Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi

Vierailija
28.06.2026 |

Älkää naiset äänestäkö äärioikeistoa (ps), lestadiolaisten kepua tai kristillistä oikeistoa (kd). Nämä puolueet haluavat naiset kotiin hoitamaan palkatta koko sukua.

 

"Margaret Atwood: Kun uskonnollinen oikeisto ryhtyi poliittiseksi. Alkoi kuulua ääniä, että naisten paikka on kotona. Luottokortit pois, omat pankkitilit kiinni ja potkut töistä. Kun naisilla ei ole omaa rahaa, he palaavat vuoteen 1850." (HS)

 

Tätä ajaa jo Orpon hallitus. Naisvaltaista julkista sektoria ajetaan voimalla alas. Hallituksen tilaamassa Murron raportissa halutaan naiset kotiin hoitamaan omaisia.  

 

HS-haastattelu | Margaret Atwood kertoo, miksi kanadalaisista ei voisi koskaan tulla amerikkalaisia

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012004544.html

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"

Heitä kiinnostaa lopulta vain raha ja valta. Etenkin liikemiespoppoota kiinnostaa kansanvallan alasajo.

Vierailija
22/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistohan ei koskaan ole ollut poliittinen, lol. 

Joo ei, aina peilistä näkyy omasta mielestä vaan sen vastapuolen viat, ei muuta.

Jopa älykkäät ihmiset näyttää olevan täysin kyvyttömiä tajuamaan, että suodatetun tiedon perusteella ei voi tehdä kuin jo lähtökohtaisesti vääristyneitä päätelmiä. Mutta sehän riittää että haluaa uskoa, samalla kun syytetään sitä vastapuolta uskovaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Ateismi ei ole ihmisen perustila, ennen kuin hän oppii uskontoja.

Jo varhaiskantiset knsat ja luolaihmiset kehittivät itselleen jumalia, joita plvoivat, jotta nämä suojelisivät heitä. Alkuperäisknsoilla oli hienosyiset palvontamenot ja uskontoriitit, ja shamaanit matkasivat huumehöyryissään yläilmaisiin kuulemaan jumalien tahtoa.

- Kannattaa lukea paljon ja ottaa selvää uskontojen historiasta ja uskontotieteestä.

Vierailija
24/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Sori, en voi auttaa sinua. Olet yksinkertaisesti liian tyhmä ymmärtääksesi pointtiani. En usko, että mikään määrä rautalangasta vääntämistä auttaisi. 

Vierailija
25/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahintahan ei ole vielä tuo, vaan se, että Yhdysvaltain evankelinen liike ajaa republikaanien kanssa Jeesuksen toista tulemista sodan kautta. Eli toivovat ydinsotaa, että pääsisivät taivaaseen.

Vierailija
26/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Heikosti menee, kun on uskovainen, niin kuin sinä, muttei itse edes tajua sitä tai kykene myöntämään asiaa itselleen. Heikosti tosiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?

Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta. 

Ovatko vasemmistolaiset muuttamassa teokratioihin? Suomi ei ole teokratia, eikä vasemmisto ole tavoittelemassa teokratiaa. Oikeistosta osa näyttää olevan.

Esimerkiksi Iranissa vasemmisto liittoutui islamistien kanssa, kun maa muutettiin teokratiaksi. Sen jälkeen islamistit tekivät selvää jälkeä vasemmistosta. Sama kehityskulku on todennäköinen muuallakin vasemmiston islamsympatioiden vuoksi.

Sinulla on selvästi jäänyt lääkkeet ottamatta.

Vierailija
28/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Kukaan antropologi ei väittäisi mitään niin tyhmää kuin että ihmisen perustila on "ateistinen". Jos ihmisen perustila olisi "ateistinen", jokainen ihmissivilisaatio ei olisi lähtökohtaisesti syvästi uskonnollinen. Mistä nämä jalostuneet uskonnot sitten yhtäkkiä ilmestyvät, jos ihmiset ovat "ateisteja" eivätkä aidosti usko muka mihinkään yliluonnolliseen? Viesti on niin typerä, että parodiahorisontti paukkuu.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassahan ne jo pyrkii saamaan naisilta myös äänioikeuden pois. On se kumma kuinka vihaavat muslimeita kun itsellään heillä on aivan samat arvot.

Tätä olen ihmetellyt. Konservatiivikristityt ja äärimuslimit ajavat tasan samanlaista maailmaa.


Onneksi riitelevät, yhdessä olisivat jo vaarallinen  joukko🤔

Vierailija
30/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto ihannoi islamia mutta kristinusko on niille ongelma. Tämä on todella outoa. 

Häh. Vasemmisto ajaa maailmaa jossa nainen on vapaa tekemään omat päätöksensä.


Vanhoilliskristityt ja islamistit taas haluaa päinvastaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Tämä. Ne vaan höpläyttää tyhmiä lampaita.

32/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Sori, en voi auttaa sinua. Olet yksinkertaisesti liian tyhmä ymmärtääksesi pointtiani. En usko, että mikään määrä rautalangasta vääntämistä auttaisi. 

Pointtisi selkeytyisi, jos selittäisit hieman ateismin, uskonnollisuuden ja metafyysisyyden termien omituista käyttöäsi. Jos sutkautuksesi nojaa siihen, että tarkoitat teistillä minkälaiseen tahansa sosiaaliseen fiktioon tai vastaavaan uskovaa, niin se todennäköisesti menee ohi niiltä, jotka ajattelevat teismin viittaavan nimenomaan kirjaimellisiin jumaliin uskomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"

Tämä. Ovelaa.

Vierailija
34/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Kukaan antropologi ei väittäisi mitään niin tyhmää kuin että ihmisen perustila on "ateistinen". Jos ihmisen perustila olisi "ateistinen", jokainen ihmissivilisaatio ei olisi lähtökohtaisesti syvästi uskonnollinen. Mistä nämä jalostuneet uskonnot sitten yhtäkkiä ilmestyvät, jos ihmiset ovat "ateisteja" eivätkä aidosti usko muka mihinkään yliluonnolliseen? Viesti on niin typerä, että parodiahorisontti paukkuu.  

Tarkoitin sitä, että jokainen lapsi syntyy ateistina. Ennenmuinoin ihmisillä ei ole ollut tieteellistä tietoa maailman toiminnasta, joten ilmiöille on keksitty uskonnollisia selityksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
35/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok, kun uskonnollinen vasemmisto on poliittinen? Ei vanhan kommarikurpan aivoitukset kiinnosta. 

Vasemmisto on lähtökohtainen ateistinen/antiteistinen. Kuuluu ideologian perusrakenteeseen. Tämä ristiriitä on se miksi en ymmärrä demaripuolueen ja kirkon epäpyhää liittoa suomessa.

Ei olemassakaan "ateismia". Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti uskonnollinen, niin myös vasemmistolaiset. Ei tarvitse vasemmistolaista ideologiaa pitkään tutkia löytääkseen vaikka mitä uskonnollisuutta, kuten metafyysinen usko siihen, että mies voi olla nainen ja toisinpäin.

Nyt oli niin absurdia puppua, ettei mitään rajaa. 

Ateismi on ihmisen perustila, ennenkuin hänelle opetetaan uskontoja. 

Uskonnot on uskontoja. Muut asiat ei. 

Ateismi ei ole ihmisen perustila, ennen kuin hän oppii uskontoja.

Jo varhaiskantiset knsat ja luolaihmiset kehittivät itselleen jumalia, joita plvoivat, jotta nämä suojelisivät heitä. Alkuperäisknsoilla oli hienosyiset palvontamenot ja uskontoriitit, ja shamaanit matkasivat huumehöyryissään yläilmaisiin kuulemaan jumalien tahtoa.

- Kannattaa lukea paljon ja ottaa selvää uskontojen historiasta ja uskontotieteestä.

"Ateismi ei ole ihmisen perustila, ennen kuin hän oppii uskontoja. Jo varhaiskantiset knsat ja luolaihmiset kehittivät itselleen jumalia, joita plvoivat, jotta nämä suojelisivät heitä." 

 

Näetkö jonkinlaista ongelmaa siinä, että kiistät ateismin olevan ihmisen perustila vetoamalla siihen, että jo luolaihmisetkin ovat kehittäneet itselleen jumalia?

Vierailija
36/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"

Tämä. Ovelaa.

Tajuatteko itse mihin aivopesukuoppaan olette pudonneet?

Vierailija
37/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että Trump, Hegseth, Vance, Bezos, Musk, Zuckergberg, RFK Jr. ja monet muut taustapirut uskoisivat Jumalaan?  Konservatismi ja usko on vain työkalu valtaan nousemiselle. Aivan kuten on ollut instituutionaalisena kautta historian.

Pakko niitten on vedota uskontoon koska ei ne oikein voi sanoa "halutaan alistaa naisia ihan vaan huvikseen"

Heitä kiinnostaa lopulta vain raha ja valta. Etenkin liikemiespoppoota kiinnostaa kansanvallan alasajo.

Ainakin Muskin omistama X on nimenomaan edistänyt kansanvaltaa sananvapautta edistämällä. Tuota tekoa ei voi mitenkään vähätellä. Se että siellä haastetaan voimakkaasti vasemmiston maailmankäsitystä on suuri osa sen vetovoimaa. Aletaan paremmin nähdä mitkä tahot koettavat ohjailla ja muokata mieltämme haluamansalaiseksi ja kyseenalaistaa tuon vallankäytön motiiveja.

Vierailija
38/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskonnon muuttuminen poliittiseksi on ongelma, miksi islamin poliittisuus ei sitten ole ongelma vasemmistolle?

Kysymys, johon ei vasemmistolta koskaan tule vastausta. 

Ovatko vasemmistolaiset muuttamassa teokratioihin? Suomi ei ole teokratia, eikä vasemmisto ole tavoittelemassa teokratiaa. Oikeistosta osa näyttää olevan.

Esimerkiksi Iranissa vasemmisto liittoutui islamistien kanssa, kun maa muutettiin teokratiaksi. Sen jälkeen islamistit tekivät selvää jälkeä vasemmistosta. Sama kehityskulku on todennäköinen muuallakin vasemmiston islamsympatioiden vuoksi.

Sinulla on selvästi jäänyt lääkkeet ottamatta.

Kannattaa tutustua historiaan. Nyt sitä ollaan toistamassa.

Vierailija
39/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohan ei koskaan ole ollut poliittinen, lol. 

Joo ei, aina peilistä näkyy omasta mielestä vaan sen vastapuolen viat, ei muuta.

Jopa älykkäät ihmiset näyttää olevan täysin kyvyttömiä tajuamaan, että suodatetun tiedon perusteella ei voi tehdä kuin jo lähtökohtaisesti vääristyneitä päätelmiä. Mutta sehän riittää että haluaa uskoa, samalla kun syytetään sitä vastapuolta uskovaiseksi. 

Nuo Atwood-feminismifanaatikot on fanaattisempia kuin kukaan uskovainen. Poislukien se heidän paapomansa uskonto. Sieltä löytävät yhtä vauhkoja kontrollifriikkeja kuin itse ovat.

Vierailija
40/68 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahintahan ei ole vielä tuo, vaan se, että Yhdysvaltain evankelinen liike ajaa republikaanien kanssa Jeesuksen toista tulemista sodan kautta. Eli toivovat ydinsotaa, että pääsisivät taivaaseen.

Tuskinpa toivovat. Tähänkin värittämiseen suhtautuisin varovasti kun tietää miten kouristuksenomaista Trumpin hallinnon mustamaalaus voi olla. Juuri tuo överiys on itsessään red flag joka herättää aina epäilyksen totuuspohjasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä