Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (111)
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Älä osta temupaskaa. Mä en osta vaatteita edes joka vuosi ja hyvin pärjään. Eikä ole nukkavieruksi moitittu.
Ostan harvoin mutta hyvää. Viimeksi lähes vuosi sitten kotimaiset talvikengät (Sievi nahkaa, tarjous, punaiset). Nyt ehkä sukat kun meni puhki.
Köyhä
No antaa olla. Laittakaa koko teksti poistoon!!!!!! Anteeksi etten minä voi sanoa tässä kaikkea mitä haluaisin.. Mutta antaapi olla!!!!!
Sano hyvä ihminen äläkä heittäydy pahimmaksi marttyyriksi sitten jeesuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Eli haluaisit että sinulla annetaan enemmän rahaa ostaa lohtuvaatteitta, joista tulee kivempi olo?
No kun ei mulla ole liiemmin rahaa ostaa niitä ihan perus arkivaatteitakaan
Hei köyhät, teidän täytyy matkustaa kimppakyydillä niin maailma pelastuu! Minä se vain lentelen yksityiskoneellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Älä osta temupaskaa. Mä en osta vaatteita edes joka vuosi ja hyvin pärjään. Eikä ole nukkavieruksi moitittu.
Ostan harvoin mutta hyvää. Viimeksi lähes vuosi sitten kotimaiset talvikengät (Sievi nahkaa, tarjous, punaiset). Nyt ehkä sukat kun meni puhki.
Köyhä
No antaa olla. Laittakaa koko teksti poistoon!!!!!! Anteeksi etten minä voi sanoa tässä kaikkea mitä haluaisin.. Mutta antaapi olla!!!!!
Sano hyvä ihminen äläkä heittäydy pahimmaksi marttyyriksi sitten jeesuksen.
Heittäydyn minne haluan. Ei täällä ymmärretä yhtään mtn.
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.
Yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista?! Ei jumalaua käykö sun oven takana joku vaatepoliisi kyttäämässä mitä sulla on päällä? Alas nyt sieltä ristiltä ulisemasta, olette itse sinne kiivennyt ja lyönyt naulat ranteisiin..
Kannattaa hakeutua töihin, joissa työnantaja tarjoaa vaatetuksen. Itsellä ei juuri vaateongelmia ole duunaritöissä ollut, työhaastatteluissa ollut aina joku huppari päällä ja töitä on aina saanut.
Teeppä nyt vaikka päiväretki jonnekin Prismaan ja nosta siellä hetkeksi katse sieltä omasta navastasi ympäröivään maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinted, tori yms. on täynnä siistejä vaatteita edullisesti. Eikö käytetyt kelpaa?
Yhyy, pitääkö minkä tahansa kelvata?
Käytettyä tai käyttämättäkin kiertoon laitettua vaatetta on tarjolla ylenmääräisesti ja halvalla. Jos ei mitään mieluista tai edes kelvollista löydy, vika ei ole tarjonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.
Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Vierailija kirjoitti:
Teeppä nyt vaikka päiväretki jonnekin Prismaan ja nosta siellä hetkeksi katse sieltä omasta navastasi ympäröivään maailmaan.
Päiväretki Prismaan. Anteeksi en taida mennä kun tuota rahaa on pariksi viikoksi noin 50 e jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista?! Ei jumalaua käykö sun oven takana joku vaatepoliisi kyttäämässä mitä sulla on päällä? Alas nyt sieltä ristiltä ulisemasta, olette itse sinne kiivennyt ja lyönyt naulat ranteisiin..
Teen toimistotyötä, tapaan lasten kavereiden vanhempia, lasten opettajia, käyn joskus lääkärissä, työhaastatteluissa ym. Kaikissa noissa tilanteissa asiat voi lähteä menemään väärille raiteille jos ulkoinen olemus on epäsiisti. Ihminen leimataan helposti mieleltään epästabiiliksi, jos vaatteet ja hiukset on mitä sattuun. Ehkä toiset pystyvät järjestämään elämänsä niin, ettei siitä tarvitse välittää, itse koen että siisti ulkoasu helpottaa kaikkien asioiden hoitoa merkittävästi.
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Ap vetää johtopäätöksissään oikein huolella mutkat suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Teeppä nyt vaikka päiväretki jonnekin Prismaan ja nosta siellä hetkeksi katse sieltä omasta navastasi ympäröivään maailmaan.
Kiitti ideasta. Meitsi alkaa järkkää turistikierroksii prismaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Kiitos että tajusin. Köyhyyden hinta on melko korkea.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?
Hän haluaa enemmän rahaa vaatteisiin kun kaikki muut ostaa vaatteita koko ajan jatkuvasti ilmeisesti useilla satasilla. Ja hän itsekin kertoi mitä kirppareilla on eniten, juuri sitä mitä muut ostaa. Hänellä on mielikuva, että Suomessa eletään jotain yltäkylläistä elämää samalla kuin vain hän ja vain hän ”raataa” jotain kurjuutta. Alemman ”keskiluokan” ihmisenä alkaa pikku hiljaa kyllästyttämään tämä koko ajan jatkuva marina.