Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää AINA tyrkyttäkö väsyneelle äidille tätä neuvoa:

Vierailija
28.06.2014 |

Hanki lisäapua. Pyydä kotiisi apuun MLL, isovanhemmat, tädit, sedät, serkut, serkun 17-v tytär, tuttavat, naapurit, kumminkaimat, naapurien vanhemmat, naapurin vanhempien serkut ja niin edelleen.

 

Minä en tykkää tästä neuvosta ja pyydän, että sitä ette tyrkytä automaattina täysin uupuneelle ihmiselle. Väsynyt äiti kokee lisäavun ylimääräisenä kuormana, ylimääräisiä ihmisiä kotiin, joiden kanssa pitäisi jaksaa seurustella (joka on välttämättömyys jos he kotiin tulevat). Avun hankkiminen on työlästä, lisätehtävä ja uuvuttaa vielä lisää. Sitä ei voi ymmärtää, jos on itse jaksava eikä ulkopuolisten tulo taloon ole ongelma. Minulle se ainakin on ja ne kerrat kun olen koittanut tätä vinkkiä, olen väsähtänyt entisestään.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sitten olisi hyvä neuvo? Nuku enemmän?

Vierailija
2/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen neuvo sinusta olisi hyvä väsyneelle äidille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko parempi sanoa "jaa, iteppä vauvas halusit ja tässä on tulos"?

Vierailija
4/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi jotain marttyyri-äiti

Vierailija
5/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin koen ylimääräiset ihmiset vaivana. Toisaalta silti, kun olen apua saanut, on helpottanut.

Siis jos esim. Joku on tullut ja hakenut lapset ulkoilemaan, että olen saanut tehdä jotain rauhassa. Tai joku on siivoillut samalla, kun katsonut lapsia jne. Eli siis nautin tuosta avusta, että joku tekee pyytämättä ja ilman minua.

Vierailija
6/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihminen ei kaipaa neuvoja, vaan myötätuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sulla joku muu tapa jaksaa paremmin? Äitinä kuitenkin juuri sinun pitää ottaa vastuu omasta jaksamisestasi ja toi lisäavun hankkiminen on ihan normitapa jaksaa paremmin. Esim. opiskelija kuskaamaan huonosti nukkuvaa vauvaa raataissa, jotta äiti voi silläaikaa nukkua rauhassa kotona. Miten se nyt sua on niin älyttömästi enemmän rasittanut?

Vierailija
8/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:29"]Olisiko parempi sanoa "jaa, iteppä vauvas halusit ja tässä on tulos"?

[/quote]

No, mutta eikös sitä totuuden saa aina sanoa kaunistelematta päin naamaa? Ja niinhän se on, et jos oot penikkas hankkinu ni pärjää. Jos et jaksa ni voi nyyhkyti nyyh vaan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh.. Pahaahan ne kaikki sulle haluaa. Ei tarvitse kuin yhden kerran tsempata ja kertoa esim.mummille, miten lasten kanssa toimitaan ja seuraavalla kerralla voit hoitoavun tullessa teille vaan huikata moit ja mennä nukkumaan. Mä ainakin tykkäsin.

Vierailija
10/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun oma äiti ainakaan tuossa tilanteessa olisi lisävaiva. Jos kertoisin rehellisesti mikä on ja mihin hänen apua tarvitaan, voisin huoletta esim. mennä nukkumaan ja hän hoitaisi lapset. Ei tarvitsisi siivotan hänen takiaan, keskustella mitään ihmeellisyyksiä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä Suomessa äidin ei kannata kertoa väsymyksestä tai masennuksesta esim. lääkärille tai muulle vastaavalle. Heti vahditaan ja viedään lapset pois. :(

Vierailija
12/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvää tarkoittava, mutta huono neuvo. Itse olin aivan uupunut kuopuksen koliikin kanssa. Ongelma oli siinä, että vauva oli tosi kiinni minussa ja tississä. Ei kelvannut tutti eikä tuttipullo, ainoastaan äiti tisseineen. Vie siinä sitten huutava vauva mummille tai kummille hoitoon. Ei kukaan sellaista halua hoitaa enkä olisi kehdannut pyytääkään, koska siitä olisi tullut hoitajalle ja vauvalle kurja olo. Mutta hengissä siitä vauvavaiheestakin selvittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:40"]

Ei mun oma äiti ainakaan tuossa tilanteessa olisi lisävaiva. Jos kertoisin rehellisesti mikä on ja mihin hänen apua tarvitaan, voisin huoletta esim. mennä nukkumaan ja hän hoitaisi lapset. Ei tarvitsisi siivotan hänen takiaan, keskustella mitään ihmeellisyyksiä yms.

[/quote]

 

Juuri olin tulossa kommentoimaan samaa. Paitsi että omalla kohdallani tällaisia ihmisiä ovat äitihahmot, oma äitini kun on kuollut. Ja eniten apua on ollut, huikeaa kyllä, anopista!

 

Hieman tuli siis surullinen olo AP:n puolesta, jolla ei näin luottamuksellista suhdetta ole kehenkään. Toivon oikeasti, ettei omalle tyttärelleni käy näin, vaan hän pystyy vastaanottamaan apua, jota ainakin minä tulen tarjoamaan, jos elossa olen. 

 

Vierailija
14/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selitin jo miksi neuvo on huono. En voi sitä paremmin selittää. joillekin ulkopuolinen apu nyt vaan ei ole se juttu. Mä oon kokeillut sitä useamman kerran ja se vaan EI auta. On käynyt mll, isovanhemmat,kaveri ja naapuri mutta ei se auta. Onko tämä siis joku tabu puhua tästä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äiti, mutta mä olen ap sun kanssa ihan samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi