Onko 15 vuotta vanha lakana jo aika vaihtaa
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?
Siksi ne pitää hävittää, että kauppiaat saavat enemmän liikevaihtoa. Nykyisin niitä ei enää edes valmisteta Suomessa niin, että olisi jollekin töitä. Tietenkin kannattaa pestä kunnolla. Eihän 40 asteen ekopesussa puuvilla puhdistu, vaikka olisi kuinka epäekologiset tehopesuaineet.
Pitäkää kirpputoreilla silmällä vanhojen lakanoitten lisäksi myös emaloimattomia valurautapannuja ja muita ruuanvalmistusastioita. Se kestävät seuraaville sukupolville ja on melko mahdotonta saada tuhotuksi kokonaan.
Ei ole noissa lakanoissa varmaan peuhattu.
Vain jos sitä ei ole tuona aikana pesty vaikka on ollut käytössä.
Pyykkietikkaa pesuun, niin raikastuvat. Älä missään tapauksessa heitä pois. Lakanakangas käy käsitöihinkin. Itse tein majoja rakastavalle lapselle tiipiin harjanvarsista ja isosta parivuoteen lakanasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?
Koska kuolinsiivous. Ei saa jättää perikunnalle mitään yli vuoden ikäistä tavaraa, ne pitää viedä siitolavalla kaatopaikalle, koska kaikessa vanhassa on vaarallisia isotooppeja. Näin palsta on opettanut.
Sain hepulin, kun löysin Ikeasta söpön värisen lasteblakanan, mutta se olikin polyesteriä tms muovia. Palautin ja tilasin Finlaysonilta puuvillalakanat. Meidät tukehdutetaan mikromuoviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?
Siksi ne pitää hävittää, että kauppiaat saavat enemmän liikevaihtoa. Nykyisin niitä ei enää edes valmisteta Suomessa niin, että olisi jollekin töitä. Tietenkin kannattaa pestä kunnolla. Eihän 40 asteen ekopesussa puuvilla puhdistu, vaikka olisi kuinka epäekologiset tehopesuaineet.
Pitäkää kirpputoreilla silmällä vanhojen lakanoitten lisäksi myös emaloimattomia valurautapannuja ja muita ruuanvalmistusastioita. Se kestävät seuraaville sukupolville ja on melko mahdotonta saada tuhotuksi kokonaan.
Ostin 1980 v, Wärtsilän valurauta paistinpannun, muutama vuosi sitten huomasin sisäpohjassa koloja.
Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löytyi täsmälleen samanlainen käyttämätön kahdella eurolla.
Loppuelämän paistinpannu.
Taitaa meilläkin olla vielä joitakin 100 vuotta vanhoja, ei niissä mitään vikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Nykylakanat ovat ohuita ja hajoavat alle vuodessa. Älä vaihda jos on ehjä ja puhdas.
Eivät hajoa. Ostin kaikki uudet lakanat reilu kolme vuotta sitten muuton yhteydessä. Sata prosenttista hyvää puuvillaa. Ovat vielä aivan hyväkuntoisia, ei näy mitään kulumisen jälkiä. Vaihdan ja pesen lakanat kerran viikossa.
Mun vahvimpaa kunnon puuvillaa olevat valkoiset, pitsireunaiset puuvillalakanat ovat mummon kirjomia, syntyi 1910-luvulla eli on kirjonut ne naimisiin mennessään joskus 1930-luvulla, ja joskus mietin niiden joukossa olevia outoja etunimi-sukunimi-kirjontoja; osa saattaa olla vanhempiakin. Sanoisin että semmoiset sata vuotta vanhat on parasta puuvillaa. N56
Ei pelkkä ikä laatutavaraa pilaa. Kävin juuri mökillä läpi liinavaatteita ja monet todella vanhat on vielä täysin käyttökelpoisia, ei ole kaikki juurikaan edes hiutuneet.
Ennen liinavaatteet tehtiin laadukkaasti paksummasta puuvillasta. Nyt monet lakanat on melkein läpinäkyvän ohuita eikä ne tunnu laadukkailta edes uusina.
Me vaihdetaan lakanoita joka viikko. Pestään ja sen jälkeen taas kovaa käyttöä!
15 vuodessa on ehtinyt tarttua jo monet "mällit"..
Luultavasti on. Minulla tulee elokuussa täyteen neljä vuotta, kun vaihdoin lakanan. Melko rumalle näyttää.
Vierailija kirjoitti:
15 vuodessa on ehtinyt tarttua jo monet "mällit"..
Ei ole varmaa, jos panee ja runkkaa muualla kuin sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perintönä tullut lakanoita jostain 1900-luvun alusta ja en aikonut heittää roskiin..
...ja en.., p.o. enkä.
Riippuu onko sitä pesty 15 vuoteen vai ei
Vierailija kirjoitti:
Hyi saatana🤮🤢
Käytät kertakäyttölakanpita vai et vsihada lakanoita yleensäkään? Saatika pese niitä. 😂😂😲😲
Miksi? Sehän kestää vielä kauemmin kuin nyt ostettu uusi.
Miksi 20 joutui heittämään vanhan pussilakanan pois? Menikö rikki? Minä olen herännyt eräänä kauniina aamuna sängyssä, jossa noin vuosi aikaisemmin ostettu lakana oli rikki. En viettänyt siinä niin villiä yöelämää, että se olisi mitään aiheuttanut. Nykyiset lakanat ovat vaan niin huonolaatuisia.