Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi

Vierailija
28.06.2026 |

Älkää naiset äänestäkö äärioikeistoa (ps), lestadiolaisten kepua tai kristillistä oikeistoa (kd). Nämä puolueet haluavat naiset kotiin hoitamaan palkatta koko sukua.

 

"Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi. Alkoi kuulua ääniä, että naisten paikka on kotona. Luottokortit pois, omat pankkitilit kiinni ja potkut töistä. Kun naisilla ei ole omaa rahaa, he palaavat vuoteen 1850." (HS)

 

Tätä ajaa jo Orpon hallitus. Naisvaltaista julkista sektoria ajetaan voimalla alas. Hallituksen tilaamassa Murron raportissa halutaan naiset kotiin hoitamaan omaisia.  

 

HS-haastattelu | Margaret Atwood kertoo, miksi kanadalaisista ei voisi koskaan tulla amerikkalaisia

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012004544.html

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa on paljon eri uskontokuntia, nyt on ollut tietysti esillä republikaanien suosima politiikan ja uskonnon yhteensitominen.  Ääriajattelu on aina vahingollista, silloin tulee sokeaksi muille kuin omalle aatteelle.   Myös Venäjällä vallanpitäjillä ja ortodoksikirkolla on tiivis yhteys, taustalla on kaikkea muuta kuin kristillinen rakkaus. Pitää muistaa, että Venäjän ortodoksikirkko kuuluu Moskovan patriarkaattiin, toisin kuin  Suomessa jossa ollaan (onneksi)  Konstantinopolin patriarkaatin alaisia. Vaarana on, että venäläiset ortodoksit ujuttavat maahamme omia näkemyksiään, jotka voivat olla haitallisia.

Vierailija
2/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood tunnetaan vasemmiston omana Rowlingina. Lukekaa hesarin juttu suolavuoren kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vierailija
4/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassahan ne jo pyrkii saamaan naisilta myös äänioikeuden pois. On se kumma kuinka vihaavat muslimeita kun itsellään heillä on aivan samat arvot.

Vierailija
5/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisesta ei Suomrssa ole pelkoa.

Vierailija
6/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lähtökohtaisesti

Vierailija
8/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Vierailija
10/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan. Esim persuilla on puolet ministereistä naisia. Koko ryhmässä lienee lähes 20 naista. Miten toi sopii yhteen ton asian kans.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Vierailija
12/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en otakaan Atwoodia vakavasti, niin hänen jutuissaan on tässä tapauksessa perää. 

Miettikää vaikka Suomen nykyistä hallitusta. Palkkatyönä toteutettavaa hoitoa ajetaan alas ja puhutaan, miten "perheet" voisivat ottaa enemmän vastuuta vanhuksistaan. Eli käytännössä halutaan vaihtaa palkkahoitajat ilmaisiin (naispuolisiin) omaishoitajiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.

Vierailija
14/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.

Tarkoittanet että ihmisoikeuksien myöntämisellä on taka-ajatus vastustaa uskonnollisia yhteisöjä? Sisältää melkoisen määrän olettamuksia. Tietääkseni vasemmisto ei ole poistanut uskonyhteistöiltä ainuttakaan niillä olevaa oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?

Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta. 

Vierailija
16/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Vierailija
17/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.

Tarkoittanet että ihmisoikeuksien myöntämisellä on taka-ajatus vastustaa uskonnollisia yhteisöjä? Sisältää melkoisen määrän olettamuksia. Tietääkseni vasemmisto ei ole poistanut uskonyhteistöiltä ainuttakaan niillä olevaa oikeutta.

Vallan vahtikoirina oppositiossa vasemmistolla on paikkansa aina. Tuhon tie alkaa aina hallitustaipaleista.

Vierailija
18/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"

Vierailija
19/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan höpömäinen aloitus. Suomi ei ole Amerikka eikä sitä yksikään puolue sellaiseksi aja. 
Ensinnäkään Suomessa ei ole eduskunnassa yhtään äärioikeistolaista puoluetta ja toiseksi, yksikään oikeistopuolue meillä ei aja eikä tule ajamaan heikennyksiä naisen asemaan, päinvastoin.

Kaikenlaisia hölmöjä alotuksi sitä näkeekin. Aloittajailmeisesti pitää palstan väkeä tyhmänä?

Vierailija
20/36 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?

Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta. 

Ovatko vasemmistolaiset muuttamassa teokratioihin? Suomi ei ole teokratia, eikä vasemmisto ole tavoittelemassa teokratiaa. Oikeistosta osa näyttää olevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä