Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te aiotte maksaa perintöverot?

Vierailija
07.06.2026 |

Onko teillä jokin suunnitelma olemassa? Jos on tulossa mökkiä, huonosti kaupaksi menevä okt tms. mutta ei mitään helposti rahaksi realisoitavaa, esimerkiksi osakkeita. 

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Miksi?

Ei vanhempansa menettäneiden ole tarvinut maksaa perintöveroja, vaikka perintöä olisi saanutkin.

Miten niin ei ole? 

Vierailija
122/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat omistaa asunnon, jonka arvo on n 20 t. 3 lasta.

Ollaan päätetty joku sisarusten lapsista muuttaa yhtiövastikkeen hinnalla, kunnes asunto on myyty.

Tuleeko tappelu kuka saa muuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.

Vierailija
124/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.

Mikä logiikka tässä on? Kaipaako tsunamissa vanhempansa menettänyt vanhempaansa enemmän kuin esimerkiksi itsemurhan vuoksi vanhempansa menettänyt?

Vierailija
125/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole perintö tiedossa.

Joka ikinen kerta, kun tällä palstalla puhutaan perinnöistä, koen itseni Todella harvinaiseksi ja oudoksi, koska sitä ei minulle ole koskaan tullut eikä tule.

Mutta senhän jo tiesinkin.

Elin kymmeniä vuosia siinä uskossa, etten peri paljon mitään. Toisin kävi. Vanhempani oli hiljaisuudessa säästänyt rahaa elämällä tosi vaatimattomasti. Hän ei ostanut itselleen oikein mitään . Joskus tapahtuu yllätyksiä.

Vierailija
126/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavat joutuivat myymään suvun kesäpaikan, eivät pystyneet maksamaan veroa eivätkä pystyneet ottamaan lisää lainaa. Ilman perintöveroa kesäpaikka olisi pysynyt suvussa ja siirtynyt seuraaville sukupolville. Sääliksi kävi, oli kova paikka heille.

Ikävä kuulla. Perintö on ollut monille ainoa mahdollisuus saada jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen perimään rahaa ja kerrostalo asunnon siskoni kanssa ja luultavasti myymme asunnon, on varaa perintövero maksaa kun on ajankohtainen. 

Vierailija
128/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.

Mikä logiikka tässä on? Kaipaako tsunamissa vanhempansa menettänyt vanhempaansa enemmän kuin esimerkiksi itsemurhan vuoksi vanhempansa menettänyt?

Logiikka on se, että nämä arvoidaan tapauskohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan peri töni venäjän armeijalle.

Vierailija
130/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on onneksi osanneet toimia niin että vaikka omaisuutta on meille lapsille siirtynyt ihan kiitettävästi vanhemmilta, veroja emme ole maksaneet emmekä tule maksamaan sitten aikanaan. Kannattaa perehtyä verosuunnitteluun. Jos siitä joutuu juristille pari tonnia maksamaan niin se on pieni vaiva hyötyyn verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöverot voi maksaa perinnöstä jos perijät niin sopivat. Niin me tehtiin. Jos joku ei halua niin sitten alkaa riitely ja huonosti käy varmaan. Me veljen kanssa sovittiin että verot maksetaan ensin perinnöstä ja sitä oli yhteensä 88000 euroa veroja maksettiin. Siinä joutuu odottamaan verottajan päätöstä pitkään joten kannattaa sitten olla rauhassa.

Vierailija
132/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa: Jos veron 1. erän eräpäivä on 1.1.2024 tai sen jälkeen, maksuaikaa on 10 vuotta, ennen kuin perintöveroa peritään ulosotossa, perinnönsaajaa haetaan perintöveron perusteella konkurssiin tai tieto maksamatta olevasta perintöverosta merkitään verovelkarekisteriin.

Mikäs tuossa, jos haluaa 1,5 -kertaistaa perintöveronsa, niin jättää asian cain odottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuin perinnöstä jolloin alaikäinen lapseni peri taloa ja mökkiä, alaikäisenä perintövero oli hänellä 0€. Lisäksi sai hyvin rahaa itsenäistymiseen eli omilleen muutto ei ollut rahasta kiinni.

Ei alaikäisyys poista perintöveron maksuvelvollisuutta, ihan sama on alaikäisellekin. 

Alaikäisen perinnöstä tehdään verotuksessa 60 000 euron alaikäisyysvähennys. Sen vuoksi alaikäinen maksaa perintöveroa vasta, jos perinnön arvo on vähintään 90 000 euroa.

Vain jos alaikäinen on oikeudeltaan lähin perijä. Esim. minun lapseni ei saa tuota hyvitystä, kun luovuin perinnöstä, koska minä olisin ollut lähin perijä. Jos olisin ollut kuollut, silloin vähennyksen saisi.

Vierailija
134/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti ihmisten pitää alkaa säästää jo lapsina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/138 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim.  kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.

Vierailija
136/138 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim.  kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.

Asunnon pitäminen itsellä 2v ei muuta asiaa. Jos myyt asunnon korkeammalla hinnalla kuin asunnon arvo perukirjassa niin joudut maksamaan yli menevästä osasta korkempaa veroa kuin mitä olisit maksanut, jos oikea myyntiarvo olisi merkitty alunperin perukirjaan.

Vierailija
137/138 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim.  kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.

Asunnon pitäminen itsellä 2v ei muuta asiaa. Jos myyt asunnon korkeammalla hinnalla kuin asunnon arvo perukirjassa niin joudut maksamaan yli menevästä osasta korkempaa veroa kuin mitä olisit maksanut, jos oikea myyntiarvo olisi merkitty alunperin perukirjaan.

Siinä pitää myös asua.

Vierailija
138/138 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöilläni. Kuinkas muuten?