15kk ikäinen ei kävele itsenäisesti
Onko muilla lapsia, jotka ovat alkaneet kävelemään itsenäisesti ilman tukea vasta hieman "vanhempana"? Meillä poika on 1v3kk ikäinen ja tuettuna kävelee sujuvasti, mutta ilman tukea ei suostu ottamaan askeltakaan. Neuvolasta kyselty mielipidettä ja siellä kyllä sanottiin, että 18kk asti voisi rauhassa odotella ja jos sitten ei kävele niin laittavat lähetettä fysioterapeutille. En siis ole vielä varsinaisesti huolissani kun neuvolan mukaan vielä normaalia ja lapsi kehittyy muutoin mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muista myöhemmin kävelemään lähteneistä. Miten motorinen kehitys eteni sitten kävelemään oppimisen jälkeen? Ottivatko lapset aiemmin kävelemään oppineita motorisissa taidoissa "kiinni"?
Kommentit (67)
Ap, miten lapsesi puheen oppinen on edistynyt? Puhe ja motoriikka eivät tuossa iässä kehity samaan tahtiin. Turha huolestua.
Meidän lapsi lähti itsenäiseen kävelyyn vasta kaksivuotiaana. 1,5 v. neuvolasta saatiin lähete laajoihin tutkimuksiin, mm. pään magneettikuvaan. Hänellä on matala lihasjäntevyys ja motorisen kehityksen viive. Ei ole ikätasolla vielä näin 10 vuotiaanakaan. On saanut fysioterapiaa, käytiin myös osteopaatilla. Reipas koululainen kyllä on.
Kävelyn tukeminen pitää nyt lopettaa. Ei lapsi ala kävelemään itse jos sitä talutetaan koko ajan.
Aika kauan ollut jo 15kk, miksi ei vanhene🤔
Vierailija kirjoitti:
On niitä,ei paniikkia.Spede alkoi puhua vasta kolmevuotiaana.
Tuo on ihan normaalia autisteille.
Vierailija kirjoitti:
Aika kauan ollut jo 15kk, miksi ei vanhene🤔
Mitähän tällä meinaat? 🤔😅
Meidän 2 lasta lähtivät molemmat kävelemään vasta vähän vajaa 1,5v ikäisinä. Puhetta taas tuli taukoamatta. Kaverin lapset oppivat kävelemään alle vuotiaina mutteivät puhuneet juuri mitään 2v:na.