Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (111)
Pikamuoti ei siis kelpaa? No harvalla työssäkäyvälläkään on varaa ostaa itselleen muuta, varsinkaan kun hinnat pitäisi maksaa kokonaan omasta palkasta eikä kukaan tarjoa. Työttömille kallista luksusta?
Lienet köyhä, tekstisi kertoo ettet osaa ajatella, se on syynä siihen että sinulla ei mene hyvin. Ota selvää maailmasta ja harjoita kriittistä ajattelua. Ensinnäkin rikkaat eivät koskaan ole ekologisia, koska he kuluttavat niin paljon luonnonvaroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Joo ja siksi olenkin pääosin väljässä mekossa jonka olen ostanut vuosia sitten.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinted, tori yms. on täynnä siistejä vaatteita edullisesti. Eikö käytetyt kelpaa?
Yhyy, pitääkö minkä tahansa kelvata?
Pitää, ei verovaroilla voida maksaa työttömille mitään Guccia. Asu voi näyttää täysin siistiltä vaikka olisi pikamuotia, mutta edes sen vertaa ei jakseta nähdä vaivaa.
Ap:n ei halua edes yrittää olla ekologinen "koska eliitti, yhyy".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Eli haluaisit että sinulla annetaan enemmän rahaa ostaa lohtuvaatteitta, joista tulee kivempi olo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Älä osta temupaskaa. Mä en osta vaatteita edes joka vuosi ja hyvin pärjään. Eikä ole nukkavieruksi moitittu.
Ostan harvoin mutta hyvää. Viimeksi lähes vuosi sitten kotimaiset talvikengät (Sievi nahkaa, tarjous, punaiset). Nyt ehkä sukat kun meni puhki.
Köyhä
Vierailija kirjoitti:
Pikamuoti ei siis kelpaa? No harvalla työssäkäyvälläkään on varaa ostaa itselleen muuta, varsinkaan kun hinnat pitäisi maksaa kokonaan omasta palkasta eikä kukaan tarjoa. Työttömille kallista luksusta?
Eli ei ole muuta kuin temu ja Luis vuitton vai..
Voisit nyt ap heittää arvoin kuinka paljon arvelet muiden käyttävän rahaa vaatteisiin kuukaudessa?
Surkeaa suomea. Otsikossakaan ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Älä osta temupaskaa. Mä en osta vaatteita edes joka vuosi ja hyvin pärjään. Eikä ole nukkavieruksi moitittu.
Ostan harvoin mutta hyvää. Viimeksi lähes vuosi sitten kotimaiset talvikengät (Sievi nahkaa, tarjous, punaiset). Nyt ehkä sukat kun meni puhki.
Köyhä
No antaa olla. Laittakaa koko teksti poistoon!!!!!! Anteeksi etten minä voi sanoa tässä kaikkea mitä haluaisin.. Mutta antaapi olla!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Surkeaa suomea. Otsikossakaan ole mitään järkeä.
No tekoäly sen kirjoitti mun ajatuksen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Voisit nyt ap heittää arvoin kuinka paljon arvelet muiden käyttävän rahaa vaatteisiin kuukaudessa?
En sano mtn kun ette halua ymmärtää mitä haluan tuolla tekstillä sanoa.
Ap haluaa että verovaroista ostetaan hänelle kalliita vaatteita, muuta en aloituksesta ymmärtänyt. Ekologisuus ja rikkaat ei liity asiaan mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ihan uuden T-paidan kolmella eurolla Suomessa. Kirpparilta saa myös ihan siistejä ja jopa käyttämättömiä vaatteita. Tarvitseeko kaikkien ostaa merkkivaatteita? Niitäkin saa myös kirpparilta. Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä, jos itse peseytyy joka päivä.
Okei. Ei kyse ole mistään merkki vaatteista. Mutta tiesin että ei tänne kannata mitään laittaa.
Yhyy, muut ei lähtenyt mukaan mun uhripuheeseen. Jumalauta, tuolla ei kukaan joudu alasti kulkemaan.
Ei tietenkään voikkaan kulkea. Mutta pitäiskö mikä tahansa kelvata. Sinäkö väität että sillä mitä sulla on päällä vaikuta mielen hyvinvointiin?
Ydinkysymys lienee, pitääkö omaa esteettistä silmää miellyttäviä vaatteita vaativan saada maksattaa mieltymyksensä muilla vai pitäisikö itse hankkia rahat vaikka tekemällä töitä ja ostaa sitten mieluista.
MInä haluan tuliterän Teslan, miksi muut eivät maksa sitä ja anna minulle?
Sä olet pihalla. Ei ole kyse kalliista vaan oikeasti sopivista fiksuista vaatteista. Tässä oli kyse siitä ettei tuilla kyetä oikeasti ostamaan siistejä vaatteita.
Siistin ja puhtaan vaatekerran saa 10 eurolla. Miksi tuella elävällä ei ole tähän varaa? Mihin ihmeeseen se 1500 e/kk oikein viskotaan, kun tuo summa on liian suuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikamuoti ei siis kelpaa? No harvalla työssäkäyvälläkään on varaa ostaa itselleen muuta, varsinkaan kun hinnat pitäisi maksaa kokonaan omasta palkasta eikä kukaan tarjoa. Työttömille kallista luksusta?
Eli ei ole muuta kuin temu ja Luis vuitton vai..
No kerro esimerkkejä, minkä hintaisia ja esim. minkä vaatemerkin vaatteita työttömän pitäisi tukirahoilla saada? Voidaan verrata onko normaalilla keskiluokkaisella edes mahdollisuutta ostaa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeaa suomea. Otsikossakaan ole mitään järkeä.
No tekoäly sen kirjoitti mun ajatuksen pohjalta.
Tekoäly olisi tehnyt parempaa tekstiä
Suurin osa tuntemistani vähävaraisesti pukeutuu oman tyylinsä mukaisiin vaatteisiin. Osalle se on mustat farkut ja bändipaita, osalle jakkupuku ja paitapusero. Ulkonäöstä ei voi päätellä varallisuutta kuin nuorilla, joille kelpaa tiettynä viikkona vain tietyt 350 e maksavat lenkkarit tai ei mitään.
Yhyy, pitääkö minkä tahansa kelvata?