Ekologisuus on vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi
Me puhumme nykyään kauniisti ympäristöteoista, kierrätyksestä ja vihreästä Suomesta. Todellisuudessa nykyisestä ekopuheesta on tullut vain rikkaiden ylemmyyden tunne oman etunsa kiillottamiseksi. Sen varjolla Suomi on muuttumassa nukkavieruksi maaksi, jossa köyhien ja pienipalkkaisten on pakko myös näyttää köyhiltä.Nykyinen tukijärjestelmä pakottaa ihmiset hakemaan vaatteensa kirpputoreilta, joiden pöydät hukkuvat halpaan pikamuotirääsyyn ja paskaan. Jos taas omistaa vain muutaman vaatteen, pelkkä arjen fysiikka ja jatkuva peseminen kuluttavat t-paidan nukaksi ja suoraksi ryysyksi alle vuodessa. Sosiaaliturvan laskelmissa vaatteisiin varattu osuus on naurettava – mitä teet muutamalla kympillä kuussa, kun pitäisi ostaa enemmän kuin yksi t-paita, kunnon kengät ja talvitakki?Tämä ei ole mikään pelkkä materiaalinen kysymys tai halu kuluttaa, vaan kyse on puhtaasti ihmisarvosta, mielenterveydestä ja liikkumisesta. Se, miltä näytät, vaikuttaa suoraan siihen, miten sinua kohdellaan kaupassa, virastoissa ja työhaastatteluissa. Kun ihmisellä ei ole varaa ehjiin tai siisteihin vaatteisiin, astuu kuvaan lamaannuttava sosiaalinen häpeä.Yksi painava syy saattaakin olla, miksi moni pienituloinen ei poistu kotoaan, on se, ettei ole olemassa vaatteita, joita kehtaisi viedä ”ulkoilutettavaksi”. Kun raja kotihengailun ja ihmisten ilmoille lähtemisen väliltä katoaa, ihminen eristetään neljän seinän sisälle. Tämä luo syvää yksinäisyyttä, masennusta ja liikkumattomuutta. Yhteiskunta valittaa köyhien syrjäytymisestä, mutta on itse rakentanut järjestelmän, jossa siisti ulkonäkö on tehty ylellisyystuotteeksi.On sairasta romantisoida vaatteiden parsimista äärimmäisyyksiin asti vihreänä tekona silloin, kun ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa. Pakotettu nuhruisuus ja rikkinäiset kengät eivät ole ekologisuutta, vaan se on ihmisarvon alentamista. Sodan aikainen "kunhan pysyt hengissä" -säästömentaliteetti pitää lopettaa. Siisti ulkonäkö on mielenterveyskysymys ja perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Nimimerkki: Nukkavierun Suomen asukas
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n kirjoituksessa on perää sillä tavalla, että yhteiskunta edellyttää siistiä pukeutumista ja jopa tällainen töissä käyvä henkilö kuin minä, kamppailee asian kanssa. Halvat vaatteet ovat huonolaatuisia ja kirpputoreilta vaatteiden etsimiseen tarvitsee aikaa, jota itselläni ei ainakaan ole.
Mutta ekologisuuden tarve on taas ihan eri asia ja paljon suurempi asia. Emme me voi vain paskoa tätä palloa ja suuri osa roskasta syntyy turhasta vaatemyynnistä ja samalla se kuluttaa luonnonvaroja. Meidän on pakko alkaa käyttämään kestävämpiä vaatteita, mutta itse en tiedä miten tämä järkevästi ratkaistaan pienituloisten kohdalla.Tarkoitan tässä sitä että kun varaa on hätinä niihin kirppis vaatteisiin ja sitten vaan huudellaan että kyllä teille ne on tarpeeksi, että harvoin se on pienellä elävällä joku mieluisa harrastus että käydään kirppiksellä, vaan enimmäkseen pakottaminen epämiellyttäviin asioihin kaventaa mielialaa, sosiaalista ympäristöä.. Lisää häpeää. ..
Ehkä niin. Vintedissä vaatteiden selaaminen on paljon hauskempaa kuin kirppareilla. Vintedissä voit rajata, että näkyy vain uudet tai uuden veroiset vaatteet. Löytöjen tekeminen siellä saa olon tuntumaan fiksulta, ei säälittävältä. Mutta aikaa tuohon tarvii.
Kun itse olen ollut köyhimmilläni opiskelijana, muistan, että hankin yhden siistin vaatekerran, joka oli varattu erityistilaisuuksiin kuten työhaastatteluihin. Muuten saatoin kulkea ryysyissä, mutta sitten jos oikeasti tuli vastaan tilanne, että piti näyttää siistiltä, oli ne mustat housut ja siisti paita kaapissa, jotka saattoi pukea. Noita vaatteita en ottanut muuhun käyttöön, joten ne ei kuluneet. Sitä kannattaa harkita.Varmaan.. Sulla ei sitten varmaan jatkuvasti samojen vaatteiden käyttö vaikuta mielialaan.
Shoppailu ja pukeutuminen ei ole oikea tapa hoitaa mielialaa. Se menee helposti överiksi. Hyvä mieli täytyy löytää jostain muusta. Ei niitä vaatteita niin paljon tarvitse, että niitä saa yhdistettyä siten, ettei joka päivä näytä samalta.
Voin sanoa että näitä mitä itsellä on ei kyllä pysty yhdistelemään mitenkään
Mitä siitä sitten? Työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne tekee elämästä mielekästä, ei päällä olevat rytkyt. Snun kannattaa nyt hiukan muuttaa tuota sinun ajatusmaailmaasi.
Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Omassa päässä soivaa levyä olisi hyvä tarkistella aika ajoin.
Joo onneksi olette onnistuneet kaikessa. Olen paska. Kyllä. Noni ei tartte enää kommentoida
Vierailija kirjoitti:
Ekologiset rikkaat voisivat silti mitata hiilijalanjälkensä. Itse olen köyhä mutta hiilijalanjälkeni on taatusti murto-osa varakkaitten jäljestä. Joku vero olisi tähän kyllä hyvä keksiä. Kulutat maapalloa enemmän-maksat siitä rahaa verojen muodossa.
Sellainen on jo. Se on alv.
Kyllä tämä oli tässä. !!!???? Häipykää.
Vierailija kirjoitti:
Ekologiset rikkaat voisivat silti mitata hiilijalanjälkensä. Itse olen köyhä mutta hiilijalanjälkeni on taatusti murto-osa varakkaitten jäljestä. Joku vero olisi tähän kyllä hyvä keksiä. Kulutat maapalloa enemmän-maksat siitä rahaa verojen muodossa.
Varakas voi usein vain maksaa ja jatkaa, kun taas pienituloiselle pienikin lisäkulu tuntuu. Siksi tuollainen vero pitäisi kohdistaa nimenomaan luksuskulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teeppä nyt vaikka päiväretki jonnekin Prismaan ja nosta siellä hetkeksi katse sieltä omasta navastasi ympäröivään maailmaan.
Kiitti ideasta. Meitsi alkaa järkkää turistikierroksii prismaan!
Ei yhtään huono idea. Moni tuntuu elävän jossain ihme rinnakkaistodellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kävelen niillä kahden kympin kengillä töissä yli 20000 askelta päivässä.
- siivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Tarkoitat varmaan liian tukevat kengät.. Mutta kerroppa ihmeessä mistä muka löytää edullisesti oikeasti leveälestisiä kenkiä.. Ei niitä löydä mistään
Tuntuu että toistan nyt itseäni 😅 mutta Vintedistä löytyy myös rintaliivejä. Uusia, laput kiinni. Itse tiedän kokoni joissain merkeissä ja voin helposti tilata niitä tuolta.
Oikeistopopulistit kosiskelevat alimman kansanosan alhaisimpia tuntoja.
Sellaisessa ajattelussa suviisrsi on tärkeä mutta kristilliset hyveet - kuten muista huolehtiminen - on "hyvesignalointia". Samoin ihminen on metsästöessään luomakunnan kruunu mutta ei ole mitenköän vastuussa luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Ap on joku satakiloinen mätisäkki jolla kaikki on liian peintä. Ja kenen vika se on? No, tientenkin yhteiskunnan eli meidän kaikkien muiden ihmisten. Ei osata oikeanlaisia vaatteitakaan ostaa juuri hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että toistan nyt itseäni 😅 mutta Vintedistä löytyy myös rintaliivejä. Uusia, laput kiinni. Itse tiedän kokoni joissain merkeissä ja voin helposti tilata niitä tuolta.
Mulla ei ainoitakaan liivejä. Eikä liiemmin rinnanympärys 128 alamitta 116 löydy mtn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Ap on joku satakiloinen mätisäkki jolla kaikki on liian peintä. Ja kenen vika se on? No, tientenkin yhteiskunnan eli meidän kaikkien muiden ihmisten. Ei osata oikeanlaisia vaatteitakaan ostaa juuri hänelle.
Minun vika on!..?mutta kyllä sitä nyt 140 kiloisena pitää vaatteita käyttää. Ok minä nirhaan itse. Päästään tästäkin
Aloituksen otsikko ja teksti ovat ihan eri aiheesta. Otsikko on ekologisuudesta mutta itse teksti jotain köyhän valitusta kun ei ole varaa ostaa vaatteita. En lukenut edes loppuun.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Tarkoitat varmaan liian tukevat kengät.. Mutta kerroppa ihmeessä mistä muka löytää edullisesti oikeasti leveälestisiä kenkiä.. Ei niitä löydä mistään
Hakukone, esim google, edullisesti leveälestisiä kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta tuo vaateasia. Kunnolliset kengät saa satasella, köyhät joutuu yleensä kävelemään paljon ja kenkiä kuluu. Polkupyörä ei ole ratkaisu koska köyhät asuu taloissa ja alueilla jossa pyörät varastetaan. Kunnolliset rintaliivit on kalliita, niitä ei saa käytettyinä, eikä markettien liiveillä tee mitään. Kierrätyskeskuksessa on todella huonolaatuista vaatetta ja kallista. Ihmettelen usein sitä hintaa, että mitä varten vanhasta huonosta pyydetään niin paljon. Tässä vain muutama esimerkki.
Suurin osa meistä ostaa rintaliivinsä ihan marketista.😂 Ja lenkkarit ostin 20e Tokmalilta.😂 Mä en kestä.😂😂😂
Jos ostan 20 e lenkkarit niin jalat on kyllä ihan paskana kohta ja se vasta kalliiksi tulee. Kävelen 40 km viikossa. Bussilippuun ei ole rahaa. Marketista ei löydy sopivan kokoisia rintaliivejä, varsinainen riesa isot rinnat, myös muissa vaatteissa.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta.
Yleisin syy jalkaongelmiin on liian hyvät kengät. Ja liian pienet. Liikkuessa jalkojen leviäminen ja turpoaminen on yleensä fysiologinen reaktio.
Ap on joku satakiloinen mätisäkki jolla kaikki on liian peintä. Ja kenen vika se on? No, tientenkin yhteiskunnan eli meidän kaikkien muiden ihmisten. Ei osata oikeanlaisia vaatteitakaan ostaa juuri hänelle.
Minun vika on!..?mutta kyllä sitä nyt 140 kiloisena pitää vaatteita käyttää. Ok minä nirhaan itse. Päästään tästäkin
Elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi aina lyhentää.
Kaffebulla kirjoitti:
Aloituksen otsikko ja teksti ovat ihan eri aiheesta. Otsikko on ekologisuudesta mutta itse teksti jotain köyhän valitusta kun ei ole varaa ostaa vaatteita. En lukenut edes loppuun.
No häivy!!!!!!!!!!!
Ekologiset rikkaat voisivat silti mitata hiilijalanjälkensä. Itse olen köyhä mutta hiilijalanjälkeni on taatusti murto-osa varakkaitten jäljestä. Joku vero olisi tähän kyllä hyvä keksiä. Kulutat maapalloa enemmän-maksat siitä rahaa verojen muodossa.