Miksi nuoret äidit ei jaksa?
Mä en kannata päivähoito-oikeutta kaikille. Eikä varmaan päiväkotihenkilöstö (mitä olen heidän kanssaan keskustellut). Miksei (etenkin pääkaupunkiseudulla) lasten kanssa voi käydä leikkipuistoissa ja niiden kerhoissa tai seurakuntien kerhoissa tai MLL kerhoissa tai vaikka maksullisissa muskareissa ym? Näin itse tein kun vauva tuli taloon ja olimyös 3-vuotias. Lapselle riitti ihan hyvin kahtena päivänä viikossa parin tunnin kerho. Jokapäivä tapasi puistoissa muita lapsia. Kehittyi tuona aikana hirveästi (mm. pyörälläajossa, liikunnassa, tehtävissä, kotihommissa ym). En haluaisi että verovaroja tuhlattaisiin tuollaiseen. Jos haluaa ostaa isompaa määrää hoitoa niin minusta se pitäisi järjestää yksityisesti. Ennaltaehkäisevän lastensuojelun toimesta päivähoidon ymmärrän (esim. perheen mielenterveysongelmat tai muut vastaavat).
Kommentit (12)
Ei pidä tietenkään mutta en haluaisi siihen verovaroja käytettävän. Ihan turhaa.Haluatko sinä etenkin nyt kun talous koko ajan tiukkenee ja mietitään mistä leikataan? Onko tämä sellainen asia mistä ei mitenkään voi leikata? Vaan esim työttömyyskorvauksista tai nostetaan terveyskeskus tai muita asiakasmaksuja?
Olen täysin samaa mieltä! Miksi suomalaiset opetetaan liian "hyvälle".. Mihin ne äidit/isät tarvitsee sitä aikaa jos ei käy töissä?
Asumme Helsingissä. Kaupunginosassa jossa asuimme oli puisto, jossa aamupäivisin oli ruuhka: siellä oli puistotädit, läheisen päiväkodin lapset, kunnalliset pph:t ja kolmiperhehoitaja. Lapsia oli varmaan satoja. Sitten kun he lähtivät pois, ei siellä ollut ketään, sillä ko. kaupunginosassa ei ollut juurikaan kotihoidossa olevia lapsia. Äitiyslomalaisten isommat lapset päiväkodissa.
Srk:n kerhoon en halunnut lapsia viedä, koska emme kuulu kirkkoon. MLL:n kahvila oli toisessa kaupunginosassa, samoin avoin päiväkoti.
Niinpä meilläkin 3v meni sitten tarhaan ja minä jatkoin kotona 1½v:n ja masuvauvan kanssa. Tosin tämä 3v sai niihin aikoihin erityislapsen statuksen.
Vuoden päästä muutimme toiseen kaupunginosaan ja siellä oli asiat puistojen ja kerhojen suhteen vielä huonommin, koska kyseessä oli uusi kaupunginosa. Niinpä myös toinen lapsi meni 3v:na päiväkotiin. Nuorinkin meni 1v 7kk iässä.
Sättiminen tässä vaiheessa on turhaa. Kuopuskin aloitti jo yläkoulun ja erityislapsi on lukiossa. Tehty mikä tehty.
Kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Sä et nyt ap tajua tätä pointtia ollenkaan tässä päivähoito asiassa. Se ajatus siinä takana on se, että sellaisten lasten vanhemmat, jotka on masentunut, syrjäytynyt, alkoholisoitunut, tai muuten kykenemättömiä huolehtimaan jälkikasvustaan saa lapsilleen turvallista hoitoa edes osaksi päivää. Sinä asut lintukodossa, jossa kaikki vanhemmat on hyviä ja välittäviä. Minä mielelläni kustannan veroillani tälläisen mahdollisuuden niille lapsille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.
Miksi vanhat äidit eivät jaksa? Miksi pitää roudata se lapsi hoitoon ja itse makoilla kotona?
Tätä olen useasti ihmetellyt kun olen vienyt lapsia päiväkotiin ennen töihin menoa.
Niin, lapsille jotka oikeasti sitä tarvitsevat.
Mutta masentuneet, syrjäytyneet alkkikset tai laiskikset eivät siitä mihinkään parannu. Pitäisi hoitaa syytä eikä seurausta.
Toinen juttu on se, että nykyihmiset ovat oppineet liian helpolle. Heti kun olisi vähän mietittävää ja järjestettävää, menee hämmästyksen sormi kummastuksen suuhun ja huudetaan yhteiskuntaa apuun. On unohdettu se, että ihmisen pitäisi olla oman elämänsä ja perheensä elämän herra.
No olen kovin pahoillani jos olen tuhlannut arvokkaita veroeuroja mutta valitettavasti pk oli ainoa paikka, jossa oli ammattitaitoista porukkaa (mm. elto). Lapseni kun vaati pikkuisen erityistukea ja pk oli erittäin hyvä paikka (niin puheterapeutin kuin psykologin mielestä) apua ongelmiin.
Ilmeisesti asia olisi hyväksyttävämpää jos lapsi olisi viety päiväkotiin vaikkapa meidän vanhempien (oletetun) alkoholiongelman vuoksi?
Ap täysin samaa mieltä että jos on jotenkin syrjäytymisvaarassa oleva perhe tai erityioloissa elävä lapsi niin oikeus tulee olla (kuten mielestäni toin esiin). Mutta onko kaikki syrjäytyviä? Eikö mitenkään äisit tai isät jaksa keksiä olemista ja tekemistä lapsilleen? Käyn päiväkodeissa säännöllisesti (jo yli 10 vuoden ajan) ja henkilökunta tuo koko ajan esiin että kyllä lapset kotona "saa" enemmän kuin päiväkodissa (että jos niitä virikkeitä ajattelee). Hoitajia on vähän ja lapsia paljon. Jos kotona 2 tai kolme lasta niin se on ihan eri asia päiväkodissa. Meteli on myös ihan eri luokkaa. Ja kyllä... kyllä minunkin lapset sitten ennen 2 ikävuotta meni päiväkotiin tai perhepäivähoitoon kun menin töihin.
Mll:n kerhotoiminnassa ei ole mitään järjestelmällisyyttä, siellä vain ollaan, juodaan kahvia/mehua, höslätään. Seurakunnan kerhot on ihan ok, jos uskonnollisuus ei töki, itseäni vähän tökkii, emme kuulu kirkkoon. Puistossa ei ole ketään.
Joissain kaupungeissahan on ihan mahtavaa järjestettyä kerhotoimintaa ihan kunnan puolesta, esim. Oulussa. Tällaisissa pikkupaikoissa missä me asumme on tarjonta aika mitä sattuun. Olisi kyllä kiva jos subjektiivisen päivähoidon rajoitus poikisi sitten muuta toimintaa kotihoidossa oleville, mutta ei taida tulla mitään tilalle. Moni lapsi kattoo sitten todennäköisesti vaan telkkaria senkin ajan tai leikkii yksin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:15"]
Mll:n kerhotoiminnassa ei ole mitään järjestelmällisyyttä, siellä vain ollaan, juodaan kahvia/mehua, höslätään. Seurakunnan kerhot on ihan ok, jos uskonnollisuus ei töki, itseäni vähän tökkii, emme kuulu kirkkoon. Puistossa ei ole ketään.
Joissain kaupungeissahan on ihan mahtavaa järjestettyä kerhotoimintaa ihan kunnan puolesta, esim. Oulussa. Tällaisissa pikkupaikoissa missä me asumme on tarjonta aika mitä sattuun. Olisi kyllä kiva jos subjektiivisen päivähoidon rajoitus poikisi sitten muuta toimintaa kotihoidossa oleville, mutta ei taida tulla mitään tilalle. Moni lapsi kattoo sitten todennäköisesti vaan telkkaria senkin ajan tai leikkii yksin.
[/quote]
Niinpä, eihän kotona oleva vanhempi voi itse mitään järjestää..
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:15"]
Mll:n kerhotoiminnassa ei ole mitään järjestelmällisyyttä, siellä vain ollaan, juodaan kahvia/mehua, höslätään. Seurakunnan kerhot on ihan ok, jos uskonnollisuus ei töki, itseäni vähän tökkii, emme kuulu kirkkoon. Puistossa ei ole ketään.
Joissain kaupungeissahan on ihan mahtavaa järjestettyä kerhotoimintaa ihan kunnan puolesta, esim. Oulussa. Tällaisissa pikkupaikoissa missä me asumme on tarjonta aika mitä sattuun. Olisi kyllä kiva jos subjektiivisen päivähoidon rajoitus poikisi sitten muuta toimintaa kotihoidossa oleville, mutta ei taida tulla mitään tilalle. Moni lapsi kattoo sitten todennäköisesti vaan telkkaria senkin ajan tai leikkii yksin.
[/quote]
Niinpä, eihän kotona oleva vanhempi voi itse mitään järjestää..
[/quote]
Helppohan se on sanoa. No itse olen järjestänyt lapselleni maksullisia harrastuksia 40 km:n päästä, mutta kaikilla ei ehkä onnistu. Kotimme ei ole sen kokoinen että täällä pystyisi mitään yksityistä perhekerhoa pitämään.
11
kiva, et sä edes jotain ymmärrät. ja kun sä teit noin, niin muidenkin pitää?
krooh zzzzzzz