Miten te aiotte maksaa perintöverot?
Onko teillä jokin suunnitelma olemassa? Jos on tulossa mökkiä, huonosti kaupaksi menevä okt tms. mutta ei mitään helposti rahaksi realisoitavaa, esimerkiksi osakkeita.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa: Jos veron 1. erän eräpäivä on 1.1.2024 tai sen jälkeen, maksuaikaa on 10 vuotta, ennen kuin perintöveroa peritään ulosotossa, perinnönsaajaa haetaan perintöveron perusteella konkurssiin tai tieto maksamatta olevasta perintöverosta merkitään verovelkarekisteriin.
Jätit oleellisen copy-pastesta väliin, kävikö vahinko vai tarkoituksella muokkasit totuutta?
"Verosta pitää kuitenkin maksaa viivästyskorkoa heti eräpäivästä lähtien."
10 vuodessa tulee aika mukavat korot maksuun, jos viivyttelet maksujen kanssa.
Mainitsin viivästyskoron tuolla ylempänä aiemmassa viestissäni. Minusta on outoa, että siitä kitistään. Sitä(kin) laskettiin kun päädyttiin 10 vuoden maksuaikaan.
Eli tuo 10v maksuaikasi on siis täyttä huijausta, kuten itsekin nyt myönnät. Miksi vasureille totuus on aina vaikeaa, kaikesta valehdellaan ja vääristellään.
Ei se ole huijausta.
Oleellisempi kysymys olisi, että miksi olet niin fiksaantunut vasureihin että näet heitä ympärilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta aikaa maksaa. Realisoin jotakin.
10 vuotta? Missä ulottuvuudessa?
Kyllä se maksuun tulee nopealla aikataululla eikä lykkäystä saa kovin helposti ja jos saisi, se on kuukausia, ei vuosia.
Varakkaillehan perintövero ei ole ongelma, aina voi realisoida kotiin tai ottaa lainaa. Pieni- ja keskituloisille petintövero saattaa olla lamaannuttava asia.
Tässä ulottuvuudessa. Verottajan kanssa voi sopia 10 vuoden maksusuunnitelman.
Ei tarvitse edes sopia. Maksuaika on 10 vuotta ennen ulosottoa, mutta korko juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella.
Paljon tämän myyntikelvottoman talon arvo on? Ei varmaan kovin paljon. Ehkä ei tarvitse maksaa veroja laisinkaan.
Tämä. Jos se todella on joku kusinen tönö, ei siitä mene pennin latia. Perintövero maksetaan yli 30 000 euron perinnöistä.
Just näin. Ei arvottomista kiinteistöistä veroja makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa: Jos veron 1. erän eräpäivä on 1.1.2024 tai sen jälkeen, maksuaikaa on 10 vuotta, ennen kuin perintöveroa peritään ulosotossa, perinnönsaajaa haetaan perintöveron perusteella konkurssiin tai tieto maksamatta olevasta perintöverosta merkitään verovelkarekisteriin.
Jätit oleellisen copy-pastesta väliin, kävikö vahinko vai tarkoituksella muokkasit totuutta?
"Verosta pitää kuitenkin maksaa viivästyskorkoa heti eräpäivästä lähtien."
10 vuodessa tulee aika mukavat korot maksuun, jos viivyttelet maksujen kanssa.
Mainitsin viivästyskoron tuolla ylempänä aiemmassa viestissäni. Minusta on outoa, että siitä kitistään. Sitä(kin) laskettiin kun päädyttiin 10 vuoden maksuaikaan.
Eli tuo 10v maksuaikasi on siis täyttä huijausta, kuten itsekin nyt myönnät. Miksi vasureille totuus on aina vaikeaa, kaikesta valehdellaan ja vääristellään.
Maksuaika on eri asia kuin koroton ja/tai kuluton maksuaika. Kannattaa selvittää mistä puhutaan.
"Huomaa: Jos veron 1. erän eräpäivä on 1.1.2024 tai sen jälkeen, maksuaikaa on 10 vuotta, ennen kuin perintöveroa peritään ulosotossa, perinnönsaajaa haetaan perintöveron perusteella konkurssiin tai tieto maksamatta olevasta perintöverosta merkitään verovelkarekisteriin."
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/maksuohjeet/
Verottajan omilla sivuilla puhuttaan maksuajasta
Taloutemme yhteen laskettu varallisuus miljoona ja 200 000€ päälle. Viimeksi tulleista perinnöistä tulee maksettavaksi 90 000€:n perintöverot. Ihan tililtä otetaan ne rahat,
Ollaan nelikymppisiä helsinkiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Vierailija kirjoitti:
Isällä on yli 100000 euroa korkorahastoissa. Ne myydään ja maksetaan verot
Miksi sinun pitää aina valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isällä on yli 100000 euroa korkorahastoissa. Ne myydään ja maksetaan verot
Miksi sinun pitää aina valehdella?
Satatonnia on pikkuraha. Tuosta menee veroa vaan 8000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi.
Niin tulee kalliiksi.
Mutta niinhän yleensä on osamaksutkin kalliimpia kuin könttäsummat.
Vierailija kirjoitti:
Taloutemme yhteen laskettu varallisuus miljoona ja 200 000€ päälle. Viimeksi tulleista perinnöistä tulee maksettavaksi 90 000€:n perintöverot. Ihan tililtä otetaan ne rahat,
Ollaan nelikymppisiä helsinkiläisiä.
Ihan hyvä 635000 euron perintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi.
Jos saat perintöveroa 50 000 euroa ja maksat sen vasta 10v päästä kertamaksulla korkoinen niin korkojen osuus on 37500 e.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella.
Myyntikelvoton talo haja-asutusalueella ei voi mitenkään olla yli 50 000 euron arvoinen. Siitä menee perintöveroa (jos on ainoa perijä) 1800-2500 euroa sen mukaan, onko perinnön jättäjä kuollut tänä vai viime vuonna.
Todennäköisesti talon arvo ja siten perintövero on tätäkin pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi.
Jos saat perintöveroa 50 000 euroa ja maksat sen vasta 10v päästä kertamaksulla korkoinen niin korkojen osuus on 37500 e.
Eiköhän sen pysty maksamaan, kun perinnön arvokin on lähes 400 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Luovuin perinnöstä jolloin alaikäinen lapseni peri taloa ja mökkiä, alaikäisenä perintövero oli hänellä 0€. Lisäksi sai hyvin rahaa itsenäistymiseen eli omilleen muutto ei ollut rahasta kiinni.
Ei alaikäisyys poista perintöveron maksuvelvollisuutta, ihan sama on alaikäisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella.
Myyntikelvoton talo haja-asutusalueella ei voi mitenkään olla yli 50 000 euron arvoinen. Siitä menee perintöveroa (jos on ainoa perijä) 1800-2500 euroa sen mukaan, onko perinnön jättäjä kuollut tänä vai viime vuonna.
Todennäköisesti talon arvo ja siten perintövero on tätäkin pienempi.
Meidän myyntikelvottoman kotitalon hinnaksi laitettiin sähköliittymän hinta. Verottaja ei valittanut.
En mitenkään, sillä kuulun siihen yli puoleen perinnönsaajiin, jotka eivät maksa lainkan veroa, kun keskimäärin yli puolet suomalisista perii n.15.000€ ja verovapaasti voi periä 30.000 €.
https://stat.fi/tup/kokeelliset-tilastot/perinnot-ja-lahjat/2024-11-21/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuin perinnöstä jolloin alaikäinen lapseni peri taloa ja mökkiä, alaikäisenä perintövero oli hänellä 0€. Lisäksi sai hyvin rahaa itsenäistymiseen eli omilleen muutto ei ollut rahasta kiinni.
Ei alaikäisyys poista perintöveron maksuvelvollisuutta, ihan sama on alaikäisellekin.
Alaikäisen perinnöstä tehdään verotuksessa 60 000 euron alaikäisyysvähennys. Sen vuoksi alaikäinen maksaa perintöveroa vasta, jos perinnön arvo on vähintään 90 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä.
"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"
Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi.
Jos saat perintöveroa 50 000 euroa ja maksat sen vasta 10v päästä kertamaksulla korkoinen niin korkojen osuus on 37500 e.
Eiköhän sen pysty maksamaan, kun perinnön arvokin on lähes 400 000 euroa.
Väärin. Riippuu mihin veroluokkaan perijä kuuluu. Jos perijä kuuluu 2. veroluokaan niin 50 000 euron perintövero napsahtaa jo noin 200 000 euron perinnöstä.
Tässä ulottuvuudessa. Verottajan kanssa voi sopia 10 vuoden maksusuunnitelman.