Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15kk ikäinen ei kävele itsenäisesti

Vierailija
24.06.2026 |

Onko muilla lapsia, jotka ovat alkaneet kävelemään itsenäisesti ilman tukea vasta hieman "vanhempana"? Meillä poika on 1v3kk ikäinen ja tuettuna kävelee sujuvasti, mutta ilman tukea ei suostu ottamaan askeltakaan. Neuvolasta kyselty mielipidettä ja siellä kyllä sanottiin, että 18kk asti voisi rauhassa odotella ja jos sitten ei kävele niin laittavat lähetettä fysioterapeutille. En siis ole vielä varsinaisesti huolissani kun neuvolan mukaan vielä normaalia ja lapsi kehittyy muutoin mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muista myöhemmin kävelemään lähteneistä. Miten motorinen kehitys eteni sitten kävelemään oppimisen jälkeen? Ottivatko lapset aiemmin kävelemään oppineita motorisissa taidoissa "kiinni"? 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen alkoi kävellä vasta 1v5kk ilman tukea. On vielä nyt 6vuotiaanakin motorisesti hieman kömpelö (hienomotorisesti taas erittäin taitava esim.pienet näperrykset, piirtäminen, kirjoittaminen) ja huono esim.ottamaan palloa kiinni tai juoksemaan kovaa. Oppi kuitenkin nopeasti uimaan ja ajamaan pyörällä. Koululiikunnassa valitettavasti tuskin on hyvä ja pelkään siitä jäävän traumoja.

On kuitenkin pysynyt ns.ikätasollaan motorisesti, vaikka onkin selkeästi huonompi tai vähemmän liikunnallinen joissain asioissa kuin ikätoverinsa.

Tätä en olisi oikeastaan itse edes huomannut ilman päiväkotia. Jos lapsi olisi ollut kotihoidossa, en olisi huomannut eroa. Paitsi kun on nuorempi sisarus (kohta 4v), niin huomaan hänen olevan motorisesti paljon taitavampi kuin sisarensa siinä iässä.

Molemmat ovat aika arkailijoita mitä tulee vaikkapa korkealle kiipeämiseen tai hyppäämiseen.

Vierailija
42/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti noin 1 v 4 kk vasta. Seisoi ja käveli tukea vasten kyllä, mutta on niin varovainen luonteeltaankin että lähti vasta kun oli varma että pysyy pystyssä. Eipä sitten kyllä kaatunut kertaakaan. On ikäisekseen ollut pitkä aina, en tiedä vaikuttiko se tähän kävelyasiaan, ehkä ei?

 

Konttaako lapsesi? Meillä konttauskausi venyi pitkäksi ja oli kyllä siinä lopulta tosi etevä. Luin jostain myöhemmin, että konttausvaihekin on tärkeä kehitysvaihe lapsen fysiikalle. Jos kovin aikaisin nousee pystyyn niin konttausvaihe jää lyhyeksi. Mutta, hyviä on omien havaintojen mukaan tullut niin aikaisin kuin myöhään lähteneistä ja muihin ei kannata vertailla. :)

Ne, jotka kävelevät aikaisin, konttaavat myös aiksisemmin. He ovat liikunnallisesti koko ajan edellä.

 

Itse tiedän tällaisen myöhäisen kävelijän, mutta hänellä on vanhempanakin liikunnan kanssa vaikeuksia, ei esim. osaa juosta kunnolla. Kehitysviiveet voivat vaikuttaa muihinkin alueisiin, esim. puhumiseen.

Meillä lapsi oli edellä ryömimisessä, konttaamisessa, ylös nousemisessa ja tuealla kävelyssä. Silti alkoi kävellä tuetta vasta 1v5kk ja on tuo hieman "kömpelö" josta kirjoitin.

Olemme pyrkineet vanhempina tarjomaan hänelle paljon liikuntaa/harrastuksia, jotta kehittyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä,ei paniikkia.Spede alkoi puhua vasta kolmevuotiaana.

Autisteilla saattaa puhe viivästyä.

Vierailija
44/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapseni alkoivat kävellä noin 1v5kk iässä. Toinen osasi vain ryömiä 1v täyttäessään. Olin silloin aika huolissani asiasta. Molemmat olivat seurallisia ja taitavia puhumisessa jo varhain.

 

Molemmat lapseni ovat oppineet kävelyn, juoksun, uinnin, hiihdon, luistelun, pyöräilyn.... Ja ihan "normaalissa" aikataulussa. Molemmat ovat menestyneet koulussa hienosti.

 

Myöhäisestä kävelemään oppimisesta ei meillä ole ollut mitään haittaa. Lapsia verrataan tuossa vaiheessa kovasti keskenään, että mitä kukakin osaa. Ei siitä kannata välittää. Jokainen kehittää jotain aluetta koko ajan; toiset esim. miettivät ja toiset haluavat liikkeelle. Kun taidon oppii, sillä ei ole mitään väliä,milloin taito on opittu. Kukaan ei myöhemmin kysele, milloin opit kävelemään.

Vierailija
45/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen konttaamisvaihe on tärkeä motoriikan kehittymisen kannalta, joten anna olla rauhassa, lapsi nousee jaloilleen kyllä itse kun on sen aika.

Kumpikaan lapsistani ei ikinä kontannut.

Esikoinen oppi kävelemään 1v 3kk ikäisenä, kuopus tasan 1v iässä.

Vierailija
46/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta poikaa ja kaikki lähteneet kävelemään 15-18 kuukauden iässä. Osa pojista todella liikunnallisia, joten ei mitään vaikutusta myöhempään kehitykseen. Yksi asia on mielenkiintoinen: kun lapsi lähtee kävelemään "myöhään", taito kehittyy nopeammin. Konttaus jää pois 3-4 päivässä kokonaan. Kävely on siis varmempaa nopeasti, eikä kuhmuja tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui aikoinaan erikoinen juttu. Olin puhelimessa varaamassa aikaa lääkärintarkastukseen lapselleni, joka oli täyttämässä 1,5 vuotta. Hän ei kävellyt tuetta ja oltiin neuvolassa ja kotona huolissaan. Kun lopetin puhelun ja käännyin, lapsi alkoi kävellä tuetta yht'äkkiä. En osaa selittää, kuinka tämä on mahdollista. Ehkä lapsi ymmärsi, että nyt on käveltävä tai joutuu lääkäriin. Samainen lapsi oppi itsekseen lukemaan kolmevuotiaana. Tavallinen aikuinen hänestä kasvoi.

Vierailija
48/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti noin 1 v 4 kk vasta. Seisoi ja käveli tukea vasten kyllä, mutta on niin varovainen luonteeltaankin että lähti vasta kun oli varma että pysyy pystyssä. Eipä sitten kyllä kaatunut kertaakaan. On ikäisekseen ollut pitkä aina, en tiedä vaikuttiko se tähän kävelyasiaan, ehkä ei?

 

Konttaako lapsesi? Meillä konttauskausi venyi pitkäksi ja oli kyllä siinä lopulta tosi etevä. Luin jostain myöhemmin, että konttausvaihekin on tärkeä kehitysvaihe lapsen fysiikalle. Jos kovin aikaisin nousee pystyyn niin konttausvaihe jää lyhyeksi. Mutta, hyviä on omien havaintojen mukaan tullut niin aikaisin kuin myöhään lähteneistä ja muihin ei kannata vertailla. :)

Ne, jotka kävelevät aikaisin, konttaavat myös aiksisemmin. He ovat liikunnallisesti koko ajan edellä.

 

Itse tiedän tällaisen myöhäisen kävelijän, mutta hänellä on vanhempanakin liikunnan kanssa vaikeuksia, ei esim. osaa juosta kunnolla. Kehitysviiveet voivat vaikuttaa muihinkin alueisiin, esim. puhumiseen.

Minun 16,5 kuukauden iässä kävelemään oppinut lapseni hiihtää nyt aikuisena viikon Lapin matkan aikana 400 km, tekee yli 100 kilometrin pyörälenkkejä ja juoksi parin kuukauden lenkkeilyn jälkeen 6 kilometrin lenkin alle 26 minuutissa.

Joissain tapauksissa syy myöhäiseen kävelyyn lähtöön voi olla jokin kehitysviivästymä, mutta paljon useammin taustalla ei ole mitään tällaista eikä liikunnallisissa taidoissa ole myöhemmin mitään eroa ikätovereihin vetrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika lähti kävelemään itsenäisesti vasta yli vuoden ikäisenä, olisiko ollut juurikin 1v2-3kk. Sitten kun lähti niin käveli varmasti, ei kaatuillut. Mielestäni temperamenttikysymys, yksi kaahottaa pää kolmantena jalkana, toinen ottaa rauhallisesti ja varman päälle. 

Anna lapselle aikaa, lähtee kävelemään itsenäisesti sitten, kun on siihen valmis. 

 

Ja suoraan sanoen: mieluummin vähän myöhemmin varmasti ja hyvällä tasapainolla kuin aikaisin epävarmasti kaatuillen. 

Vierailija
50/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika lähti kävelemään itsenäisesti vasta yli vuoden ikäisenä, olisiko ollut juurikin 1v2-3kk. Sitten kun lähti niin käveli varmasti, ei kaatuillut. Mielestäni temperamenttikysymys, yksi kaahottaa pää kolmantena jalkana, toinen ottaa rauhallisesti ja varman päälle. 

Anna lapselle aikaa, lähtee kävelemään itsenäisesti sitten, kun on siihen valmis. 

 

Ja suoraan sanoen: mieluummin vähän myöhemmin varmasti ja hyvällä tasapainolla kuin aikaisin epävarmasti kaatuillen. 

Lisään vielä omaan tekstiini: on nykyisin jo aikuinen, harrasti pienestä pitäen monipuolisesti liikuntaa ja harrastaa edelleen. Ei ollut mitenkään motorisesti kömpelö, vaan puhtaasti harkitseva, on sitä edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelemään oppiminen ei ole kisa. Toiset ylpeilevät sillä, että 9 kk vanha osaa kävellä pitkiä matkoja. Onhan se hienoa, muttei sillä ole mitään merkitystä, miten vanhana oppii kävelemään.

Vierailija
52/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä normaalit lapset kävelee reilu 1v. jo yleensä. Tietenkin kyse voi olla vain laiskuudesta/varovaisuudesta ja ihan normaali lapsi tulee. Toisaalta kehitysviiveiset/kehitysvammaiset kehittyy myös hitaammin. Totta kai siitä tulee huolta, kun ei kävele tavalliseen aikaan ja se on ihan ymmärrettävääkin, koska onhan kehitys siinä sitten jäljessä. Ei se silti tarkoita sitä, että lapsi olisi jälkeenjäänyt koko ikänsä. 

 

Meillä on suvussa juuri 1 täyttänyt, joka nyt alkanut vähän ryömiä. On selvästi jäljessä monella tavalla. Eihän sitä kukaan henno sanoa ääneen ja seurannassa on jo käyty. Veikkaan, että jonkinlainen kehitysvamma. Puuttuu niin paljon taitoja ikäisekseen. Ei puhu sanaakaan, ei osoittele asioita sormella, ei istu ilman tukea lattialla jne. Katselee kyllä sylistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä normaalit lapset kävelee reilu 1v. jo yleensä. Tietenkin kyse voi olla vain laiskuudesta/varovaisuudesta ja ihan normaali lapsi tulee. Toisaalta kehitysviiveiset/kehitysvammaiset kehittyy myös hitaammin. Totta kai siitä tulee huolta, kun ei kävele tavalliseen aikaan ja se on ihan ymmärrettävääkin, koska onhan kehitys siinä sitten jäljessä. Ei se silti tarkoita sitä, että lapsi olisi jälkeenjäänyt koko ikänsä. 

 

Meillä on suvussa juuri 1 täyttänyt, joka nyt alkanut vähän ryömiä. On selvästi jäljessä monella tavalla. Eihän sitä kukaan henno sanoa ääneen ja seurannassa on jo käyty. Veikkaan, että jonkinlainen kehitysvamma. Puuttuu niin paljon taitoja ikäisekseen. Ei puhu sanaakaan, ei osoittele asioita sormella, ei istu ilman tukea lattialla jne. Katselee kyllä sylistä.

Niin, kokonaisuushan se näissä asioissa usein on paljon merkitsevämpi kuin jonkin yksittäisen taidon hitaampi oppiminen

Vierailija
54/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset ei kävele ollenkaan. Tekoniveljonoon 25-vuotiaina 170-kiloisina.

Paitsi naiset, jotka muuttaa sieltä pois heti lukion jälkeen. 

Vierailija
56/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani, jos kerran tuettuna kävely sujuu mallikkaasti.  Jos jotain ongelmia olisi, niin tuskin kävely sujuisi lainkaan

Vierailija
57/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelemään oppiminen ei ole kisa. Toiset ylpeilevät sillä, että 9 kk vanha osaa kävellä pitkiä matkoja. Onhan se hienoa, muttei sillä ole mitään merkitystä, miten vanhana oppii kävelemään.

Muistan tuon kilpailun. Ihan älytöntä. Meillä esikoinen oppi lukemaankin vasta ekaluokalla ja peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 9,6 ja kaksi stipendiä, lukion suoritti yhtä mallikkaasti, joten miksi kiirehtiä lasten kanssa.  Se, että oppii jotain kuukauden ennen muita ei merkitse mitään 

Vierailija
58/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi huolissani, jos kerran tuettuna kävely sujuu mallikkaasti.  Jos jotain ongelmia olisi, niin tuskin kävely sujuisi lainkaan

Tätä olen kyllä itsekin pohtinut että lienee uskaltamisesta vain kyse

 

Ap

Vierailija
59/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vain luonteeltaan varovainen lapsi. 

Vierailija
60/67 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei kävellytvieä 1v8kk iässäkään ilman tukea ennen kuin pakotin. Menin hänen edellään takaperin kädet selän takana ja poika seurasi. Siitä se lähti. On ollut hyvin monissa asioissa, ettei ole suostunut tekemään, koska ei osaa. Pitänyt aina tolkuttaa, ettei mitään voi osata, jos ei harjoittele ensin.