Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (126)
Muaki väsyttää koko ajan mutta oon 34v voiko olla?
Mulla oli nuorena toi. Kannattaa levätä pidemmät yöunet. Tai tekee vähemmän.
Mä sain hormonilaastarit esivaihtareiden uniongelmiin 48v, vaikka kuukautiskierto oli ja on edelleen 2v tuon jälkeen säännöllinen. Evorel Sequi. Ja auttoi! Suosittelen.
Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.
Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56
Kyllä mullakin on korvaushoito vaikka edelleen jotenkin kierto toimii, sun gyne ei ole ihan ajan tasalla.
n47
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin on korvaushoito vaikka edelleen jotenkin kierto toimii, sun gyne ei ole ihan ajan tasalla.
n47
Mulla oli ennen pillereitä ihan melkein kellontarkka kierto. Pari kertaa oli pieni häikkä kierrossa, mutta muut vv-oireet oli niin inhottavat että oli pakko mennä hakemaan apua. Kyllä tuon gynen pitäisi olla ihan asiansa osaava. Ap
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.
Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56
En koe että tämä on niinkään uniongelma (vaikka niitäkin on). Ennen pystyin huonosti nukutusta yöstä huolimatta sentään toimimaan. Ja nyt näitä väsymyksiä iskee päälle vaikka olisi nukkunutkin ihan ok. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Ihan sama mitkä ovat. Ja joo, niin olenkin vanha ja siltä tosiaan tuntuu. Ap
"onni" on perussairaudet tarvi miettiä mitään vaihdevuosi"oireita". Sellaisia huomaisi vaikka kirveellä taottaisiin. Normi elämää nämä teidän " oireet" .
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.
Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56
No on ollut kyllä osaamaton lääkäri kyseessä. Migreeni ei esrä hormonikierukkaa eikä hormonirasvaa mitenkään. Uudelleen lääkärille
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.
No kun ei mene näin. Vaihdevuodet on se ajanjakso kun munasarjojen solutuotanto hiipuu ja päättyy. Ja tämä vaihe voi oireineen kestää vuosia.
Eli ensin tulee perimenopaussi, menopaussi ja sitten postmenopaussi, kun menopaussista on kulunut vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
En ole ylipainoinen. Harrastan liikuntaa, pyöräilen ja/tai hölkkään useamman kerran viikossa. Ap
Taas se sama läsi tekee nätä veen levittely viestejä... pitäkää kusiset torttunne . Yyöööökkk
Esim yritin tuossa aikaisemmin vähän imuroida. Piti jättää kesken kun ei vaan jaksanut. Koko aikaa ei ole luojan kiitos tällaista mutta aika usein iskee päälle. Ap