Lehtokotilosotaa käyvät huomio!
Varmaan löytyy muitakin, jotka taistelevat kotiloita vastaan? Miten hermot kestää?
Meillä on tehty isoja muutoksia pihaan pitkälti koteloiden takia, ja jatkuu yhä. Nyt pitäisi mennä puskien alustat repimään puhtaaksi. Mutta miten on kuorikatteiden kanssa, karttaako kotilot niitä, vai nauttivatko piilopaikoista? Netistä löytyy kahta mielipidettä, joten olisko kellään omia kokemuksia?
Eilen keräsin kotiloita 2 litraa 🙄 Taas pitäisi yksi myrkkysäkki ostaa, satasen säkki kyllä kirpaisee.
Kommentit (51)
Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä.
Laita pihalle aitaus ja ankkoja. Ongelma hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin auta mikään muu kuin se myrkky. Kokeiltu on sorareunat, laudotukset, alustalle kaljan laittaminen jne. Ihan joutavaa hommaa varsinkin se kerääminen. Myrkkyä vaan.
onko jokin uusi myrkky, ne rakeet sulaa hetkessä maan kosteudessa näin runsaiden sateiden jälkeen...se toimii kyllä kuivalla säällä mutta nyt on satanut viikkoja ja maa on liian kosteaa ainakin paeri viikkoa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä.
Varikset ja rastaat eivät syö lehtokotiloita, ne voivat napsia jonkun yksittäisen yksilön, mutta kannan kurissapitäjiksi niistä ei ole. Myyrät, hiiret ja päästäiset jättävät lehtokotilot syömättä, joku tutkija epäili, että kotiloiden erittämä lima maistuu pahalta. Ankat olisivat hyvä keino, mutta ne tuottavat itse pihaan lannoitetta, jonka keruu on hankalaa. Helpointa on pitää nurmi lyhyenä ja kaikenlaiset maatuvat kasat poissa.
Poimittujen lehtokotiloiden hävittäminen on helppoa: kaadetaan esimerkiksi hillopurkkiin hieman olutta, pudotetaan lehtokotilo sinne ja kansi kiinni. Kotilo kuolee nopeasti alkoholiin. Sitten kun purkki on täynnä, valutetaan olut pois ja heitetään kotilot roskiin. Ei edes haise pahalta kuten keitettäessä.
Vanha keino etanoita vastaan eli tuhka ei estä lehtokotiloiden liikkumista, pikemminkin saavat siitä kalkkia kuorensa vahvistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä.
Ja viestisi kertoo heti, ettei sinulla ole koskaan ollutkaan oikeaa ongelmaa kotiloiden kanssa, se on kiva juttu se! Eri asia on oikeasti ongelma-alueilla, joilla kotiloita on miljardeja, hoitamattomilta alueilta leviävät kotipihoihin, vaikka kuinka olisi "luonnon tasapainoa". Varmasti pääset halutessasi johonkin pihaan katsomaan, kun kengänjälkesi kokoisella alueella on 10 kotiloa. Voin sanoa, että ei syö linnutkaan tuota määrää.
Vierailija kirjoitti:
Poimittujen lehtokotiloiden hävittäminen on helppoa: kaadetaan esimerkiksi hillopurkkiin hieman olutta, pudotetaan lehtokotilo sinne ja kansi kiinni. Kotilo kuolee nopeasti alkoholiin. Sitten kun purkki on täynnä, valutetaan olut pois ja heitetään kotilot roskiin. Ei edes haise pahalta kuten keitettäessä.
Vanha keino etanoita vastaan eli tuhka ei estä lehtokotiloiden liikkumista, pikemminkin saavat siitä kalkkia kuorensa vahvistamiseen.
Paitsi että olutta paljon halvempi vaihtoehto on etikka. Lantraus veden kanssa ja se siitä.
Täällä päin ulkoilupoluillakin on paikoin kymmenen metrin matkalla kymmeniä ja kymmeniä kotiloita, voin vain kuvitella miten karmea tilanne lähistön pihoilla on. Ei ole kovin mukavaa kun astuu kotiloiden päälle. Minäkään en ymmärrä miten niitä on nykyään niin paljon, ei kymmenen vuotta sitten ollut.
Näin Lahdessa
Toisaalta, olen kuullut, kun siilit syövät lehtokotiloita, joissa on tuo loinen, myös siilit kuolevat. Ainakin meillä siilit vähentyneet rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rehevä luonnonmukainen piha ja myös lehtokotiloita, mutta niin myös kaikkea muutakin elämää. Jos teillä kotilot aiheuttaa ongelmia, pihallanne ei vallitse silloin luonnontasapaino. Varislinnut ja rastaat syövät kotiloita, ja myyrät, hiiret ja päästäiset. Myös hyönteismaailmasta löytyy kotiloiden vihollisia. Jos nyhdätte, nypitte ja raivaatte pihanne autiomaaksi, ei siellä viihdy mikään muukaan. Kotiloille mieleisintä syötävää on lakastunut kasviaines eli esimerkiksi nurmikonleikkuun ruohosilppu. Myös huonosti voivat puutarhakasvit kelpaa. Itselläni on nauhukset liian paahteisessa paikassa ja ne onkin ainoat perennat, joiden kimpussa kotilot ovat, edes kuunliljoja eivät syö. Muuten ne mönkii ja elelee puskissa omaa elämäänsä ilman ongelmien aiheuttamista. Luonto pitää ne kurissa ja itse teen keväisin yhden keruu kierroksen kasvimaan ympäriltä.
Edellisessä asuinpaikassa oli puistometsää ympärillä, räkättirastaat paskoi joka paikan, parvekkeenkin, sateella ja sateen jälkeen kun meni ulos niin kenkien alla kuului ropinaa kun näitä oli joka paikka täynnä. Niitä riitti vaikka rastaat pesi niissä puistometsissä. Siellä oli muitakin lintuja, myös kettuja ja kärppiä
Tämä. Puskat ja niityt ovat kotiloiden paratiisejä.