kenen homma on "opettaa" työntekijälle virkaehtosopimuksen sisältö?
esim. liittyen sairaspoissaoloihin, lasten sairastamiseen ts. työntekijän etuihin?
Kommentit (9)
siis jos todella kyse virkaehtosopimuksesta, joka koskee virkamiestä.
Perehdytyspolku ja perehdyttäjä pitää olla. ja työnantajan pitää ne järejstää - joko itse tai nimetä joku.
Jos työpaikalla on yli 10 työntekijää, siellä on (pitäisi olla) myös luottamusmies, joka kantaa osan tästä vastuusta, mutta ei vapauta työnantajaa siitä.
Oman urani varrella sitä ovat tehneet henkilöstösihteeri, luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, lähiesimies ja olenpa opetellut ihan itsekin oma-aloitteisesti.
Miten muuten lasten sairastaminen on työntekijän etu?
Sairaspoissaolojen käytäntö voi virkaehtosopimuksen puitteissa vaihdella työpaikkakohtaisesti. Suurimmalla osalla isoista työpaikoista ja ainakin julkisella sektorilla on ns. työntekijän infokansio (se voi olla painettu tai intranetissä), josta selviävät käytännöt.
Lisäksi vastaan henkilöstöpäällikkönä kysymyksiin, jos niitä tulee. Aika paljon itse asiassa tulee näitä palkallisen vapaan kyselyitä, jotka sitten torppaan tai puollan - aika kirjaimellisesti meillä vessiä noudatetaan.
opastettava esim. lomakkeiden kanssa, vaikka työntekijä ei kysyisi apua?
Meillä tosin suurin osa väestä on hyvin koulutettua ja aika perillä asioista ja osaa itsekin ottaa selvää. Nämä "talutettavat" ovat onneksi pieni vähemmistö, joita ei enää edes palkata, kun koneellisin työ on ulkoistettu. Sitten jos henkilö tarvitsee esim. lomarahavaihtolomaketta eikä sellainen löydy, tällöin totta kai näytän asian välittömästi. Mutta ekan viikon perehdytyksessä se nyt on ihan turhaa, kun tietoa tulee muutenkin valtavasti.
opastettava esim. lomakkeiden kanssa, vaikka työntekijä ei kysyisi apua?
Oman urani varrella sitä ovat tehneet henkilöstösihteeri, luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, lähiesimies ja olenpa opetellut ihan itsekin oma-aloitteisesti. Miten muuten lasten sairastaminen on työntekijän etu? Sairaspoissaolojen käytäntö voi virkaehtosopimuksen puitteissa vaihdella työpaikkakohtaisesti. Suurimmalla osalla isoista työpaikoista ja ainakin julkisella sektorilla on ns. työntekijän infokansio (se voi olla painettu tai intranetissä), josta selviävät käytännöt.
Jos toimii väärin, esimies tai palkanlaskija opastaa.