Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä nykyajan lapsia vaivaa?

Vierailija
23.12.2014 |

Tänäänkin av:lla aloituksia joissa kerrotaan pikkulapsista jotka ovat täysin pitelemättömiä riiviöitä, rääkkäävät eläimiä, tappelevat keskenään, hajottavat paikkoja, ajavat vanhemmat hulluuden partaalle. Ja kotiolot ovat kuulemma aivan hyvät.

Onko ilmiö yleistymässä, vai mahdollistaako foorumi vain asian esille tuomisen eri lailla kuin ennen? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole pelkoa selkäsaunasta.

Vierailija
2/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aloituksesi oli ironinen, koska eihän nyt kukaan vakavasti ottaen usko, etteivät lapset olisi tehneet noita juttuja aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat lapset ennenkin huonosti käyttäytyneet, mutta piilossa aikuisten katseilta. Keskenään tapelleet jne.

Vierailija
4/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin pieni oli kyllä ihan yhtä lailla hirveitä lapsia. Ja niitä on ollut aina ja kaikkina aikoina. Jopa Pompejin raunioista on löytynyt "nykynuorison" menoa kauhistelevia tekstejä.

Vierailija
5/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:34"]

Ilmeisesti aloituksesi oli ironinen, koska eihän nyt kukaan vakavasti ottaen usko, etteivät lapset olisi tehneet noita juttuja aiemmin.

[/quote]

Niin, ennen vanhaan vanhemmilla ja opettajilla oli käytössään keinoja kurinpitoon. Nykyään haastetaan oikeuteen jos taittaa hiuksenkin lapsen päästä. Vai kuvitteleeko joku, että ennen vanhaan riiviölasten kanssa yritettiin neuvotella rakentavasti ja pidettiin sylissä ja paijattiin, kunnes paha olo menee pois? Saas nähdä millainen sukupolvi näillä menetelmillä oikein kasvaa.... 

Vierailija
6/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan lapset riehuivat ulkona. Nykyään sisällä, jota vanhempien on vaikea kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistot :)

Vierailija
8/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:34"]

Ilmeisesti aloituksesi oli ironinen, koska eihän nyt kukaan vakavasti ottaen usko, etteivät lapset olisi tehneet noita juttuja aiemmin.

[/quote]

Niin, ennen vanhaan vanhemmilla ja opettajilla oli käytössään keinoja kurinpitoon. Nykyään haastetaan oikeuteen jos taittaa hiuksenkin lapsen päästä. Vai kuvitteleeko joku, että ennen vanhaan riiviölasten kanssa yritettiin neuvotella rakentavasti ja pidettiin sylissä ja paijattiin, kunnes paha olo menee pois? Saas nähdä millainen sukupolvi näillä menetelmillä oikein kasvaa.... 

[/quote]

 

No jos olet yhtään lukenut nuorisoa käsitteleviä tutkimuksia, niin nykynuorisolla - jota on ymmärretty, ei kuritettu, on monet asiat todella paljon paremmin kuin edellisillä sukupolvilla. Että se selkäsaunojen käytön loppuminen näkyy ainakin päihteidenkäytön ja väkivallan vähenemisessä. 

 

Se, että ennen annettiin selkään, ei mitenkään estänyt lapsia riehumasta, kiusaamasta tai rääkkäämästä eläimiä (ennenhän tämä saattoi olla jopa aika hyväksyttyäkin). Kuten joku ylempänä kirjoittikin, lapset olivat paljon enemmän ilman valvontaa, joten häiriökäytökseen ei ollut kukaan puuttumassa.

 

Mutta kai tuokin oli joku ironinen kannanotto, koska et kai oikeasti voi olla noin tietämätön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollut aikaa neuvotella väärästä ja oikeasta vaan vitsaa tuli ja äitini sai hakea sen ihan itse metsästä! Saattoi vitsa olla oven yläpuolella roikkumassa ja ei kakarat kuule kovin tuhmia uskaltaneet olla. Kuri oli kova mutta mistään kasvatuksesta ei ollut tietoakaan vaan herran pelko se oli.

T. Äiti 49v. ja kuunnellut oman äitini tarinoita joka on 76v. Ankara oli hänen isänsä.