Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi
Älkää naiset äänestäkö äärioikeistoa (ps), lestadiolaisten kepua tai kristillistä oikeistoa (kd). Nämä puolueet haluavat naiset kotiin hoitamaan palkatta koko sukua.
"Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi. Alkoi kuulua ääniä, että naisten paikka on kotona. Luottokortit pois, omat pankkitilit kiinni ja potkut töistä. Kun naisilla ei ole omaa rahaa, he palaavat vuoteen 1850." (HS)
Tätä ajaa jo Orpon hallitus. Naisvaltaista julkista sektoria ajetaan voimalla alas. Hallituksen tilaamassa Murron raportissa halutaan naiset kotiin hoitamaan omaisia.
HS-haastattelu | Margaret Atwood kertoo, miksi kanadalaisista ei voisi koskaan tulla amerikkalaisia
Kommentit (36)
Margaret Atwood tunnetaan vasemmiston omana Rowlingina. Lukekaa hesarin juttu suolavuoren kanssa.
Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta.
Amerikassahan ne jo pyrkii saamaan naisilta myös äänioikeuden pois. On se kumma kuinka vihaavat muslimeita kun itsellään heillä on aivan samat arvot.
Sellaisesta ei Suomrssa ole pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta.
Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.
Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?
Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan? Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.
Niin varmaan. Esim persuilla on puolet ministereistä naisia. Koko ryhmässä lienee lähes 20 naista. Miten toi sopii yhteen ton asian kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta.
Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.
Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.
Vaikka en otakaan Atwoodia vakavasti, niin hänen jutuissaan on tässä tapauksessa perää.
Miettikää vaikka Suomen nykyistä hallitusta. Palkkatyönä toteutettavaa hoitoa ajetaan alas ja puhutaan, miten "perheet" voisivat ottaa enemmän vastuuta vanhuksistaan. Eli käytännössä halutaan vaihtaa palkkahoitajat ilmaisiin (naispuolisiin) omaishoitajiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan? Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.
Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan? Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.
Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.
Tarkoittanet että ihmisoikeuksien myöntämisellä on taka-ajatus vastustaa uskonnollisia yhteisöjä? Sisältää melkoisen määrän olettamuksia. Tietääkseni vasemmisto ei ole poistanut uskonyhteistöiltä ainuttakaan niillä olevaa oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?
Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta.
Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.
Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.
Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa.
Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja.
Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan? Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.
Konservatismin ja uskon vastustamisellakin on työkaluarvoa valtaan nousemisessa. Muuten meilläkään ei olisi esimerkiksi demareita huitomassa konservatismia ja uskontoa vastaan.
Tarkoittanet että ihmisoikeuksien myöntämisellä on taka-ajatus vastustaa uskonnollisia yhteisöjä? Sisältää melkoisen määrän olettamuksia. Tietääkseni vasemmisto ei ole poistanut uskonyhteistöiltä ainuttakaan niillä olevaa oikeutta.
Vallan vahtikoirina oppositiossa vasemmistolla on paikkansa aina. Tuhon tie alkaa aina hallitustaipaleista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan? Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.
Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"
Nyt on ihan höpömäinen aloitus. Suomi ei ole Amerikka eikä sitä yksikään puolue sellaiseksi aja.
Ensinnäkään Suomessa ei ole eduskunnassa yhtään äärioikeistolaista puoluetta ja toiseksi, yksikään oikeistopuolue meillä ei aja eikä tule ajamaan heikennyksiä naisen asemaan, päinvastoin.
Kaikenlaisia hölmöjä alotuksi sitä näkeekin. Aloittajailmeisesti pitää palstan väkeä tyhmänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?
Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta.
Ovatko vasemmistolaiset muuttamassa teokratioihin? Suomi ei ole teokratia, eikä vasemmisto ole tavoittelemassa teokratiaa. Oikeistosta osa näyttää olevan.
USAssa on paljon eri uskontokuntia, nyt on ollut tietysti esillä republikaanien suosima politiikan ja uskonnon yhteensitominen. Ääriajattelu on aina vahingollista, silloin tulee sokeaksi muille kuin omalle aatteelle. Myös Venäjällä vallanpitäjillä ja ortodoksikirkolla on tiivis yhteys, taustalla on kaikkea muuta kuin kristillinen rakkaus. Pitää muistaa, että Venäjän ortodoksikirkko kuuluu Moskovan patriarkaattiin, toisin kuin Suomessa jossa ollaan (onneksi) Konstantinopolin patriarkaatin alaisia. Vaarana on, että venäläiset ortodoksit ujuttavat maahamme omia näkemyksiään, jotka voivat olla haitallisia.