Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 15 vuotta vanha lakana jo aika vaihtaa

Vierailija
07.06.2026 |

Vaikka on ihan ehjä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Sehän kestää vielä kauemmin kuin nyt ostettu uusi.

Miksi 20 joutui heittämään vanhan pussilakanan pois? Menikö rikki? Minä olen herännyt eräänä kauniina aamuna sängyssä, jossa noin vuosi aikaisemmin ostettu lakana oli rikki. En viettänyt siinä niin villiä yöelämää, että se olisi mitään aiheuttanut. Nykyiset lakanat ovat vaan niin huonolaatuisia.

Vierailija
22/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?

 

Siksi ne pitää hävittää, että kauppiaat saavat enemmän liikevaihtoa. Nykyisin niitä ei enää edes valmisteta Suomessa niin, että olisi jollekin töitä. Tietenkin kannattaa pestä kunnolla. Eihän 40 asteen ekopesussa puuvilla puhdistu, vaikka olisi kuinka epäekologiset tehopesuaineet.

Pitäkää kirpputoreilla silmällä vanhojen lakanoitten lisäksi myös emaloimattomia valurautapannuja ja muita ruuanvalmistusastioita. Se kestävät seuraaville sukupolville ja on  melko mahdotonta saada tuhotuksi kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noissa lakanoissa varmaan peuhattu.

Vierailija
24/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos sitä ei ole tuona aikana pesty vaikka on ollut käytössä.

Vierailija
25/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietikkaa pesuun, niin raikastuvat. Älä missään tapauksessa heitä pois. Lakanakangas käy käsitöihinkin. Itse tein majoja rakastavalle lapselle tiipiin harjanvarsista ja isosta parivuoteen lakanasta.

Vierailija
26/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?

Koska kuolinsiivous. Ei saa jättää perikunnalle mitään yli vuoden ikäistä tavaraa, ne pitää viedä siitolavalla kaatopaikalle, koska kaikessa vanhassa on vaarallisia isotooppeja. Näin palsta on opettanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hepulin, kun löysin Ikeasta söpön värisen lasteblakanan, mutta se olikin polyesteriä tms muovia. Palautin ja tilasin Finlaysonilta puuvillalakanat. Meidät tukehdutetaan mikromuoviin. 

Vierailija
28/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne vanhat tavarat pitäisi hävittää? Jonkun jutun luin missä sanottiin, että lakanat ja pyyhkeet pitäisi heittää pois tietyn vuosimäärän jälkeen ja paistinpannutkin vaihtaa uusiin. Jos ne on ehjiä ja kestää käyttöä niin miksi ihmeessä ne pitäisi heittää pois ihan vain iän takia?

 

Siksi ne pitää hävittää, että kauppiaat saavat enemmän liikevaihtoa. Nykyisin niitä ei enää edes valmisteta Suomessa niin, että olisi jollekin töitä. Tietenkin kannattaa pestä kunnolla. Eihän 40 asteen ekopesussa puuvilla puhdistu, vaikka olisi kuinka epäekologiset tehopesuaineet.

Pitäkää kirpputoreilla silmällä vanhojen lakanoitten lisäksi myös emaloimattomia valurautapannuja ja muita ruuanvalmistusastioita. Se kestävät seuraaville sukupolville ja on  melko mahdotonta saada tuhotuksi kokonaan.

Ostin 1980 v, Wärtsilän valurauta paistinpannun, muutama vuosi sitten huomasin sisäpohjassa koloja.

Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löytyi täsmälleen samanlainen  käyttämätön kahdella  eurolla.

Loppuelämän paistinpannu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa meilläkin olla vielä joitakin 100 vuotta vanhoja, ei niissä mitään vikaa ole.

Vierailija
30/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylakanat ovat ohuita ja hajoavat alle vuodessa. Älä vaihda jos on ehjä ja puhdas.

Eivät hajoa. Ostin kaikki uudet lakanat reilu kolme vuotta sitten muuton yhteydessä. Sata prosenttista hyvää puuvillaa. Ovat vielä aivan hyväkuntoisia, ei näy mitään kulumisen jälkiä. Vaihdan ja pesen lakanat kerran viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vahvimpaa kunnon puuvillaa olevat valkoiset, pitsireunaiset puuvillalakanat ovat mummon kirjomia, syntyi 1910-luvulla eli on kirjonut ne naimisiin mennessään joskus 1930-luvulla, ja joskus mietin niiden joukossa olevia outoja etunimi-sukunimi-kirjontoja; osa saattaa olla vanhempiakin. Sanoisin että semmoiset sata vuotta vanhat on parasta puuvillaa. N56

Vierailija
32/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä ikä laatutavaraa pilaa. Kävin juuri mökillä läpi liinavaatteita ja monet todella vanhat on vielä täysin käyttökelpoisia, ei ole kaikki juurikaan edes hiutuneet.

Ennen liinavaatteet tehtiin laadukkaasti paksummasta puuvillasta. Nyt monet lakanat on melkein läpinäkyvän ohuita eikä ne tunnu laadukkailta edes uusina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdetaan lakanoita joka viikko. Pestään ja sen jälkeen taas kovaa käyttöä!

Vierailija
34/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuodessa on ehtinyt tarttua jo monet "mällit"..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on. Minulla tulee elokuussa täyteen neljä vuotta, kun vaihdoin lakanan. Melko rumalle näyttää.

Vierailija
36/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuodessa on ehtinyt tarttua jo monet "mällit"..

Ei ole varmaa, jos panee ja runkkaa muualla kuin sängyssä.

Vierailija
37/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perintönä tullut lakanoita jostain 1900-luvun alusta ja en aikonut heittää roskiin.. 

...ja en.., p.o. enkä.

Vierailija
38/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko sitä pesty 15 vuoteen vai ei

Vierailija
39/39 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana🤮🤢

Käytät kertakäyttölakanpita vai et vsihada lakanoita yleensäkään? Saatika pese niitä. 😂😂😲😲

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä