Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarissa asiantuntija tyrmää nollatutkimuksen

Vierailija
10.06.2026 |

Asiantuntijan intersektionaalinen huoli on se, että tutkimukset helposti lisäävät stereotypioita. Hämmentävän kiinnostava freudilainen lipsahdus nykytutkimuksesta. Tässä persulla on pohdittavaa koko päiväksi.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Goebbels käytti stereotypiota agitaatiossaan, kuten myös Karl Marx. Molempien ideologia pohjaa valheisiin. Se ei poista stereotypioita. "

 

Se kertoo kuitenkin että stereotypioita voidaan myös luoda tai vanhojen stereotypioiden päälle rakentaa valheita jotka toimivat sitten taas uusien stereotypioiden lähteenä.

Göbbelsin menetelmä on toistaminen, toistaminen, toistaminen. Sillä luodaan kansan mieliin totuuksia jopa valeista. Ja ilmeisesti mitä isompi vale, sitä helpommin kansa uskoo koska kansa ei halua tajuta että noin isossa asiassa valehdeltaisiin median kautta.

Siihen voi sisältyä stereotypioita, olkiukkoja tai ihan suoria valeita, sekoitettuna puolitotuuksiin tai sitten ei.

Nykyaikana pärjää järjissään jos unohtaa mitä porukka väittää olevansa tai tekevänsä tai mitä se väittää muiden olevan ja tekevän. Arviot pitää tehdä sen perusteella mitä oikeasti tehdään tai tapahtuu jotta pysyy edes jonkinlainen käsitys maailmasta. Valeita ja ammatikseen valehtelevia tuntuu olevan joka paikka täynnä somessa ja mediassakin. 

Ihan yhtä lailla voidaan valehdella siitä että Suomi on militaristinen, fasistinen, rasistinen, misogyyninen ja kaikin puolin totaalisen paska maa, joka on keskittynyt naisten lahtaamiseen.

Mihin tällä pohjattomalla syyttelyllä pyritään?? Tässä varsin kaameassa tilanteessa missä nyt olemme?

Vierailija
62/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, paljonko yhteiskunnassa on niin sanotusti löysää rahaa joka löytää yhtä turhan käyttötarkoituksen.

Tässä on toinen ongelma. Tutkimus, joka ei suoraan tuota kaupallista sovellusta, paranna sairauksia yms. tuomitaan automaattisesti turhaksi. 

Onko siis ufotutkimus, homeopatia tai vaikka parapsykologia mielestäsi asioita joita pitää rahoittaa koska "perustutkimus" ?

Tai sukupuolentutkimus, äärioikeistoa leimaava poliittinen tutkimus tai "pahan oikeiston ilkeän sanankäytön tutkiminen" johon aiheeseen tuntuu joku porukka saavan rahaa loputtomiin eri variaatioilla. Jännä kyllä, kukaan ei myönnä tai edes hae rahaa vasemmiston kriittiseen tutkimukseen suomessa. 

Oivoi, nyt tiedekin vaan kiusaa oikeistoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien tutkimustenhan on TARKOITUS luoda stereotypioita. Tällaisia tutkimuksen aloja ovat lääketiede, fysiikka, kaikki luonnontieteet ja kaikki sosiaalitieteet  (paitsi jotkut historian alalajit kieltäytyvät stereotyypittelystä ja korostavat että kaikki on aina ainutkertaista eikä mikään toistu) -  käytännössä tätä tekevät kaikki tieteenalat paitsi kristillinen teologia (jossa ei ole mitään tyypiteltävää, koska jumalia on oletusarvoisesti vain yksi).

Näin tehdään, koska stereotyypittelyn  avulla todellisuutta voidaan kategorisoida ja yrittää paremmin ymmärtää. Mutta kaikki tietävät ei niiden alunperinkään ole tarkoitus vastata todellisuutta millään eksaktilla tavalla (edes sen fysiikan - kaikki tietävät, että fysiikan kaavat pätevät teoriassa, mutta tosimaailmassa ne pätisivät vain jos kokeet voitaisiin järjestää yhtä puhtaiksi kuin teoria - vaan kun ei voida, kaikkia laskelmia sekoittaa aina joku ulkoinen satunnaistekijä ja sille on esim rakentaessa jätettävä tilaa tai tulee sortumia). 

Stereotypiat ovat siis lähtökohtaisesti hyödyllisiä, koska ne auttavat meitä ymmärtämään asioita, vaikka eivät olekaan todellisia. Haitallisia niistä voi tulla, jos ne eivät autakaan meitä ymmärtämään asioita hyödyllisellä tavalla, vaan jotenkin väärin. Tästä esimerkkinä esim Linnen oppi siitä, että ”samalta näyttävät” asiat (kasvit eläimet,raskasmetallit) parantavat ”samalta näyttäviä” sairauksia. Ei toiminut, päinvastoin aiheutti pitkäaikaisia haittoja ja lisäksi se esti lääketieteen kehittymistä tehokkaampaan suuntaan aika kauan.

Juurikin näin. Intersektionaalinen postmodernismi hylkää logiikan ja ison osan järjenkäyttöä.

Vierailija
64/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, paljonko yhteiskunnassa on niin sanotusti löysää rahaa joka löytää yhtä turhan käyttötarkoituksen.

Tässä on toinen ongelma. Tutkimus, joka ei suoraan tuota kaupallista sovellusta, paranna sairauksia yms. tuomitaan automaattisesti turhaksi. 

Onko siis ufotutkimus, homeopatia tai vaikka parapsykologia mielestäsi asioita joita pitää rahoittaa koska "perustutkimus" ?

Tai sukupuolentutkimus, äärioikeistoa leimaava poliittinen tutkimus tai "pahan oikeiston ilkeän sanankäytön tutkiminen" johon aiheeseen tuntuu joku porukka saavan rahaa loputtomiin eri variaatioilla. Jännä kyllä, kukaan ei myönnä tai edes hae rahaa vasemmiston kriittiseen tutkimukseen suomessa. 

Voi hyvänen aika. Mistä lähtien esim. Suomen Akatemia on antanut rahoitusta esim. ennalta näkemisen tutkimukseen?

Vierailija
65/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woke on kehitetty epädemokraattisissa piireissä ja sen tarkoitus on tuhota demokratia. Kommunismissa ei ole demokratiaa ja tämä on kommareiden uusi hyökkäys demokratiaa vastaan. 

Demokratia on tärkeämpi kuin tällaiset demokratian ohittamiseen tarkoitetut pseudotieteelliset ihmisten lajittelut.

Demokratian tarkoitus on nimenomaan välttää tämänkaltainen lajittelu ja antaa kaikille yhtäläinen ääni ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Woke on sairas teoria ohittaa demokratia.

Mitä tämä woke sinulle tarkoittaa? Kommenttisi perusteella olet todella pihalla sen merkityksestä.

Vierailija
66/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tai sukupuolentutkimus, äärioikeistoa leimaava poliittinen tutkimus tai "pahan oikeiston ilkeän sanankäytön tutkiminen" johon aiheeseen tuntuu joku porukka saavan rahaa loputtomiin eri variaatioilla."

 

Nuo ovat oikeasti täysin marginaalisia tutkimusalueita jotka saavat aivan mitättömän osan tutkimusrahoista.

 

"Jännä kyllä, kukaan ei myönnä tai edes hae rahaa vasemmiston kriittiseen tutkimukseen suomessa."

 

Jännä kyllä heittelet mielipiteitäsi sinne tänne ilman että sinulla on pienintäkään oikeaa tietoa siitä mitä Suomessa tutkitaan ja paljonko mihinkin menee rahaa. Jos edes hetken mietit niin huomaat että väitteesi perustuvat ihan täysin vain tunteeseen eli siihen että sinusta tuntuu siltä että asiat ovat niin. Mitään faktaa sinulla ei ole näistä asioista. 

Nii in, mut nykyään asiat ovat, kuten ne koetaan. Factat on niiin last season.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tai sukupuolentutkimus, äärioikeistoa leimaava poliittinen tutkimus tai "pahan oikeiston ilkeän sanankäytön tutkiminen" johon aiheeseen tuntuu joku porukka saavan rahaa loputtomiin eri variaatioilla."

 

Nuo ovat oikeasti täysin marginaalisia tutkimusalueita jotka saavat aivan mitättömän osan tutkimusrahoista.

 

"Jännä kyllä, kukaan ei myönnä tai edes hae rahaa vasemmiston kriittiseen tutkimukseen suomessa."

 

Jännä kyllä heittelet mielipiteitäsi sinne tänne ilman että sinulla on pienintäkään oikeaa tietoa siitä mitä Suomessa tutkitaan ja paljonko mihinkin menee rahaa. Jos edes hetken mietit niin huomaat että väitteesi perustuvat ihan täysin vain tunteeseen eli siihen että sinusta tuntuu siltä että asiat ovat niin. Mitään faktaa sinulla ei ole näistä asioista. 

No listaa sitten ne vasemmistoa kriittisesti tutkivat tutkimukset jotka on saaneet merkittävää rahoitusta. Äärioikeistoa sun muuta nasseilua tutkivia hankkeita löytyy sitäkin enemmän rahoituspäätöksistä.

Ainiin mutta sinähän lainausvammainen länkytät täällä vaan vastaan lämpimiksesi, päivästä toiseen. 

Sinähän sen väitteen esitit, sinulla todistusvelvollisuus.

Eri

Vierailija
68/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, esim. ilmastonmuutoksesta kohutaan joka vuosi nimenomaan "raportin" avulla, ei tutkimuksen. "

 

Se raportti perustuu tutkimuksiin ja niiden tuloksiin. Raportit ovat juuri sitä varten että ne voivat yhdistellä eri lähteistä tulevaa tietoa yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ei ei ei, raportit laaditaan vaan keksimällä juttuja! Ja ihan vaan jotta voitais väittää jotain ihmisten kiusaksi, joku salainen poliittinen agenda taustalla. Ja tämä on tosi koska näin asiat koetaan. Ni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos puhutaan itse artikkelista välillä niin tuossahan asiantuntija tuntui pyörittelevän jotain epäolennaista yleistystä sukupolvista pääsemättä sinne juurisyyhyn.

Vanhemmat sukupolvet kuin nää aivan nuorimmat (genz) on aivopesty suomen vasemmiston propagandaspämmillä pelkäämään rikastumista koska rikastuminen on halveksuttavaa ja "sortoa". Siksi suurimmalla osalla ei ole hinkua johtajanpaikoillekaan koska niissä on sekä enemmän vastuuta että isompi palkka + työkaverit vihaa koska suomessa johtajaviha opetetaan duunarille heti työuran alusta pitäen.

Muualla tuota aivopesua ei ole ollut, joten johtajaksi pyrkiminenkin on suositumpaa vanhemmissa sukupolvissa. 

Suomivasemmisto on neuvostoliiton opettamana kampanjoinut kateudella vuosikymmenestä toiseen. Ja tekee sitä oikeastaan edelleenkin kun katsotaan miten esim. pulleiden demaripullasorsien ainoa valtiontalouden korjauskeino on aina ja ikuisesti "rikkaiden verotus". 

Tai sitten suomalaiset ihan yleisesti ja omasta halustaan haluaisivat elää vakaata keskiluokkaista elämää, jossa työtä tekemällä saa vakaan ja riittävän hyvä elämän. Omituinen ajatuskulku, et olisi jotenkin aivopesty siihen. Vähän haiskahtaa salaliittoteorialta. 

Vierailija
70/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, paljonko yhteiskunnassa on niin sanotusti löysää rahaa joka löytää yhtä turhan käyttötarkoituksen.

Tässä on toinen ongelma. Tutkimus, joka ei suoraan tuota kaupallista sovellusta, paranna sairauksia yms. tuomitaan automaattisesti turhaksi. 

Onko siis ufotutkimus, homeopatia tai vaikka parapsykologia mielestäsi asioita joita pitää rahoittaa koska "perustutkimus" ?

Tai sukupuolentutkimus, äärioikeistoa leimaava poliittinen tutkimus tai "pahan oikeiston ilkeän sanankäytön tutkiminen" johon aiheeseen tuntuu joku porukka saavan rahaa loputtomiin eri variaatioilla. Jännä kyllä, kukaan ei myönnä tai edes hae rahaa vasemmiston kriittiseen tutkimukseen suomessa. 

Oivoi, nyt tiedekin vaan kiusaa oikeistoa. 

Lapsikin näkee ettei sukupuolentutkimus ole tiedettä vaan satua. Fantasiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juurikin näin. Intersektionaalinen postmodernismi hylkää logiikan ja ison osan järjenkäyttöä."

 

Ehkä mutta se vaikuttaa ehkä 0.1 prosenttiin tieteestä.

Vierailija
72/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsikin näkee ettei sukupuolentutkimus ole tiedettä vaan satua. Fantasiaa."

 

Ehkä jos ensin lukisi kokonaan sen ensimmäisenkin oikean tutkimuksen tuolta alalta ja sitten vielä argumentoisi sitä vastaan tieteellisesti.

Mitään näistä sinä et tee vaan olet vain päättänyt asian olevan niin kun isot pojat ovat netissä niin sanoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, esim. ilmastonmuutoksesta kohutaan joka vuosi nimenomaan "raportin" avulla, ei tutkimuksen. "

 

Se raportti perustuu tutkimuksiin ja niiden tuloksiin. Raportit ovat juuri sitä varten että ne voivat yhdistellä eri lähteistä tulevaa tietoa yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ei ei ei, raportit laaditaan vaan keksimällä juttuja! Ja ihan vaan jotta voitais väittää jotain ihmisten kiusaksi, joku salainen poliittinen agenda taustalla. Ja tämä on tosi koska näin asiat koetaan. Ni.

Ei se ole salainen poliittinen agenda vaan ihan avoin: Agenda 2030. Ilmastokommunismi. Uskot nyt vaan kiltisti kuin pieni lapsi kaikkeen ihanaan mitä tuolla jossain parhaaksesi suunnitellaan! Älä vaan ihmeessä epäile mitään.

Vierailija
74/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsikin näkee ettei sukupuolentutkimus ole tiedettä vaan satua. Fantasiaa."

 

Ehkä jos ensin lukisi kokonaan sen ensimmäisenkin oikean tutkimuksen tuolta alalta ja sitten vielä argumentoisi sitä vastaan tieteellisesti.

Mitään näistä sinä et tee vaan olet vain päättänyt asian olevan niin kun isot pojat ovat netissä niin sanoneet.

Ajatus sukupuolenkirjosta ei perustu faktoihin. Siksi siitä täälläkin ketjutellaan jotta kukaan ei enää haksahtaisi uskomaan huolella suunniteltuun hölynpölyyn jolla tietenkin on omat tarkoitusperänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhemmat sukupolvet kuin nää aivan nuorimmat (genz) on aivopesty suomen vasemmiston propagandaspämmillä pelkäämään rikastumista koska rikastuminen on halveksuttavaa ja "sortoa". Siksi suurimmalla osalla ei ole hinkua johtajanpaikoillekaan koska niissä on sekä enemmän vastuuta että isompi palkka"

 

Päinvastoin. Suomalaisilla on realistinen suhtautuminen asiaan. Muualla tuhat ihmistä juoksee kiilto silmissä sitä yhtä johtajan paikkaa tavoitellen ja suurin osa raataa ihan turhaan koska ei niitä johtajan paikkoja sen enempää sielläkään ole. Ja kun tähän yhdistetään että näissä maissa ei ole kummoista sosiaaliturvaa joten ne jotka eivät pääse tähän luvattuun rikastumiseen, voivat jäädä köyhiksi jos vaikka sairastuvat kesken tai jäävät työttömiksi.

Vierailija
76/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajatus sukupuolenkirjosta ei perustu faktoihin."

 

Tietenkin perustuu. On maailmassa havaittu ilmiö että ihmisilä on hyvin vaihtelevia kokemuksia omasta sukupuolestaan. 

Tämä ei ole kannanotto siihen ovatko nämä käsitykset biologisessa mielessä "totta" vaan vain siihen että ihmisillä nyt vain näyttää olevan puhdasta kahteen jakoa kirjavampi tuntemus sukupuolista.

Vierailija
77/77 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Holocaust ei ollut stereotypiaa. Sen kai tiedät."

 

Puhuin siitä stereotypiasta jonka Hitler juutalaisista ihan tietoisesti loi oikeuttaakseen sitten aikanaan holokaustin. Eli siis stereotypioita voi luoda eikä niiden tarvitse pitää paikkaansa.

Ihan sujuvasti nykyvasemmistomme ja nykymediamme käyttää göbbelsin menetelmiä luomalla hokemalla itselleen ylitsepursuavan eeppistä vastustajaa kuvitellusta äärioikeistosta (jota oikeasti on kourallinen ja nekin putlerin tavalla tai toisella tukemia ja täysin vallattomia suomen yhteiskunnassa) tai persuista joita tunnutaan leimaavan aina vaan naurettavammilla olkiukoilla ja valeilla ihan jatkuvasti päämedioissammekin.

Heh, ironista. Hitler (ei Göbbels) puhui usein juutalaisen median "Suurista Valheista", jotka menevät niin överiksi, että tavallinen, verrattain luottavainen ja luotettava ihminen uskoo niitä, koska ei pysty käsittämään, miten kukaan voisi valehdella niin räikeästi ja psykopaattisesti. Hitler EI itse kannattanut tuollaista taktiikkaa, vaan nimenomaan kritisoi sitä juutalaisten temppuna. Ja kuinka ollakaan, Saksan hävittyä sodan, juutalaiset tavalliseen tapaan projisoivat Suuren Valheen käyttämisen mukamas saksalaisten taktiikaksi, vaikka sitä päinvastoin kritisoitiin. Sekin, että laitat tuon Göbbelsin suuhun, osoittaa, että olet haksahtanut tähänkin Suureen Valheeseen. Mutta tuollaisia te lampaat olette. t. "oikeistolainen"