Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15kk ikäinen ei kävele itsenäisesti

Vierailija
24.06.2026 |

Onko muilla lapsia, jotka ovat alkaneet kävelemään itsenäisesti ilman tukea vasta hieman "vanhempana"? Meillä poika on 1v3kk ikäinen ja tuettuna kävelee sujuvasti, mutta ilman tukea ei suostu ottamaan askeltakaan. Neuvolasta kyselty mielipidettä ja siellä kyllä sanottiin, että 18kk asti voisi rauhassa odotella ja jos sitten ei kävele niin laittavat lähetettä fysioterapeutille. En siis ole vielä varsinaisesti huolissani kun neuvolan mukaan vielä normaalia ja lapsi kehittyy muutoin mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muista myöhemmin kävelemään lähteneistä. Miten motorinen kehitys eteni sitten kävelemään oppimisen jälkeen? Ottivatko lapset aiemmin kävelemään oppineita motorisissa taidoissa "kiinni"? 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia nykyään. Ei 15-vuotiaatkaan enää kävele. Osta sille sähköskuutti.

Vierailija
22/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia nykyään. Ei 15-vuotiaatkaan enää kävele. Osta sille sähköskuutti.

Ihan yhtä normaalia se on ollut vaikka 1960-luvullakin. Muistan ex-anopin kertoneen juttuja siitä, kun hänellä oli kaksi kävelemätöntä lasta yhtä aikaa, ikäeroa vuosi ja 3 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen konttaamisvaihe on tärkeä motoriikan kehittymisen kannalta, joten anna olla rauhassa, lapsi nousee jaloilleen kyllä itse kun on sen aika.

Kaikki lapset eivät konttaa lainkaan ja kehittyvät silti normaalisti. Meilläkin  oli yksi joka lähti kävelemään ilman konttausvaihetta. 

Vierailija
24/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat verkkaisia tarkkailijoita. Kyllä se siitä!

Vierailija
25/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista oppii kävelemään, puhumaan, käymään potalla, uimaan, ajamaan polkupyörällä ennemmin tai myöhemmin. Eikä kukaan kysy jälkikäteen, koska asia on opittu. Lapsen kehitystä on ihan turha seurata hirmu tarkkaan, kun yksilöllisiä eroja on paljon. Ja jos jotain viivettä jossain asiassa on, niin sitten harjoitellaan yhdessä. Älä hirveästi sressaa tuota kävelyä. Kyllä hän ihan varmasti oppii kävelemään. 

Vierailija
26/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän lapsi ei kävellyt vielä 1v 11k ja kaikenlaisia arveluja oli kehityksen jälkeenjäämisestä. Kun sitten kaksi vuotta täytettyään lähti kävelemään niin todettiin että lapsi oli niin mukavuudenhaluinen ja tykkäsi olla sylissä ettei viitsinyt alkaa kävelemään aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eetu sanoi, että etäsuhde ei ole ongelma, koska molemmat tekevät käytännössä kaiken työnsä etänä. Eli ei ole Sanna minkäänlainen hoiva-avustaja, laitoshuoltaja tms. Jotain muuta siis. Eetunhan tiedämme, hän on IT-alan yrittäjä. 

Vierailija
28/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eetu sanoi, että etäsuhde ei ole ongelma, koska molemmat tekevät käytännössä kaiken työnsä etänä. Eli ei ole Sanna minkäänlainen hoiva-avustaja, laitoshuoltaja tms. Jotain muuta siis. Eetunhan tiedämme, hän on IT-alan yrittäjä. 

Oho, väärä ketju ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paniikkia. Urheilijaa lapsesta ei koskaan tule, mutta voi hyvin pärjätä muilla avuilla elämässä.

Vierailija
30/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi lasta, joista toinen lähti kävelemään 1v 2 kk ja toinen vasta 1 v 5 kk. Ensimmäinen oli tosi varovainen ja halusi varmistella, ettei kaadu ennen kuin päästää irti. Toista ei vaan kävely tuntunut kiinnostavan ja innostui hommasta vasta, kun sai työnnettävän kärryn.

Kummastakin tuli aikanaa oman urheilulajinsa juniorimestareita eikä myöhäinen liikkeellelähtö millään tavalla näkynyt yhtään missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti noin 1 v 4 kk vasta. Seisoi ja käveli tukea vasten kyllä, mutta on niin varovainen luonteeltaankin että lähti vasta kun oli varma että pysyy pystyssä. Eipä sitten kyllä kaatunut kertaakaan. On ikäisekseen ollut pitkä aina, en tiedä vaikuttiko se tähän kävelyasiaan, ehkä ei?

 

Konttaako lapsesi? Meillä konttauskausi venyi pitkäksi ja oli kyllä siinä lopulta tosi etevä. Luin jostain myöhemmin, että konttausvaihekin on tärkeä kehitysvaihe lapsen fysiikalle. Jos kovin aikaisin nousee pystyyn niin konttausvaihe jää lyhyeksi. Mutta, hyviä on omien havaintojen mukaan tullut niin aikaisin kuin myöhään lähteneistä ja muihin ei kannata vertailla. :)

Ne, jotka kävelevät aikaisin, konttaavat myös aiksisemmin. He ovat liikunnallisesti koko ajan edellä.

 

Itse tiedän tällaisen myöhäisen kävelijän, mutta hänellä on vanhempanakin liikunnan kanssa vaikeuksia, ei esim. osaa juosta kunnolla. Kehitysviiveet voivat vaikuttaa muihinkin alueisiin, esim. puhumiseen.

Vierailija
32/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paniikkia. Urheilijaa lapsesta ei koskaan tule, mutta voi hyvin pärjätä muilla avuilla elämässä.

Ei tuon perusteella voi kukaan mitään ennustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paniikkia. Urheilijaa lapsesta ei koskaan tule, mutta voi hyvin pärjätä muilla avuilla elämässä.

No vaikkei ammattiurheilijaa tullut, niin erittäin urheilullinen nuori sieltä kehittyi.  Nyt on 25 ja pelaa sekä joukkueessa että juoksee eri amatöörikisoissa. Koulussakin oli hyvä urheilussa. Käveli n. 1 v 4 kk ikäisenä ja mielellään konttasi edelleen, jos halusi olla nopea. 

Vierailija
34/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen konttaamisvaihe on tärkeä motoriikan kehittymisen kannalta, joten anna olla rauhassa, lapsi nousee jaloilleen kyllä itse kun on sen aika.

Kaikki lapset eivät konttaa lainkaan ja kehittyvät silti normaalisti. Meilläkin  oli yksi joka lähti kävelemään ilman konttausvaihetta. 

Konttaamista vain helposti väheksytään ja kävelemään oppimista ylistetään. Se konttaaminen kuuluu lapsen kehitysvaiheisiin ja on normaalivaihe ennen kävelyä. Ei se ole mikään ylpeilyn aihe että oppi heti kävelemään ilman konttaamista, vaikka näin voi jonkun lapsen kohdalla käydä. Ja tarkoitan tässä nyt sitä kilpailua, että kenen lapsi oppi ensimmäisenä kävelemään, 4vuotiaana lukemaan ja 5vuotiaana jo suoritti koko peruskoulun. Kuten sanottu jo aiemmin, ota rennosti, jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin ja neuvola kyllä auttaa jos jostain pitäisi huolestua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti kokemuksien jakamisesta!

Ja sanon vielä, etten varsinaisesti ole enää huolissani kun neuvolastakin kerrottiin ettei siihen ole tarvetta. Kiva vain kuulla kokemuksia, että on muitakin myöhemmin kävelemään lähteneitä :)

Vierailija
36/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don't worry.  Don't worry. ONKO PAKKO!

Ollaan Suomessa, köytä suomea, annat vain typerän kuvan itsestäsi!

Anglismien käyttö on jo niin mennyttä!

Vierailija
37/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen konttaamisvaihe on tärkeä motoriikan kehittymisen kannalta, joten anna olla rauhassa, lapsi nousee jaloilleen kyllä itse kun on sen aika.

Kaikki lapset eivät konttaa lainkaan ja kehittyvät silti normaalisti. Meilläkin  oli yksi joka lähti kävelemään ilman konttausvaihetta. 

Konttaamista vain helposti väheksytään ja kävelemään oppimista ylistetään. Se konttaaminen kuuluu lapsen kehitysvaiheisiin ja on normaalivaihe ennen kävelyä. Ei se ole mikään ylpeilyn aihe että oppi heti kävelemään ilman konttaamista, vaikka näin voi jonkun lapsen kohdalla käydä. Ja tarkoitan tässä nyt sitä kilpailua, että kenen lapsi oppi ensimmäisenä kävelemään, 4vuotiaana lukemaan ja 5vuotiaana jo suoritti koko peruskoulun. Kuten sanottu jo aiemmin, ota rennosti, jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin ja neuvola kyllä auttaa jos jostain pitäisi huolestua.

Eikä sekään vaikka neuvola jostain asiasta huolestuu vielä tarkoita sitä, että asia oikeasti olisi huolestuttava.

 

Meillä neuvola on huolestunut järjestäen jokaisen suvun lapsen puheen kehityksestä. Mutta kaikki he ovat oppineet puhumaan ja kaikki ovat pärjänneet/pärjäävät erinomaisesti koulussa. Meilläkin lapsen lukuaineiden keskiarvo on 9,5. Ei sitä ehkä 4-vuotiaana olisi uskonut, kun lapsen puhe oli todella epäselvää.

 

Sisaren lapselle lääkärit sanoivat, ettei lapsi opi ikinä puhumaan eikä lukemaan, mutta lapsi oppi lukemaan jo eskarissa ensimmäisten joukosta. Hän puhuu sujuvasti kaikki äänteet. Matematiikassa hän on oikea älykkö. Tuo pelkkiä kymppejä kotiin. 

 

Lapset kehittyvät eri tahtiin. Ap:n lapsesta voi hyvin tulla vielä vaikka ammattikävelijä Essayahin tapaan. Älä stressaa.

Vierailija
38/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset käveli itsenäisesti 10 ja 11 kk, mutta vain jos heillä oli jotain kädessä. Kirja tai pehmolelu ilmeisesti toimi turvana ja tukena 😂. Kokeilepas rohkaistuisiko, jos sen jälkeen kun päästät kädestä irti, laitat tilalle vaikka sen kirjan. 

Vierailija
39/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsesi on vain kehitysvammainen?

Miten se kävelyyn oppimiseen vaikuttaa?

No voihan se vaikuttaa tietenkin siihenkin, vaikka kehitysvamma on älyllinen, mutta jos neuvolassa sanotaan, ettei ole syytä huoleen, niin en hirveästi huolestuisi. 

Toisaalta seurasin kerran, kun yksi lapsi ei oppinut puhumaan. Lääkäri sanoi, ettei hätää, kielenjänne on lyhyt. Eräs lapsen perheelle tuttu puheterapeutti oli sitä mieltä, että jatkotutkimuksiin, ei ole normaalia, ettei lapsi puhu tuossa iässä. Vanhemmat tietenkin uskoivat lääkäriä. No puheterapeutti oli oikeassa. Lapsi osoittautui kehitysvammaiseksi, tosin niin lievästi, että kävi tuettuna normaalin peruskoulun ja on nyt avustavissa töissä.

Vierailija
40/67 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti noin 1 v 4 kk vasta. Seisoi ja käveli tukea vasten kyllä, mutta on niin varovainen luonteeltaankin että lähti vasta kun oli varma että pysyy pystyssä. Eipä sitten kyllä kaatunut kertaakaan. On ikäisekseen ollut pitkä aina, en tiedä vaikuttiko se tähän kävelyasiaan, ehkä ei?

 

Konttaako lapsesi? Meillä konttauskausi venyi pitkäksi ja oli kyllä siinä lopulta tosi etevä. Luin jostain myöhemmin, että konttausvaihekin on tärkeä kehitysvaihe lapsen fysiikalle. Jos kovin aikaisin nousee pystyyn niin konttausvaihe jää lyhyeksi. Mutta, hyviä on omien havaintojen mukaan tullut niin aikaisin kuin myöhään lähteneistä ja muihin ei kannata vertailla. :)

Ne, jotka kävelevät aikaisin, konttaavat myös aiksisemmin. He ovat liikunnallisesti koko ajan edellä.

 

Itse tiedän tällaisen myöhäisen kävelijän, mutta hänellä on vanhempanakin liikunnan kanssa vaikeuksia, ei esim. osaa juosta kunnolla. Kehitysviiveet voivat vaikuttaa muihinkin alueisiin, esim. puhumiseen.

Mä kävelin itse 10 kk iässä mutta en kontannut ennen sitä. Osasin kyllä lapsenakin kontata, mutta en siis kontannut ennen kävelemään oppimista ja kävelin suhteellisen aikaisin.