Taas raivokohtaus!
Puoliso alkanut saamaan raivokohtauksia mitättömästä asioista. Tätä jatkunut jo parin vuoden ajan. Kyseessä lähemmäs kuusikymppinen ihminen. Omaan hyvinvointiin vaikuttaa suuresti unettomuuden ja ahdistuksen muodossa. Lääkäriin ei suostu. Olen alkanut keksimään omia menoja, jottei tarvitse nähdä ja ottamaan muutenkin etäisyyttä. Mitenkähän pitäisi tästä jatkaa....Löytyykö muita joiden puoliso alkanut raivoamaan iän myötä? Lähimuisti myös hänellä takkuaa, samoin kuin muukin ajattelu. Olen tuntenut hänet 30 vuotta, joten tiedän käytöksen liittyvän ikääntymiseen....iq
Kommentit (48)
Hankala sanoa mitään jos hän ei käy lääkärissä tai missään ottamassa selvää mistä johtuu. Kannattaisi käydä ihan muisti ongelmien takia tarkistuttamassa. Toivottavasti asiat selkenee. Tsemppiä.
Raivoojat on vähän sellaisia, että jos sitä niiden raivoa kuuntelemaan, he luulevat, että sinulle voi jatkossakin raivota. Heti siis peli seis raivokohtauksen tullesssa. Ne tulee yleensä yllättäen, mutta nopeasti sitä oppii, että raivokohtauksen alkaessa poistuu paikalta. Raivotkoon yksinään - kyseessä on kuitenkin aikuinen, ei lapsi.
Ei tuossa iässä vielä aivot lahoa , ja jos lahoaa,niin sitte neurologille äkkiä.
Muisti kannattaisi testata. Muistisairaus saattaa oireilla raivokohtauksina.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä vielä aivot lahoa , ja jos lahoaa,niin sitte neurologille äkkiä.
Kyllä muistisairaus voi tulla jopa nuoremmille.
Meillä sama. Liittyy osittain ikään ja osittain siihen että on aina ollut hermoheikko.
Vierailija kirjoitti:
Raivoojat on vähän sellaisia, että jos sitä niiden raivoa kuuntelemaan, he luulevat, että sinulle voi jatkossakin raivota. Heti siis peli seis raivokohtauksen tullesssa. Ne tulee yleensä yllättäen, mutta nopeasti sitä oppii, että raivokohtauksen alkaessa poistuu paikalta. Raivotkoon yksinään - kyseessä on kuitenkin aikuinen, ei lapsi.
Raivohullut voivat olla muille kuin läheisille hyvin miellyttäviä ja antavat palaa kotona. Pinnistelevät peittääkseen todellisen luonteensa. Sekoilu saattaa alkaa vaikka vasta papin aamenesta, jos lyhyt seurustelu takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä vielä aivot lahoa , ja jos lahoaa,niin sitte neurologille äkkiä.
Kyllä osalla lahoaa ja päihteet edesauttaa hyvin paljon. Alkoholi tuhoaa aivosoluja. Muistisairaudet on muilla kuin vanhuksilla hyvin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kun menee kyvyt, alkaa räyhääminen. Se on samanlaista avutonta ja helvetin ärsyttävää kiukuttelua kuin 5-vuotiailla pikkupojilla.
Vaikka 5-vuotiasta ei voi hylätä, niin vanhan ukon todellakin voi, saa ja pitää.
https://aatos.app/avioero/?gad_source=1&gad_campaignid=16551836392&gbra…
Muista vaatia ositusta samalla. Sen voi tehdä itsekin mutta tehän ette pysty kun äijä on tuollainen vauva.
Hoidatkohan jotain omaa traumaasi kun haukut ap:n puolisoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoojat on vähän sellaisia, että jos sitä niiden raivoa kuuntelemaan, he luulevat, että sinulle voi jatkossakin raivota. Heti siis peli seis raivokohtauksen tullesssa. Ne tulee yleensä yllättäen, mutta nopeasti sitä oppii, että raivokohtauksen alkaessa poistuu paikalta. Raivotkoon yksinään - kyseessä on kuitenkin aikuinen, ei lapsi.
Raivohullut voivat olla muille kuin läheisille hyvin miellyttäviä ja antavat palaa kotona. Pinnistelevät peittääkseen todellisen luonteensa. Sekoilu saattaa alkaa vaikka vasta papin aamenesta, jos lyhyt seurustelu takana.
AP on tuntenut miehensä jo 30 vuotta, joten ei mikään parikymppisten hoito kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menee kyvyt, alkaa räyhääminen. Se on samanlaista avutonta ja helvetin ärsyttävää kiukuttelua kuin 5-vuotiailla pikkupojilla.
Vaikka 5-vuotiasta ei voi hylätä, niin vanhan ukon todellakin voi, saa ja pitää.
https://aatos.app/avioero/?gad_source=1&gad_campaignid=16551836392&gbra…
Muista vaatia ositusta samalla. Sen voi tehdä itsekin mutta tehän ette pysty kun äijä on tuollainen vauva.
Hoidatkohan jotain omaa traumaasi kun haukut ap:n puolisoa?
Vanhojen miesten tunnetaidot on hyvin heikot. On vain kiukku. Jo 5-kymppisen miehen lihasvoimat alkaa heiketä merkittävästi ja he huomaavat sen itse. Siksi osa alkaa metsästää nuorempaa, mikä tässä ei ilmeisesti ole taustalla. Raivo olisi silloin useammin.
Alkava muistisairaus. Kohta saat laittaa sen laitokseen ja saat ansaitsemasi loppuelämän.
Eilisillan raivonpurkauksen seurauksena lähdin heti ulos ovesta vajaan kahden tunnin kävelylenkille. Loppuillan kotona kuuntelin äänikirjaa. Äänikirjan kuuntelu rauhoitti omaa hermostoa. En provosoitunut itse ollenkaan ja olisin pyytänyt häntä poistumaan kodista, jos olisi raivoamista jatkanut.
Ap
Nämä on niin vaikeita ja etenkin kun ei ole helposti yksiselitteistä valtakunnallista numeroa johon soittaa ja ilmoittaa helposti matalalla kynnyksellä eikä mitään opasta missään.
Pitäisi saada tutkimuksiin, viittaa muistihäiriöperheen ongelmiin tai muuhun aivoperäiseen tuossa iässä. Ihmisille tulee voimakastakin oireilua aivoperäisistä asioista.
Itsellä on kokemusta kahdesta omasta takaa: ennen normaalin, vanhan edesmenneen äidin oireiluista kohtaustyyppisesti täysin epätyypillisesti entiselle normaalille itselleen. Se oli Alzheimer. Onneksi hän ei ollut väkivaltainen missään vaiheessa, mutta kohtauksittain muuttui kuin itsensä vastakohdaksi. Kuin klassikko Jekyll/Hyde.
Mutta tavallaan helpompi koska aina ennen normaali ja sitten muuttui "omasta itseatään" muuksi. Avun saantiin vain meni vuosia koska systeemi on rikki. Ei toimi.
Vanhempi sisarus sitten edustaa sitä vaikeampaapäätä. Hän on ongelmatapaus ollut aina, on aina ollut alunpitäen perheväkivaltainen kohtauksittain. Potkinut, lyönyt, koettanut kuristaa alkuperäisen ydinperheensä sisällä.
Impulssikontrollin ongelmissa on se jännä miten senkin onnistuu rajoittamaan niin etteivät ulkopuoliset koskaan näe ... Myös pimahdellut, tyyliin kerrankin meni koko keittiön astiakaapin sisältö päin keittiön seiniä hänen kotonaan. Tämä joskus 35+ iässä. Kun ihmisellä on jo alun alkaen lapsesta erikoisen omituisen vaikea persoona, sellaisten kohdalla liian pitkään kaikki menee sen piikkiin etenkin jos perheessä ja suvussa ei entuudestaan ole muistisairauksia tiedossa. Meillä perheessä jälkikäteen miettien on pakko sanoa että jälkeläinen oireili hyvin paljon nuorempana ennen kuin vanhempansa ja vuosikymmeniä nuorempana.
Joskus kuudenkympin tienoissa jälkikäteen muistellen alkoi saada eri tavalla useammin raivareita ja jostain syystä ne yleensä useimmiten kuin tarkoitushakuisesti ja usein auton ratissa ruuhkassa koettaen provosoida muita ja ajoitus aina isoimmat risteykset ja ruuhka-ajat. Sitten oli vähemmän kontaktia, pelkäsimme häntä niin enkä tiedä oliko oireilua miten paljon.
Sitten oli taas perhesyistä pakosta kontaktia kunnes vanhemmat molemmat poistuneet: kerran jopa oli tappaa rattikäytöksellä, veti nyrkillä päähän toista ajaessaan kovan raivarin keskellä. Äärettömän kihisevää kiukkua tuntemattomasta syystä.
En tiedä diagnoosia, en ole ollut vuosiin tekemisissä blokattuani joka tavoin mutta jokin vanhetessa kehittyi sen lisäksi mikä luonnevika aina ollut syntymästä asti. Jouduin vikan tekemisissäolokerran perusteella tekemään huoli-ilmon ja tiputtamaan soten syliin. Oli sitä ennen sinä talvena ja keväänä ilmennyt liian monenlaista asioidentolaa ja käytöstä, toimintaa, tekoja ja puhetta, oli pakko kun ei suostunut itse menemään. Ei mitään sairaudentuntoa.
Ei se ole muistisairauden merkki miten kamala ihminen ja mitä tekevä, mutta kun ihminen omaksi totutuksi persoonakseen jotenkin selvästi muuttuu jossain sennuiässä ja jopa niin ettei enää ymmärrä mitään rajoja eikä tunnusta sellaisia faktoja kuin olettaa voi, puhuu höpöjä jne.
Tehkää huoli-ilmo. Soten kuuluu tutkia.
Kyllä, järjestäen 50-60v ihmiset muuttuvat aika kilipäiksi. Itse olen vaan katkaissut välit kaikkiin kun tuo sekoilu alkaa.
Ettei olisi narsisti? Narsistit saavat raivokohtauksia, kun asiat eivät mene heidän mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoojat on vähän sellaisia, että jos sitä niiden raivoa kuuntelemaan, he luulevat, että sinulle voi jatkossakin raivota. Heti siis peli seis raivokohtauksen tullesssa. Ne tulee yleensä yllättäen, mutta nopeasti sitä oppii, että raivokohtauksen alkaessa poistuu paikalta. Raivotkoon yksinään - kyseessä on kuitenkin aikuinen, ei lapsi.
Raivohullut voivat olla muille kuin läheisille hyvin miellyttäviä ja antavat palaa kotona. Pinnistelevät peittääkseen todellisen luonteensa. Sekoilu saattaa alkaa vaikka vasta papin aamenesta, jos lyhyt seurustelu takana.
Mun oma isä oli tällainen. Sukujuhlissa ja illallisilla hauska, sosiaalinen ja huumoristi, kotona oven sulkeuduttua raivosi ja laittoi menemään.
Pääosin huusi kiltille äidilleni, joka ei pystynyt laittamaan vastaan. Joskus meille lapsillekin. Varmaan tuollaisen käytöksen taustalla on jonkinlaista narsismia, jolla aikuinen oikeuttaa itselleen tuollaisen epäsosiaalisen käytöksen.
Luonnollisesti myös itselläni on ollut nuorempana haasteita tunteiden säätelyssä, koska kotona en saanut mallia tunteiden kanssa toimimisesta. Olen kuitenkin aikuisena opetellut tunnetaitoja ja käynyt terapiassa. Myös lojaliteetin katkaiseminen omiin vanhempiini on auttanut.
Tyypillinen nainen. Naisilla myös moninkertainen todennäköisyys saada Alzheimer.
Ap,
Mä jouduin myös vuosia lähtemään ulos koirien kanssa loputtomille extralenkeille vanhempani saadessa kohtaustiloja ja Alzheimer oli dgn. Kävin välillä katsomassa joko meni ohi. Ei ollut mennyt, niin vaihdoin koiraa ja taas tunniksi ulos, tarvitessa kolmatta jne. Istuin jossain kivivallin päällä ja juttelin tai tekstasin luurissa jonkun kaverien kanssa jne ...
Vanhempani kohtaustilat oli kuin valokatkaisimesta valot päälle ja pois. On ja off. Jälkikäteen ei tiennyt niistä itse mitään. Kuin olisi kehittynyt toinen persoona rinnalle mikä otti vallan kohtaustilassa. Aiemmin ei ikinä mitään vastaavaa käytöstä tiedossa. Tuolloin silmät kiilsivät ja posket punoittivat jopa kuin olisi ollut korkeassa kuumeessa kipeä tai nauttinut jotain (mikä on 100% poissuljettua: me asuimme yhdessä). Jälkikäteen oli väsynyt ja hämmennyksissä mutta aivan oma itsensä.
Se on raskasta.
Jokin sun perheenjäsenelle on. Tee huoli-ilmo.
Alkoholisti keskittyy etsimään syitä muista, myös siihen juomiseen. Raivohullu vanha ihminen suuttuu elämänrasituksista. Jää sivuun, ei jaksa ja mieliala heikkenee. Vanhukset on raskaita. Elämä oli jo, katse liian usein menneisyydessä ja kuolema edessä.