Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Tarkoitat varmaan liian tukevat kengät.. Mutta kerroppa ihmeessä mistä muka löytää edullisesti oikeasti leveälestisiä kenkiä.. Ei niitä löydä mistään
Hakukone, esim google, edullisesti leveälestisiä kenkiä.
Jep jep
On hienoa, että ihmiset uskaltavat nykyään puhua avoimemmin heikkouksistaan ja vaikeuksistaan. Tästä moni ammattimarisija on tullut harhakäsitykseen, jonka mukaan ihminen, joka jankuttaa joka paikassa, kuinka kaikki aina tuntuu väärältä, olisi mielenkiintoinen. Ei ole.
Kerron nyt surullisen faktan. Onnea ei valitettavasti kukaan meille anna. Ei valtio, eikä toinen ihminen. Kukaan ei ole sitä meille velkaa. Se on löydettävä itse. Ei tämä aikuisuus helppoa ole yhtään kenellekään. Jokainen muukin meistä kamppailee sen kanssa, rakastetaanko minua vai kuolenko yksin vanhainkodin siivouskaapin lattialle. Välillä sitä koettaa unohtaa tuskan ja vetää kännit viinalla tai jeesuksella. Lopun aikaa meidän muidenkin täytyy pitää torjunta päällä ja elää feikkihymy naamalla epävarmuuksiemme kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että toistan nyt itseäni 😅 mutta Vintedistä löytyy myös rintaliivejä. Uusia, laput kiinni. Itse tiedän kokoni joissain merkeissä ja voin helposti tilata niitä tuolta.
Mulla ei ainoitakaan liivejä. Eikä liiemmin rinnanympärys 128 alamitta 116 löydy mtn
Vaikea noista mitoista päätellä oikeaa kokoa, kannattaa etsiä tuotteita joita olet ennenkin käyttänyt. Varmaan ainakin pehmoliivejä löytyy kaiken kokoisia.
Munkin kaapu on aina muodissa. Kysymys on vain siitä, miten asennoidumme muotiin.
Jos muuten et oikeasti etsinyt ratkaisuja, vaan olisit toivonut enemmän vain sympatiaa vaikeassa elämäntilanteessa, ei kannata kohdistaa aloitusta mihinkään tiettyyn käytännön ongelmaan. Käytännön ongelmat aktivoivat tällaiset ratkaisukeskeiset ihmiset kuin minä, jakamaan neuvojaan. Itse kun kokee niistä omista oivalluksistaan iloa, niin niitä tuppaa jakamaan. Ymmärrän kuitenkin, että toisinaan haluaisi vain tulla kuulluksi. Tsemppiä, elämä on erilaisia kausia, vaikeampia kausia seuraa usein helpompi kausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että toistan nyt itseäni 😅 mutta Vintedistä löytyy myös rintaliivejä. Uusia, laput kiinni. Itse tiedän kokoni joissain merkeissä ja voin helposti tilata niitä tuolta.
Mulla ei ainoitakaan liivejä. Eikä liiemmin rinnanympärys 128 alamitta 116 löydy mtn
Vaikea noista mitoista päätellä oikeaa kokoa, kannattaa etsiä tuotteita joita olet ennenkin käyttänyt. Varmaan ainakin pehmoliivejä löytyy kaiken kokoisia.
Kun ei oo vuosiin ollut liivejä kun ei oo löytyny
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että toistan nyt itseäni 😅 mutta Vintedistä löytyy myös rintaliivejä. Uusia, laput kiinni. Itse tiedän kokoni joissain merkeissä ja voin helposti tilata niitä tuolta.
Mulla ei ainoitakaan liivejä. Eikä liiemmin rinnanympärys 128 alamitta 116 löydy mtn
Vaikea noista mitoista päätellä oikeaa kokoa, kannattaa etsiä tuotteita joita olet ennenkin käyttänyt. Varmaan ainakin pehmoliivejä löytyy kaiken kokoisia.
Musta on vanhemmiten tullut niin mukavuuden haluinen etten ole vuosiin käyttänyt kuin urheiluliivejä, jotka olen ostanut stadium outletista reilulla kympillä. Samoin muut vaatteet olen ostanut sieltä, eli kuljen nykyään oikeastaan pelkissä mukavissa urheiluvaatteissa ja lenkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos muuten et oikeasti etsinyt ratkaisuja, vaan olisit toivonut enemmän vain sympatiaa vaikeassa elämäntilanteessa, ei kannata kohdistaa aloitusta mihinkään tiettyyn käytännön ongelmaan. Käytännön ongelmat aktivoivat tällaiset ratkaisukeskeiset ihmiset kuin minä, jakamaan neuvojaan. Itse kun kokee niistä omista oivalluksistaan iloa, niin niitä tuppaa jakamaan. Ymmärrän kuitenkin, että toisinaan haluaisi vain tulla kuulluksi. Tsemppiä, elämä on erilaisia kausia, vaikeampia kausia seuraa usein helpompi kausi.
No täällähän vain naurettiin.
Itsellä vaatteet prisman, hm tai jonkun muun alelaarista, muutenkin etsin usein aina halvimman vaihtoehdon vaatteista. Kengät sitten kalliimmat, esim. Gant, mutta kestää monta vuotta. Ja shampoona Linna-shampoo tai XZ :D ei tule kovin kalliiksi. Ruokakuntamme voisi lukea hyvätuloisiin.
Meidän muiden pitäisi nyt lähteä istumaan Mannerheimintielle, että sinä saisit enemmän vaaterahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muuten et oikeasti etsinyt ratkaisuja, vaan olisit toivonut enemmän vain sympatiaa vaikeassa elämäntilanteessa, ei kannata kohdistaa aloitusta mihinkään tiettyyn käytännön ongelmaan. Käytännön ongelmat aktivoivat tällaiset ratkaisukeskeiset ihmiset kuin minä, jakamaan neuvojaan. Itse kun kokee niistä omista oivalluksistaan iloa, niin niitä tuppaa jakamaan. Ymmärrän kuitenkin, että toisinaan haluaisi vain tulla kuulluksi. Tsemppiä, elämä on erilaisia kausia, vaikeampia kausia seuraa usein helpompi kausi.
No täällähän vain naurettiin.
Jos haluat saada empatiaa ja sympatiaa kannattaa soittaa iltapäivälehtiin. Ne tykkää tehdä juttuja teidänlaisista.
Vierailija kirjoitti:
Ekologiset rikkaat voisivat silti mitata hiilijalanjälkensä. Itse olen köyhä mutta hiilijalanjälkeni on taatusti murto-osa varakkaitten jäljestä. Joku vero olisi tähän kyllä hyvä keksiä. Kulutat maapalloa enemmän-maksat siitä rahaa verojen muodossa.
Totta kai sivistysvaltio auttaa köyhiä. Se onnistuu vain talouskasvulla. Joidenkin suhde talouskasvuun on jakomielitautinen. Sitä vähän niinku halutaan, mutta silti vastustetaan ”kasvun ideologiana”. Suurin talouskasvu syntyy, kun luonnonvaraa käytetään mahdollisimman vähän ja sille luodaan ihmistä kiihottava taika-arvo. Merkkilaukku on isompi ekoteko kuin halvan käsiveskan osto. Molempiin mahtuu kännykkä, meikit ja illan ekstaasipillerit, mutta kallis yleensä kestää kauemmin ja kasvattaa paljon enemmän taloutta. Molempiin kuluu saman verran luonnonvaroja. Talous on yhä enemmän ei-kosketeltavia asioita keskituloisille tavalliselle ihmiselle. Rahaa pitäisi laittaa kiertoon verojen muodossa saamatta sillä rahalla itse mitään?
Minulla on ihan asiallisesti rahaa, ostan hyvin harvoin uusia vaatteita. Lapseni nauraa, kun kerron kuinka vanha jotkut kenkäni tai takki on. Kaverini on miljonääri. Se ei näy hänestä kyllä millään tavalla päälle vaatteissa. Repaleiset farkut, 25 vuotta vanha t-paita ja takki saattavat olla päällä. Ajaa yhtä vanhalla Skodalla. Kyllä sen ihmisen itsetunto pitää tulla ihan muusta kuin vaatteista.
Oletko kuullut sanontaa rumat/köyhät ne vaatteilla koreilee?
Onneks. Pitää tehdä jotain lopullista. Kun ei tästä enää mielekästä saa