Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (110)
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
No ei mielestäni tuo vaaterahan osuus ole mitenkään sellanen että sillä jotain tekis oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
Termi hyvinvointivaltio on nerokasta vasemmistopropagandaa.Termiä on helppo markkinoida, kun siihen liittyy ajatus ”ilmaisista palveluksista” ja tulonsiirroista rikkailta köyhille. Eikö olekin ihan oikein, että rikkaat rahoittavat vähäväkisten kaikki tarpeet!
Tulevissa vaaleissa nämä nukkavierut äänestävät vaahtopallot pöksyissä äärivasemmistoa ja kuvittelevat taivaanportittien aukeavan ja he elävät onnellisena elämänsä loppuun asti Chanelin jakkupuvuissa.
Toisin kuin sinä en herää öisin hiestä märkänä miettimään miltä joka päällä olevani vaate näyttää jonkun muun silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
Ja ei pelkästään vaatteet vaan kun vaaditaan sitä siistiä olemusta kyllä siihen liittyy myös mm. hiukset. Ja tämä millainen olemus on vaikuttaa siihen mielen hyvinvointiinkin. Halusin kirjoittaa tämän tekstin koska itse ajattelen että nämä asiat yleensä ohitetaan vain sivuseikkana.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin sinä en herää öisin hiestä märkänä miettimään miltä joka päällä olevani vaate näyttää jonkun muun silmissä.
En nyt niin tee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
Termi hyvinvointivaltio on nerokasta vasemmistopropagandaa.Termiä on helppo markkinoida, kun siihen liittyy ajatus ”ilmaisista palveluksista” ja tulonsiirroista rikkailta köyhille. Eikö olekin ihan oikein, että rikkaat rahoittavat vähäväkisten kaikki tarpeet!
Tulevissa vaaleissa nämä nukkavierut äänestävät vaahtopallot pöksyissä äärivasemmistoa ja kuvittelevat taivaanportittien aukeavan ja he elävät onnellisena elämänsä loppuun asti Chanelin jakkupuvuissa.
Ja aina mennään paskasta sinne miljonääriluokkaan tässä ajattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Siisteys ei ole rahakysymys, se on asenne. Jokaisella on varaa siisteihin ja ehjiin vaatteisiin, mutta jos päättää käyttää rahansa johonkin muuhun, niin ei vika ole veronmaksajien. Olisi kiva, jos yhteiskunta tarjoaisi köyhille maksutta siistejä kierrätysvaatteita tyyliin pidä ja tuo takaisin pesetettäväksi, sillä onhan siitä tulottomalle vaivaa, kun joutuu huolehtimaan itse jopa vaatteistaan.
Tosin en nyt ihan ymmärrä otsikkoa, mitä tarkoittaa "oman edun kiillotus"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Vierailija kirjoitti:
Siisteys ei ole rahakysymys, se on asenne. Jokaisella on varaa siisteihin ja ehjiin vaatteisiin, mutta jos päättää käyttää rahansa johonkin muuhun, niin ei vika ole veronmaksajien. Olisi kiva, jos yhteiskunta tarjoaisi köyhille maksutta siistejä kierrätysvaatteita tyyliin pidä ja tuo takaisin pesetettäväksi, sillä onhan siitä tulottomalle vaivaa, kun joutuu huolehtimaan itse jopa vaatteistaan.
Tosin en nyt ihan ymmärrä otsikkoa, mitä tarkoittaa "oman edun kiillotus"?
No näköjään teksti oli paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
Termi hyvinvointivaltio on nerokasta vasemmistopropagandaa.Termiä on helppo markkinoida, kun siihen liittyy ajatus ”ilmaisista palveluksista” ja tulonsiirroista rikkailta köyhille. Eikö olekin ihan oikein, että rikkaat rahoittavat vähäväkisten kaikki tarpeet!
Tulevissa vaaleissa nämä nukkavierut äänestävät vaahtopallot pöksyissä äärivasemmistoa ja kuvittelevat taivaanportittien aukeavan ja he elävät onnellisena elämänsä loppuun asti Chanelin jakkupuvuissa.
Ja aina mennään paskasta sinne miljonääriluokkaan tässä ajattelussa.
Suomen kokoisessa valtiossa ei ole rikkaita. Se ahkera siivoojakin kuuluu Suomessa keskiluokkaan ja suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 ja näiden pitäisi olla vielä ahkerampaa, että alle 40000 saisivat päälle parempaa Seppälää?
Haravase päivä joku yhäri ulisee, kun kulujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan ja nyt aletaan ulisemaan vaatteistakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Ydinkysymys lienee, pitääkö omaa esteettistä silmää miellyttäviä vaatteita vaativan saada maksattaa mieltymyksensä muilla vai pitäisikö itse hankkia rahat vaikka tekemällä töitä ja ostaa sitten mieluista.
MInä haluan tuliterän Teslan, miksi muut eivät maksa sitä ja anna minulle?
Vierailija kirjoitti:
Haravase päivä joku yhäri ulisee, kun kulujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan ja nyt aletaan ulisemaan vaatteistakin?
No silti piti tulla kommentoimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Ydinkysymys lienee, pitääkö omaa esteettistä silmää miellyttäviä vaatteita vaativan saada maksattaa mieltymyksensä muilla vai pitäisikö itse hankkia rahat vaikka tekemällä töitä ja ostaa sitten mieluista.
MInä haluan tuliterän Teslan, miksi muut eivät maksa sitä ja anna minulle?
Sä olet pihalla. Ei ole kyse kalliista vaan oikeasti sopivista fiksuista vaatteista. Tässä oli kyse siitä ettei tuilla kyetä oikeasti ostamaan siistejä vaatteita.
Vinted, tori yms. on täynnä siistejä vaatteita edullisesti. Eikö käytetyt kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?
Ja ei pelkästään vaatteet vaan kun vaaditaan sitä siistiä olemusta kyllä siihen liittyy myös mm. hiukset. Ja tämä millainen olemus on vaikuttaa siihen mielen hyvinvointiinkin. Halusin kirjoittaa tämän tekstin koska itse ajattelen että nämä asiat yleensä ohitetaan vain sivuseikkana.
Se on silkka sivuseikka. Puhtaus on puoli ruokaa, huolellinen hygienia on kyllin hyvää. Se ei ole ihmisarvon mittari ostaako sen ”rikkaalta” kierrätykseen laitetun paidan päällensä kirpparilta tai ostaako sen uutena jostain mistä sä kuvitteletkaan meidän muiden niitä vaatteita ostavan.
Eli köyhille pitää antaa enemmän rahaa?