitä työpaikkoja. Osapäivätyö on todellakin parempi kuin totaalityöttömyys, ja olen itsekin aina tehnyt osapäivätöitä, kun on ollut. Nyt viimeiseen kolmeen kuukauteen ei ole ollut enää niitäkään. Välillä vain tuntuu, että kaikki ihmiset ei tiedä missä todellisuudessa tällä hetkellä eletään. 

Anteeksi. En tarkoittanut loukata. Itselleni tuo oli ratkaisu, kun en ole enää pätevä vanhoihin ammatteihini.

Saat anteeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska homma. Seija Jarmas olisi voinut hakea vaikka osapäivätöihin henkilökohtaiseksi avustajaksi, ja tehdä samaa ja saaeda siitä vielä pientä palkkaakin. Itsekin luen vanhusasiakkaalleni usein, myös kirjoja. Osapäivätyö on parempi kuin totaalityöttömyys, kun ei muutakana löydy. Olen pahoillani Jarmaksen puolesta, mutta tiedoksi, että tuon tason kevyttä seuraneitityötä voi tehdä myös henkilökohtaisena avustajana, ilman esim. intiimihygienia-pesu tms. vaateita. Kaikki riippuu työsopimuksessa mainittavista työn ehdoista ja sisällöstä.

Joo jos sinne on haettu tuollaiseen työhön.Hän kävi vain hyvää hyvyyttään ilman palkkaa.Katsos et voi sanoa tulen tänne lukemaan ja haluan siitä palkkaa.

Vierailija
90/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Tätä me salaa toivomme. t: kokoomus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä työtön opiskele hoiva-avustajaksi niin saisi palkan tuosta lehden lukemisesta? Jos lääkehoito kiinnostaa niin hoitajaksi, jos ohjaaminen kiinnostaa sosionomiksi. Tarvi leikkiä mitään "hyvää ihmistä" vaan mennä töihin. 

Lainaus uutisesta:

"Seija Jarmas työskenteli vaateliikkeessä 30 vuotta. Hän jäi työttömäksi liikkeen lopetettua ja kouluttautui hoiva-avustajaksi, mutta töitä ei ole löytynyt"

Vierailija
92/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Olisipa kiva työttömänä hoitajana mennä sitten tekemään 20 tuntia viikossa vapaaehtoistöitä omalle entiselle työpaikalle. Kyllä työstä pitää maksaa palkka. Jos työttömille halutaan laittaa velvoitetöitä, niin se on minusta ihan ok, kunhan niistä töistä maksetaan sama palkka ja tulee samat edut kuin muillekin, ja kertyy eläke kuten muistakin töistä. Moni työtön ottaisi varmasti mielellään 20 tuntia osa-aikatyön, jos se olisi mahdollista, eikä kokoaikatöitä ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä työtön opiskele hoiva-avustajaksi niin saisi palkan tuosta lehden lukemisesta? Jos lääkehoito kiinnostaa niin hoitajaksi, jos ohjaaminen kiinnostaa sosionomiksi. Tarvi leikkiä mitään "hyvää ihmistä" vaan mennä töihin. 

Lainaus uutisesta:

"Seija Jarmas työskenteli vaateliikkeessä 30 vuotta. Hän jäi työttömäksi liikkeen lopetettua ja kouluttautui hoiva-avustajaksi, mutta töitä ei ole löytynyt"

Onhan tuossa iso ristiriita, että on hoiva-avustaja ja tekee ilmaiseksi niitä hoiva-alan töitä. En nyt sano että juuri tässä tapauksessa, mutta yleisesti tuossa olisi iso riski, että tekisi kuitenkin pimeästi. 

Vierailija
94/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 80 luvulla maatilojen aikamiespojat oli kaikki työttömiä. 

Eivätkä olleet.

 

Tekivät tilalla töitä eivätkä edes ilmoittautuneet työnhakijoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Siitähän tässä ketjussa on kyse: työtön haluaa tehdä palkatta vapaaehtoistyönä hoitajien töitä, mutta nykylainsäädäntö kieltää, etuus viedään. Silti työttömille ei voida antaa haluamaansa etuutta vastineeksi vapaaehtoistyöstä, koska työtön ei halua tehdä töitä.

Kun työtön ei voi saada rusinoita ja pullaa, niin pitää valita vain toinen. Mitä useampi työtön ilmoittaa, että haluaa tehdä töitä palkatta, sen varmempi on, että siitä tehdään vaatimus etuuden saamiselle.

Vierailija
96/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on syyllinen. Miksei häpeä ja piiloudu odottamaan kuolemaa..

Vierailija
97/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Eli sinun mielestäsi on ok yhteiskunta, että toiset saavat palkat ja eläkkeet ja toiset tekee työtä ilman mitään vastiketta? Työttömyystuissa on muuten 25  prossan verotus. Tiesitkö sitäkään?

 

Tällaisia porsaanreikiä ei saa missään nimessä luoda lainsäädännöllisesti, koska niitä tullaan aina sitten tulkitsemaan rankimman minimin kautta, 

Vierailija
98/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Eli sinusta on ihan OK, että työtön tekee palkatta niitä tehtäviä, joita muut tekevät palkallisesti ja työtön on vieläpä tyytyväinen, kun mahdollistaa muiden palkallisten työtuntien vähentämisen?

Samaan aikaan työttömät huutavat, että etuus ei saa olla vastikkeellista, heitä ei saa pakottaa tekemään mitään.

Paras ratkaisu olisi, että jokaisen työttömän tulee tehdä viikossa 20 tuntia vapaaehtoistyötä, jotta saa etuutta. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä! Näin voidaan esim. hoivakodeissa vähentää henkilökuntaa, koska työttömät vapaaehtoiset tulisivat paikkaamaan hoitajavajetta. Siitähän tuossa Aamulehden jutussakin on kyse.

Mitä hyvää tuossa on? Työttömät tekisi hoitajien töitä, joten osa hoitajista saisi kenkää ja sitten olisi taas tuhansia enemmän työttömiä. Ja nämä tuhannet työttömät tekisi muiden työntekijöiden töitä, joista taas osa saisi potkut, ja työttömien määrä kasvaisi taas.

Moniko hoitaja lukee asukkaille sanomalehtiä? Tai hoivavustaja ei useinkaan edes ymmärrä suomea niin paljon, että lukeminen onnistuisi.

Vierailija
99/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nää on niin typeriä aina. Eiköhän ole kaikille parempi, että työtön pitää itsensä virkeänä ja tekee jotain hyödyllistä siihen saakka kunnes löytää itselleen uuden palkkatyön.

Työvoimaviranomainen.

Pitää huolen ettei joku vaan sittenkin huijaa .

Vierailija
100/136 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän maan touhu on aivan järjetöntä jos käyt jonkun vanhuksen raput lakasemassa lumesta pois niin korvaukset vaan saman tien loppuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi