Lehtokotilosotaa käyvät huomio!
Varmaan löytyy muitakin, jotka taistelevat kotiloita vastaan? Miten hermot kestää?
Meillä on tehty isoja muutoksia pihaan pitkälti koteloiden takia, ja jatkuu yhä. Nyt pitäisi mennä puskien alustat repimään puhtaaksi. Mutta miten on kuorikatteiden kanssa, karttaako kotilot niitä, vai nauttivatko piilopaikoista? Netistä löytyy kahta mielipidettä, joten olisko kellään omia kokemuksia?
Eilen keräsin kotiloita 2 litraa 🙄 Taas pitäisi yksi myrkkysäkki ostaa, satasen säkki kyllä kirpaisee.
Kommentit (51)
Mitä nuo tuommoiset kotilot ovat ovat? Meillä ei varmaankaan niitä ole koska en ole ikinä nähnyt niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tuommoiset kotilot ovat ovat? Meillä ei varmaankaan niitä ole koska en ole ikinä nähnyt niitä.
Sitten näet kun joku naapurisi levittää ne alueelle missä asut.
Raidallinen spiraalimainen kuori, beige iho ja pitkät tuntosarvet. Melko pienikokoisia, kuoret ehkä vähän kahden euron kolikkoa isompia läpimitaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että kaikki kotiloetanat eivät ole lehtokotiloita!
Jep, mutta se on äkkiä tarkastettu. Kääntää ympäri ja katsoo onko "napa" vai ei. Jos ei ole eli se alapinta on tasainen, niin silloin kyseessä on lehtokotilo.
Mä en ikinä ole ymmärtänyt tätä ohjetta. Onko napa kuoressa vai etanassa ja miltä sen navan pitäisi näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lahtokotilot ovat runsastuneet? Ei ole vieraslaji.
Olisiko runsastumisen syynä sittenkin liian hoidetut pihat.
Enää ei kuloteta. Siksi on punkkeja ja etanoita! Ennen täällä maalla joka pihassa keväisin kulotettiin ojat.
Mitä ne kotilot haittaa? Söpöjä ovat ja muutama kotilo siellä täällä.
Keitä iso kattila vettä. Sitten sateen jälkeen tiputat kaikki löytämäsi kotilot veteen. Tällä olemme saaneet kahdelta pihalta oikeastaan koko kotilokannan hävitettyä vuosiksi.
Etanaraetta vaan ja heti keväällä ennen kuin munivat lisää enanoita pihaan
Tärkeää olla hereillä tosi aikaisin keväällä
Pienet kotilot on oikeita ahmatteja, syövät kasvin lehden rangaksi nopeasti. Noukin nekin pois joka päivä, samoin kuin isommatkin. Joskus söivät nupullaan olevan köynnöksen paljaaksi viikossa, kun olin poissa.
Vierailija kirjoitti:
Keitä iso kattila vettä. Sitten sateen jälkeen tiputat kaikki löytämäsi kotilot veteen. Tällä olemme saaneet kahdelta pihalta oikeastaan koko kotilokannan hävitettyä vuosiksi.
Itse keräsin joskus kotilot ämpäriin, sitten kiehautin vettä keittimessä ja kaadoin ämpäriin. Raadot hautasin maahan. Mutta koska kotiloita on paljon, olen todennut paremmaksi laittaa etikka-vesi-kippoja eri puolille pihaa. Aina kun kotiloita näkyy, pudotan ne kippoon ja kun kippo täyttyy, roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lahtokotilot ovat runsastuneet? Ei ole vieraslaji.
Olisiko runsastumisen syynä sittenkin liian hoidetut pihat.
Meidän pihamme sai lehtokotilo-ongelman sen jälkeen, kun hankimme kymmenkunta tuijaa ja epäilenkin, että ne tulivat taimien mukana. Useamman kesän ajan koukin iltaisin ja sateen jälkeen pihassa kotiloita noukkien. Keväisin haravoin tontin rajat ja keräsin kaikki löytämäni yksilöt. Luulen, että kuivat kesätkin vähensivät lisääntymistä ja nykyisin löytyy enää vain yksittäisiä yksilöitä, enkä oikeastaan Kokeilin ferramoliakin, mutta liputan kyllä keräämisen ja tuhoamisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin auta mikään muu kuin se myrkky. Kokeiltu on sorareunat, laudotukset, alustalle kaljan laittaminen jne. Ihan joutavaa hommaa varsinkin se kerääminen. Myrkkyä vaan.
Et oo kokeillut antaa pihalla olla vähän enemmän villiä kasvustoa?
Meillä on tosi paljon lehtikotiloita, eikä niistä ole juuri mitään haittaa, kun piha ei ole pelkkää nurmikkoa. Siellä ne viihtyy pihan nurkilla "rikkaruoho" kasvustoissa.
Meillä nimenomaan päinvastoin eli naapurissa ns. niitty ja tällä seutukunnalla miljoonia lehtokotiloita, joille se kasvusto on varsinainen taivas.
Keräily on kivaa harrastusta, muttei se ongelmaa poista. Etanasyötti/myrkky poistaa ongelman kerralla. Yksittäisiä kotiloita on loppukesästä helppo keräillä pois.
Huhuu. niillä ei ole luontaista predatoria. Vaihtoehdot: syötte ne itse. Hankitte ranskalaisen (ihmisen) pihallenne popsimaan niitä. Voiko etanoita laittaa esim. Croissantin väliin? Tai sitten hankitte jotain eläimiä, ankan tms syömään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Keräily on kivaa harrastusta, muttei se ongelmaa poista. Etanasyötti/myrkky poistaa ongelman kerralla. Yksittäisiä kotiloita on loppukesästä helppo keräillä pois.
Joo poistaa vähäksi aikaa. Sitten niitä vaeltaa paikalle uusi lauma naapurustosta.
Se myrkky on todella kallista, ei raaski isoa pihaa myrkyttää muutaman viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Keräily on kivaa harrastusta, muttei se ongelmaa poista. Etanasyötti/myrkky poistaa ongelman kerralla. Yksittäisiä kotiloita on loppukesästä helppo keräillä pois.
Tämä. Meillä kotilot lisääntyivät räjähdysmäisesti kun jätettiin pihan reuna-alueet suositusten mukaisesti luonnonvaraiseksi niityksi.
En voi laittaa kasvimaalle mitään. Ympärillä on kilometritolkulla villiä luontoa, peltoja, talousmetsää (= ei villi) jne ja niin vain ne tunkevat syömään kaiken. En voi myrkyttää, koska täällä on myös ukkoetanoita.
Räkätit syö vähän. Variksille yritin opettaa, että söisivät kotiloita, mutta ei kelpaa.
En eden tiedä, mistä noi ovat meille tulleet, mutta niitä on joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kivilaatoitus tai hieno hiekka. Istutukset korkeisiin ruukkuhin joissa etanaesteet.
Meillä oli lehtokotilo pihakoivussa yli 3 m korkeudessa. Eli ei korkeat ruukut auta. Syövät marjapensaat, luumu ja omenapuut, ihan kaikki. Ja kerään päiviytäin litra tolkulla etikkaan ja hautaan maahan. Ja naapuri ei kerää ja sieltä oikein polut meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tuommoiset kotilot ovat ovat? Meillä ei varmaankaan niitä ole koska en ole ikinä nähnyt niitä.
Sitten näet kun joku naapurisi levittää ne alueelle missä asut.
Ja niitä voi saada myös tuliaisena puutarhoilta, kun ostaa kasveja, auton renkaiden mukana, kenkien pohjissabjne. ja lisääntyvät räjähdysmäisesti yhdessä kesässä. Meillä ollut nyt 3v ja vyöh0yke 3.
Miksi lahtokotilot ovat runsastuneet? Ei ole vieraslaji.
Olisiko runsastumisen syynä sittenkin liian hoidetut pihat.