Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholistin kumppanin juominen

Vierailija
14.12.2022 |

Kun toinen sairastaa alkoholismia ja pyrkimys olisi kuntoutua, mitä hänen on kumppanilta kohtuullista odottaa ja toivoa ja kuinka pitkään? Onko sairastuneen kohtuullista odottaa kumppanin olevan edes hetken itsekin myös raitis tai ainakin olla nauttimatta alkoholia hänen läsnäollessaan? Millä tavalla ja miten paljon tulla muutenkin vastaan ja miten parhaiten tukea kumppanina sairastunutta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kannusta lähtemään hoitoon

-Älä kännää itse tai osta kotiin alkoholia (toisen kohtuukäyttö on ok kun raittius on tarpeeksi vahvalla pohjalla.)

Vierailija
2/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sellainen tilanne, että kumppani haluaisi raitistua. Itse tykkään aina välillä ottaa juoman tai pari mutta olen valmis sitoutumaan siihen etten sitten ota jos se helpottaa toista olemaan ilman. Jotkut ystävät ja läheiset ovat tuominneet tämän ja sanoneet että sillä tavalla vain nöyrryn alkoholistin edessä ja toimin väärin. Miten on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kannattaa kysyä joltakin alan ammattilaiselta. Minä en ainakaan osaa neuvoa.

Vierailija
4/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin juomatta alkoholistin läsnäollessa enkä ostaisi alkoholia kotiin.

Kannustaisin alkoholittomaan elämään lähtemällä vaikka uuteen yhteiseen harrastukseen jotta olisi muuta mielekästä tekemistä tilalle.

Vierailija
5/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaikeaa olla itse juomatta kun rämehirviö vetää vieressä siideriä.t kokemusta on

Vierailija
6/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Älä kännää itse tai osta kotiin alkoholia (toisen kohtuukäyttö on ok kun raittius on tarpeeksi vahvalla pohjalla.)

Vierestä katsonut kun kaverilla on ongelma mutta puolisonsa ei nöyrry olemaan itse ilman, koska hän ei ole se jolla on ongelma. Mielestäni tuo on jotenkin itsekästä ja väärin vaikka kyseessä onkin periaate. Toista varmasti auttaisi ainakin hetkellisesti toisenkin täysi raittius kunnes kuten sanoit, toisen raittius on tarpeeksi vahvalla pohjalla.

Vierailija
7/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MIKÄ ON AL-ANON

Vertaistukea alkoholistien läheisille"

https://www.al-anon.fi/mika-on-al-anon/

Vierailija
8/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä se tarttuu. Juopolle raitis tai ei toimi.

Vierailija
9/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannattaa kysyä joltakin alan ammattilaiselta. Minä en ainakaan osaa neuvoa.

Varmasti. Ajattelin nyt kysyä täältä, jos vaikka samassa tilanteessa olleita löytyisi ja jotain kokemuksia jakaisi. Ihan sama onko sitten itse alkoholistin tai sen alkoholistin läheisen roolissa. Ap

Vierailija
10/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierestä katsonut kun kaverilla on ongelma mutta puolisonsa ei nöyrry olemaan itse ilman, koska hän ei ole se jolla on ongelma. Mielestäni tuo on jotenkin itsekästä ja väärin vaikka kyseessä onkin periaate. Toista varmasti auttaisi ainakin hetkellisesti toisenkin täysi raittius kunnes kuten sanoit, toisen raittius on tarpeeksi vahvalla pohjalla.

No kieltämättä siltä mustakin kuullostaa. Itse siis raitistuin 6v sitten ja nykyinen kumppani kohtuukäyttäjä, alkuaikoina olisi ollut tosi ahdistavaa että kotona on alkoholia vaikka ei ollutkaan mitään juomishimoja enää

Vierailija
11/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sellainen tilanne, että kumppani haluaisi raitistua. Itse tykkään aina välillä ottaa juoman tai pari mutta olen valmis sitoutumaan siihen etten sitten ota jos se helpottaa toista olemaan ilman. Jotkut ystävät ja läheiset ovat tuominneet tämän ja sanoneet että sillä tavalla vain nöyrryn alkoholistin edessä ja toimin väärin. Miten on?

Voithan ajatella, että nollalinja on sinulle hyväksi, vaikka sinulla ei olisi ongelmaa. Rahaa säästyy, yöunet ehkä paranevat, olet aamuisin virkeämpi. Itse taisin olla 6kk täysin juomatta vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
12/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä toimit oikein. Parisuhteessa on kysymys siitä, että tukee toinen toisiaan. Ei se ike mikään kilpailuasetelma, jossa joko voitetaan tai hävitään.

Vierailija
13/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin juomatta alkoholistin läsnäollessa enkä ostaisi alkoholia kotiin.

Kannustaisin alkoholittomaan elämään lähtemällä vaikka uuteen yhteiseen harrastukseen jotta olisi muuta mielekästä tekemistä tilalle.

Kun on tarpeeksi kova deeku, on käytännössä aivan sama onko puoliso absolutisti vai rapajuoppo. Ei vaikutusta juopon juomiseen. Valitettavasti!

Vierailija
14/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholismi ole sairaus. Syöpä on sekä ms-tauti ja parkinsonin tauti ym. Niistä ei voi parantua tahdonvoimalla. Senkus lopettaa viinan juomisen niin sittenhän on parantunut.

Vierailija
15/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alkoholismi ole sairaus. Syöpä on sekä ms-tauti ja parkinsonin tauti ym. Niistä ei voi parantua tahdonvoimalla. Senkus lopettaa viinan juomisen niin sittenhän on parantunut.

Alkoholismi on henkinen ja ruumiillinen sairaus. Yhtä hyvin voi sanoa anorektikolle, että syö kunnolla.

Vierailija
16/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin nollalinjan molemmille.

Ja ensin miettisin todella tarkkaan, jäädäkö alkoholistin kanssa vai ei. Seurustelin joskus ja olen onnellinen, että lähdin. Nykyiselle naiselleen esittää, että tajusi ongelmansa vasta nyt ja on halukas ja valmis hoitoon ja umpirakastunut nainen tukee uhriutuvaa paskiaista oman terveytensä uhalla. En usko hetkeäkään miehen raitistuvan oikeasti, sama näytelmä esitetty jo niin monelle, mutta sillä hän saa sen hetkisen tukijansa sitoutumaan. Lisäksi osaa esittää hetkittäin niin herkkää ja ihanaa unelmamiestä, että nainen ei tajua ensin paskatemppujen määrää.

Vierailija
17/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut juomisen 2 vuotta sitten. Yhtään ei haittaa jos toinen juo oluen ruoan kanssa, itsekin saatan ottaa alkoholittoman oluen.

Myöskään lomakohteessa ei haittaa jos toinen juo huoneessa vähän punaviiniä tai muutaman kaljan.

Mutta en jaksa istua esim ravintolassa / baarissa odottamassa että toinen juo monta tuoppia, koska itselle tulee tylsää. Tai kuunnella sössötystä.

Enkä lähde tyttöjen kanssa ulos jos pitää vaan istua jossain pöydässä. Discoon tai konserttiin voin lähteä. Miehen kanssa voin istua terassilla kesällä muutaman tunnin jos minulla on esim ristisanatehtävä mukana.

Mutta se ensimmäinen vuosi, tai ainakin puoli vuotta; ei ole kiva jos on kaapit täynnä viinaa ja toinen kännissä. Se on vähän sama kuin jos on dieetillä ja toinen vetää täytekakkua.

Vierailija
18/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan A-kilinikalle.Liity AA kerhon omiaisten tuki ryhmään. Mutta esimäisenä nyt. Sulje sivusto.Pue vaateet päälle , lähde kirjastoon.Lainaa ilmasiksi sieltä kirja: Virta Hepo  olohuoneessa. Avaa silmiäsi ensimäinen kertta alkoholistin kanssa elämisestä.

Vierailija
19/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun olisi mielestäni hyvä ottaa toinen huomioon eikä heilutella viinilasia nenän edessä. Pidemmällä aikavälillä alkoholistin on kyettävä elämään myös tilanteissa, joissa toiset juo. 

Vierailija
20/25 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle itse raitistuneena sanoisin että todennäköisyys siihen että juppo raitistuu on noin 2%.

Täytyy käydä kovat hoidot ja istua vertaistuessa mielellään joka päivä 3kk ja monta kertaa viikossa vuosi, senkin jälkeen moni käy ainakin kerran viikossa.

Ja pitää tajuta ettei saa viinaa enää ikinä.

Vähän kuin tupakanpolton lopetus, ei yksiäkään sauhuja enää koskaan.

Jos haluat tukea, voit itse lopettaa vaikka karkin ja suklaan syönnin ikiajoiksi, kertaheitolla. Karkit ja suklaa eivät ole perustarve kuten ei viinakaan. Ja ymmärrät samalla miten helppoa/vaikeaa lopettaminen on.