Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehtokotilosotaa käyvät huomio!

Vierailija
17.06.2026 |

Varmaan löytyy muitakin, jotka taistelevat kotiloita vastaan? Miten hermot kestää?

Meillä on tehty isoja muutoksia pihaan pitkälti koteloiden takia, ja jatkuu yhä. Nyt pitäisi mennä puskien alustat repimään puhtaaksi. Mutta miten on kuorikatteiden kanssa, karttaako kotilot niitä, vai nauttivatko piilopaikoista? Netistä löytyy kahta mielipidettä, joten olisko kellään omia kokemuksia?

Eilen keräsin kotiloita 2 litraa 🙄 Taas pitäisi yksi myrkkysäkki ostaa, satasen säkki kyllä kirpaisee.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin auta mikään muu kuin se myrkky. Kokeiltu on sorareunat, laudotukset, alustalle kaljan laittaminen jne. Ihan joutavaa hommaa varsinkin se kerääminen. Myrkkyä vaan.

Et oo kokeillut antaa pihalla olla vähän enemmän villiä kasvustoa? 

Meillä on tosi paljon lehtikotiloita, eikä niistä ole juuri mitään haittaa, kun piha ei ole pelkkää nurmikkoa. Siellä ne viihtyy pihan nurkilla "rikkaruoho" kasvustoissa. 

Meillä nimenomaan päinvastoin eli naapurissa ns. niitty ja tällä seutukunnalla miljoonia lehtokotiloita, joille se kasvusto on varsinainen taivas.

Tämä. Puskat ja niityt ovat kotiloiden paratiisejä.

Vierailija
42/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pihalle aitaus ja ankkoja. Ongelma hoidettu.

Vierailija
44/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin auta mikään muu kuin se myrkky. Kokeiltu on sorareunat, laudotukset, alustalle kaljan laittaminen jne. Ihan joutavaa hommaa varsinkin se kerääminen. Myrkkyä vaan.

onko jokin uusi myrkky, ne rakeet sulaa hetkessä maan kosteudessa näin runsaiden sateiden jälkeen...se toimii kyllä kuivalla säällä mutta nyt on satanut viikkoja ja maa on liian kosteaa ainakin paeri viikkoa

Vierailija
45/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä. 

Varikset ja rastaat eivät syö lehtokotiloita, ne voivat napsia jonkun yksittäisen yksilön, mutta kannan kurissapitäjiksi niistä ei ole. Myyrät, hiiret ja päästäiset jättävät lehtokotilot syömättä, joku tutkija epäili, että kotiloiden erittämä lima maistuu pahalta. Ankat olisivat hyvä keino, mutta ne tuottavat itse pihaan lannoitetta, jonka keruu on hankalaa. Helpointa on pitää nurmi lyhyenä ja kaikenlaiset maatuvat kasat poissa.

Vierailija
46/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimittujen lehtokotiloiden hävittäminen on helppoa: kaadetaan esimerkiksi hillopurkkiin hieman olutta, pudotetaan lehtokotilo sinne ja kansi kiinni. Kotilo kuolee nopeasti alkoholiin. Sitten kun purkki on täynnä, valutetaan olut pois ja heitetään kotilot roskiin. Ei edes haise pahalta kuten keitettäessä.

 

Vanha keino etanoita vastaan eli tuhka ei estä lehtokotiloiden liikkumista, pikemminkin saavat siitä kalkkia kuorensa vahvistamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä. 

Ja viestisi kertoo heti, ettei sinulla ole koskaan ollutkaan oikeaa ongelmaa kotiloiden kanssa, se on kiva juttu se! Eri asia on oikeasti ongelma-alueilla, joilla kotiloita on miljardeja, hoitamattomilta alueilta leviävät kotipihoihin, vaikka kuinka olisi "luonnon tasapainoa". Varmasti pääset halutessasi johonkin pihaan katsomaan, kun kengänjälkesi kokoisella alueella on 10 kotiloa. Voin sanoa, että ei syö linnutkaan tuota määrää.

Vierailija
48/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poimittujen lehtokotiloiden hävittäminen on helppoa: kaadetaan esimerkiksi hillopurkkiin hieman olutta, pudotetaan lehtokotilo sinne ja kansi kiinni. Kotilo kuolee nopeasti alkoholiin. Sitten kun purkki on täynnä, valutetaan olut pois ja heitetään kotilot roskiin. Ei edes haise pahalta kuten keitettäessä.

 

Vanha keino etanoita vastaan eli tuhka ei estä lehtokotiloiden liikkumista, pikemminkin saavat siitä kalkkia kuorensa vahvistamiseen.

Paitsi että olutta paljon halvempi vaihtoehto on etikka. Lantraus veden kanssa ja se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/51 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin ulkoilupoluillakin on paikoin kymmenen metrin matkalla kymmeniä ja kymmeniä kotiloita, voin vain kuvitella miten karmea tilanne lähistön pihoilla on.  Ei ole kovin mukavaa kun astuu kotiloiden päälle. Minäkään en ymmärrä miten niitä on nykyään niin paljon, ei kymmenen vuotta sitten ollut.

Vierailija
50/51 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Lahdessa

 

https://yle.fi/a/74-20097744

 

Toisaalta, olen kuullut, kun siilit syövät lehtokotiloita, joissa on tuo loinen, myös siilit kuolevat. Ainakin meillä siilit vähentyneet rajusti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/51 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä. 

Edellisessä asuinpaikassa oli puistometsää ympärillä, räkättirastaat paskoi joka paikan, parvekkeenkin, sateella ja sateen jälkeen kun meni ulos niin kenkien alla kuului ropinaa kun näitä oli joka paikka täynnä. Niitä riitti vaikka rastaat pesi niissä puistometsissä. Siellä oli muitakin lintuja, myös kettuja ja kärppiä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän