Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas raivokohtaus!

Vierailija
24.06.2026 |

Puoliso alkanut saamaan raivokohtauksia mitättömästä asioista. Tätä jatkunut jo parin vuoden ajan. Kyseessä lähemmäs kuusikymppinen ihminen. Omaan hyvinvointiin vaikuttaa suuresti unettomuuden ja ahdistuksen muodossa. Lääkäriin ei suostu. Olen alkanut keksimään omia menoja, jottei tarvitse nähdä ja ottamaan muutenkin etäisyyttä. Mitenkähän pitäisi tästä jatkaa....Löytyykö muita joiden puoliso alkanut raivoamaan iän myötä? Lähimuisti myös hänellä takkuaa, samoin kuin muukin ajattelu. Olen tuntenut hänet 30 vuotta, joten tiedän käytöksen liittyvän ikääntymiseen....iq

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

raivoaminen johtuu siitä, että ihminen ei omista ja ota vastuuta omasta vihastaan. Mistä tuo viha sitten johtuu, pitäisi selvittää ja kysyä ehkä henkilöltä itseltään. Raivoaminen on joka tapauksessa epäsosiaalista käyttäytymistä, eikö ikinä rakentavaa. Ymmärrän, ettet halua viettää aikaa tämänkaltaisen ihmisen seurassa. Yrittäisin avata keskusteluyhteyttä mieheen, puhuminen auttaa yleensä.

Vierailija
2/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauden oire

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala.Joskus olin liitossa raivoajan kanssa.Oli se kamalaa.

Aivan mistä tahansa kilahti ja aina muiden vika ja syytä kaikki mitä tapahtui. Tunnevammanen jolla ei ollut ymmärrystä käsitellä ongelmiaan.

Vierailija
4/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on mies, hänellä voi olla paha andropaussi. Ja jos hän ei suostu lääkäriin eikä pidä käytöstään epämiellyttävänä, miksi sinun on siedettävä häntä?

Vierailija
5/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ikääntyvät miehet ovat kuin vanhoja koiria: niillä on kipuja mutta ei kykyä ilmaista sitä. Isänikin kieltäytyi menemästä lääkäriin, kunnes lopulta oli ihan pakko. Silloinkin hän käski äitiäni varaamaan lääkäriajan ja kehtasi vielä sanoa lääkärissä ettei olisi tullut mutta kun tuo akka painosti. Diagnoosi: luustoon levinnyt eturauhassyöpä, mitään ei ole tehtävissä. Kuoli 3 kk kuluttua.

Vierailija
6/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivokohtauksia alkaa tavallisista arjen tilanteista. Yleensä kysyn häneltä jotakin esim. imuroitko olkkarin maton tai muuta tavallista arjen asiaa. Yksi raivokohtaus alkoi, kun en ollut puolitutun lottovoitosta kertonut hänelle. Tämä voitto oli tapahtunut vuosia sitten ja summa oli ehkä 3 miljoonaa. En tätä kuulemaani juorua jakanut kellekään, kun pidin niin epämääräisenä ja en muutenkaan ole juoruilija tyyppiä. Sai raivarit, kun en ollut jakanut hänelle tätä juorua. Hulluksi tämä menee, kun koskaan ei voi tietää, mistä raivo alkaa....Itse ei ota raivoamisesta mitään vastuuta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset jätä häntä?

Vierailija
8/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää itseään arvostaa, ettei jää kuuntelemaan toisen raivoamista. Se ei ole ikinä normaalin aikuisen ihmisen käyttäytymistä, sillä raivoaja oikeuttsa oman käytöksensä, eikä kunnioita toisen tilaa.


Saisitko apua/vertaistukea jostain muistisairaiden liitosta? Viime kädessä ero, sillä elät ap tällä planeetalla vain kerran enkä toivo, että tuhlaat aikaasi tuollaiseen. Raivoojaa on vähän vaikea rakastaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi sisko alkoi raivokohtailla isäni kuoleman jälkeen. Olen hoitanut kaikki paperityöt ja asiat, kun olen paikkakunnalla ja olin aiemmin isän edunvaövoha. Hänen antinsa perikunnalle on Helsingistä käsin kertoa miten hän ei nyt kerkeä vastata kysymyksiin, ja jos hoidamme sitten jonkun kiireellisen asian, hän raivostuu ettei annettu hänen kommentoida.


Kaikki keskustelut on menneet niin, että kysyn esim. tunteeko kukaan asianajajia, ja hän ilmoittaa ettei hänellä ole aikaa vastata työkiireidensä takia. Ei kerro koska aikoisi vastata. Etsimme asianajan, ja sitten alkaa valitus miten häntä ei kuunneltu.

Vierailija
10/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero on käynyt mielessä, mutta raivokohtauksia välissä voi olla puoli vuotta taukoa ja sitten tulee ryppäinä.

Meillä menee muuten melko mukavasti.

Miten olette muut jaksaneet raivoavaa puolisoa ja mitä teette "tilanteen" jälkeen. 

Vierailija
12/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on poissuljettu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihan juurisyy on TURHAUTUMINEN.

Vierailija
14/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat miehet ovat kiukkuisia. Kukaan ei enää ota yhtä tosissaan. Ja raivo voi syttyä mistä vain, varsinkin jos siihen käytökseen on ollut jo aiemmin taipumusta. Näitä ovat adhd- ja autismi-potilaat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS.

Ei sun tartte tuollaisen möyhääjän kanssa olla ja elää.

https://aatos.app/avioero/?gad_source=1&gad_campaignid=16551836392&gbra…

Tuosta homma hoitumaan.

Vierailija
16/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat miehet ovat kiukkuisia. Kukaan ei enää ota yhtä tosissaan. Ja raivo voi syttyä mistä vain, varsinkin jos siihen käytökseen on ollut jo aiemmin taipumusta. Näitä ovat adhd- ja autismi-potilaat. 

Ei siihen diagnoosia tarvita. Riittää kun on persu tai alkoholisti - yleensä molemmat.

Vierailija
17/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihan juurisyy on TURHAUTUMINEN.

Voi olla myös pettymys, katkeroituminen, nöyryytetty…


https://feelingswheel.app/fi

Vierailija
18/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee kyvyt, alkaa räyhääminen. Se on samanlaista avutonta ja helvetin ärsyttävää kiukuttelua kuin 5-vuotiailla pikkupojilla.

Vaikka 5-vuotiasta ei voi hylätä, niin vanhan ukon todellakin voi, saa ja pitää.

https://aatos.app/avioero/?gad_source=1&gad_campaignid=16551836392&gbra…

 

Muista vaatia ositusta samalla. Sen voi tehdä itsekin mutta tehän ette pysty kun äijä on tuollainen vauva.

Vierailija
19/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aion hänelle sanoa, kun sopiva hetki tulee, etten hyväksy raivoamista ja että hänen pitää pysyä pois kotoa, jos tuntee olevan siinä " tilassa" Mikäli raivo jatkuu on minulla loppukesäksi olemassa paikka, josta käsin voin töissä käydä. 

Ap

Vierailija
20/46 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset jätä häntä?

Siksi koska vanha kansa ei laita hanskoja naulaan, jos vain on vähän vastatuulta liitossa. He ovat luvanneet olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä, elämänsä loppuun asti. 

Nykynuorille tämä on tietenkin jotain käsittämätöntä, mutta ennen se oli normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän