Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Kuulun aika hyväosaisiin. Pidän kirjanpitoa menoistani ja tuloistani. Kävin nyt tämän keskustelun vuoksi huvikseni katsomassa, kuinka paljon olen pukeutumiseen (vaatteet ja jalkineet) viimeisen kahden vuoden (2024 ja 2025) rahaa käyttänyt.
Summa oli 530,27 euroa. Se näyttää tekevän 22,10 euroa kuukautta kohden keskimäärin.
En ole saanut koskaan oudoksuvia katseita pukeutumiseni vuoksi tai mitään negatiivisia mainintoja. Minulla on kuitenkin kaapit täynnä kaikenlaisia vaatteita. Syy on se, että olen hamsteri. Säilytän lähes kaiken niin kauan kuin ne ovat ehjiä ja käyttökelpoisia ja miellyttävät edelleen itseäni. Joitakin vaatteita tai kenkiä olen kyllä joutunut joskus poistamaan käyttökelpoisina, jos olen ne todennut jotenkin epämukaviksi tai en vaan enää ole pitänyt niistä tai jos ne ovat alunperinkin osoittautuneet virheostoksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
On kyllä todella vieraantunutta normaalin työssäkäyvän arjesta. Ihan markettiliiveillä ja alle satasen kengillä tässä mennään, etsitään nettikauppojen tai vaatekauppojen alesta edullisia vaatteita, pyöränkin voi tuoda sisään säilöön omaan asuntoon, eikä jättää lojumaan minne lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.
Shoppailu ja pukeutuminen ei ole oikea tapa hoitaa mielialaa. Se menee helposti överiksi. Hyvä mieli täytyy löytää jostain muusta. Ei niitä vaatteita niin paljon tarvitse, että niitä saa yhdistettyä siten, ettei joka päivä näytä samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?
Puhuin tuossa temu vaatteista mitä on kirppareilla paljon. Eikä siellä ole isoille ihmisille ikinä oikein mtn.
Jos haluat, ettei sinun kulutustarvettasi moralisoida, silloin ei ehkä kannattaisi moralisoida automaattisesti muiden ekologisia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Mä ostin kahdet Adidaksen lenkkarit tarjouksesta erivärisinä 30 e/pari, noilla kävelee monta kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.
Shoppailu ja pukeutuminen ei ole oikea tapa hoitaa mielialaa. Se menee helposti överiksi. Hyvä mieli täytyy löytää jostain muusta. Ei niitä vaatteita niin paljon tarvitse, että niitä saa yhdistettyä siten, ettei joka päivä näytä samalta.
Voin sanoa että näitä mitä itsellä on ei kyllä pysty yhdistelemään mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?Puhuin tuossa temu vaatteista mitä on kirppareilla paljon. Eikä siellä ole isoille ihmisille ikinä oikein mtn.
Sitä on yleensä tarjolla eniten mitä ihmiset eniten ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Mä ostin kahdet Adidaksen lenkkarit tarjouksesta erivärisinä 30 e/pari, noilla kävelee monta kesää.
Hienoa kun et tarvitse leveälestisiä kenkiä.. Niitä ei todellakaan alesta löydä.
Köyhä on ekologinen, ei ostele uutta eikä lentele ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?Puhuin tuossa temu vaatteista mitä on kirppareilla paljon. Eikä siellä ole isoille ihmisille ikinä oikein mtn.
Temuvaatteissa ei yleensä edes lue, että ne on Temusta. Kelpaako tälle työttömälle edes H&M, Lindex, Kappahl yms. vai onko nämäkin liian temua? Mitkä merkit ei ole liian temua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.
Shoppailu ja pukeutuminen ei ole oikea tapa hoitaa mielialaa. Se menee helposti överiksi. Hyvä mieli täytyy löytää jostain muusta. Ei niitä vaatteita niin paljon tarvitse, että niitä saa yhdistettyä siten, ettei joka päivä näytä samalta.
Voin sanoa että näitä mitä itsellä on ei kyllä pysty yhdistelemään mitenkään
Mitä siitä sitten? Työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne tekee elämästä mielekästä, ei päällä olevat rytkyt. Snun kannattaa nyt hiukan muuttaa tuota sinun ajatusmaailmaasi.
Jos näkisitte kuinka vähän mulla on vaatteita olisitte hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?Puhuin tuossa temu vaatteista mitä on kirppareilla paljon. Eikä siellä ole isoille ihmisille ikinä oikein mtn.
Ota huomioon, että kirpputoreilla vaatteita myyvät ovat todennäköisesti itsekin niitä, jotka yrittävät epätoivoisesti saada jostain rahaa. Kirpputoreilta on tosiaan vaikea löytää siistejä vaatteita. Mutta jo edellä suositeltu Vinted. Sinne voit rajata koon, hinnan, kunnon ym. kaikki ne kriteerit mitkä haluat. Näet vain tuotteet, jotka kelpaavat kriteereihisi. Valikoimaa on loputtomasti, kun monen maan ihmiset myyvät siellä vaatteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä on ekologinen, ei ostele uutta eikä lentele ympäriinsä.
Heti kun rahaa tulee enemmän, niin alkaa ostaa niitä asioita, joihin ei aiemmin ollut varaa. Että en nyt sanoisi. Köyhällä on pakko, varakkaammalla valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Mä ostin kahdet Adidaksen lenkkarit tarjouksesta erivärisinä 30 e/pari, noilla kävelee monta kesää.
Hienoa kun et tarvitse leveälestisiä kenkiä.. Niitä ei todellakaan alesta löydä.
No nämä on kyllä nimenomaan todella leveää mallia, tilaa on leveämmällekin jalalle. Rohkeasti vaan kauppaan kokeilemaan ennenkuin lyttäät. Toki tarjous meni jo aikoja sitten, pitää olla hereillä oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.
Shoppailu ja pukeutuminen ei ole oikea tapa hoitaa mielialaa. Se menee helposti överiksi. Hyvä mieli täytyy löytää jostain muusta. Ei niitä vaatteita niin paljon tarvitse, että niitä saa yhdistettyä siten, ettei joka päivä näytä samalta.
Voin sanoa että näitä mitä itsellä on ei kyllä pysty yhdistelemään mitenkään
Mitä siitä sitten? Työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne tekee elämästä mielekästä, ei päällä olevat rytkyt. Snun kannattaa nyt hiukan muuttaa tuota sinun ajatusmaailmaasi.
Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Omassa päässä soivaa levyä olisi hyvä tarkistella aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt ensimmäinen neuvo olisi se, että vaatteista täytyy pitää huolta. Niitä ei heitetä myttyyn pölyyn lattialle, ei pestä joka käyttökerran jälkeen jos ei oikeasti ole hikeä tai likaa, ei kuivata rummussa vaan narulla, ei pestä vaaleita ja tummia sekaisin ja katsotaan ne pesuohjeet. Tälläkin palstalla moni sanoo, että pesee kaiken pyykin 60 asteessa. No ei vaatteet sitä kestä, eikä ne kestä myöskään rumpukuivausta. Kuivausrumpu sopii lakanoille, pyyhkeille ja 100% puuvillaa oleville vaatteille, joissa ei ole painatuksia, ei juuri muulle. Näillä keinoilla saan itse melko paskalaatuisetkin vaatteet kestämään vuosia.
Kun katsoo esim ulosotossa olevia asuntoja kyllä siellä muutakin elämänhallinta ongelmaa on kuin se rahan puute. Rahan sijaan näille pitäisi antaa ns täsmäapua ihan perushygieniasta, jne.
Ja vaatteista ei tässä maassa kyllä ole pulaa. En nyt oikein saa ap ongelmasta otetta, mutta hänelle ei tunnu kelpaavan ne ihan meidän tavallisen ihmisten vaatteet, kun ne ovat hänelle mitä tahansa, eli ala-arvoista krääsää?Puhuin tuossa temu vaatteista mitä on kirppareilla paljon. Eikä siellä ole isoille ihmisille ikinä oikein mtn.
Temuvaatteissa ei yleensä edes lue, että ne on Temusta. Kelpaako tälle työttömälle edes H&M, Lindex, Kappahl yms. vai onko nämäkin liian temua? Mitkä merkit ei ole liian temua?
Kyllä sen kissannahkean vaatteen tunnistaa. No joo käy. Mutta niin kuin sanoin eipä liiemmin kirppiksellä ole iso kokoisia vaatteita.
Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.