Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te aiotte maksaa perintöverot?

Vierailija
07.06.2026 |

Onko teillä jokin suunnitelma olemassa? Jos on tulossa mökkiä, huonosti kaupaksi menevä okt tms. mutta ei mitään helposti rahaksi realisoitavaa, esimerkiksi osakkeita. 

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä. 

https://yle.fi/a/74-20072671

"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"

Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi. 

Jos saat perintöveroa 50 000 euroa ja maksat sen vasta 10v päästä kertamaksulla korkoinen niin korkojen osuus on 37500 e.

Niin? Kyllä me osataan se uutinen itsekin lukea.

Vierailija
102/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, miten tänne av-palstalla on näitå miljoonaperijöitä, joiden pitää etukäteen suunnitella perintöverojen maksut, kun todellisuudessa Suomessa heti on todella pieni joukko tai edes niitä, joka perii satatuhatta, kun todellisuudessa suomalaisista suurin osa ei maksa veroa euroakaan. 

 

Itse kuulun tähän joukkoon, perintö oli vanha asunto ja kesämökki, jonka vanhemmat omisti puoliksi ja meitä 3 sisarusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuaikaa on perintöveropäätöksestä noin puoli vuotta. Maksuaikajärjestelyllä se on 2v. Korkoa pitää kuitenkin maksaa viivästymisestä 7,5%. Ulosottoon perintövero korkeineen menee vasta 10v päästä. 

https://yle.fi/a/74-20072671

"Perintöveron maksuaika piteni vuoden alussa kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen"

Harhaanjohtavaa. Oikeampaa on sanoa, että menee ulosottoon vasta 10v päästä. 7,5% korko juoksee koko ajan eli tulee todella kalliiksi. 

Jos saat perintöveroa 50 000 euroa ja maksat sen vasta 10v päästä kertamaksulla korkoinen niin korkojen osuus on 37500 e.

Niin? Kyllä me osataan se uutinen itsekin lukea.

Moni ei vaan ymmärrä lukemaansa.

Vierailija
104/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Vierailija
105/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla. Vanhemmillani oli säästöjä. Seuraava erääntyy heinäkuulla maksettavaksi.

Vierailija
106/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti myydä puuta metsästä kun mummo kuoli, sillä sai sitten maksettua perintöverot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän saada riittävästi lainaa perintöveron maksuun. Talo ei ole myyntikelpoinen, homeessa ja huonosti rakennettu. Metsät tahdon pitää itselläni. Ne on muutama vuosi sitten kaadettu, menee kauan että niistä saa rahaa.

Kuulostaa siltä, ettet joudu paljon veroa maksamaan. 

Vierailija
108/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä mennyt suhteellisuuden taju. Ei myyntikelvottomista taloista ja hakatuista metsissä paljon vetoja makseta. 

Vierailija
110/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä mennyt suhteellisuuden taju. Ei myyntikelvottomista taloista ja hakatuista metsissä paljon vetoja makseta. 

Ei, mutta esimerkiksi kiinteistöistä, osakkeista ja metsäomaisuudesta maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, miten tänne av-palstalla on näitå miljoonaperijöitä, joiden pitää etukäteen suunnitella perintöverojen maksut, kun todellisuudessa Suomessa heti on todella pieni joukko tai edes niitä, joka perii satatuhatta, kun todellisuudessa suomalaisista suurin osa ei maksa veroa euroakaan. 

 

Itse kuulun tähän joukkoon, perintö oli vanha asunto ja kesämökki, jonka vanhemmat omisti puoliksi ja meitä 3 sisarusta.

Tässä ketjussa vaan yksi on saanut vähän isomman perinnön. Sekin reilusti alle miljoonan, jos 90000 veroja maksaa.

Vierailija
112/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perinnön rahana, joten rahana maksoin perintöveronkin. Siinä ei ollut mitään hankaluuksia. Hyvä niin, sillä en tajua mistään mitään, ja olisi ollut hankalaa ryhtyä selvittelemään asioita, jos olisin perinyt jotain kiinteää omaisuutta. No, perinnöstä luopuminen olisi varmaan silloin ollut minulle oiva vaihtoehto, mutta siihen ei siis tarvinnut mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä mennyt suhteellisuuden taju. Ei myyntikelvottomista taloista ja hakatuista metsissä paljon vetoja makseta. 

Ei, mutta esimerkiksi kiinteistöistä, osakkeista ja metsäomaisuudesta maksetaan.

No ei makseta, jos ne on arvottomia. Hakattu metsä ei ole arvokas tai myyntikelvaton talo. 

Vierailija
114/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku perskokkarepropagandan uhriksi joutunut aloituksentekijä tai sitten puoluetrolli.

Ilmiselvä mielipidevaikuttaminen uppoaa ehkä siihen tyhmempään kansanosaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Millä perusteella muka vapautetaan perintöveroista? Ainahan ne joutuu maksamaan.

Vierailija
116/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 m2 imakoriralo lahdessa isolla tontilla.rakennettu 74 ja vesivahingoa.hurja  perintövero oli 600 e. Ei ongelmaa paitsi rikkaille kokkareille, niillä ei oo raha mihinkään.

Vierailija
117/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti reaalisoitava kiinteistö on tulossa, mutta sitä perintöä on jakamassa niin iso lauma porukkaa, että yksittäisen perintöosuuden arvo ei ylitä perintöverotuskynnystä. Tai jos on riski, että veroja joutuisin maksamaan, luovun perinnöstä, jolloin oma osuuteni jakautuu vielä pienempiin osiin, ja veroja ei tarvitse maksaa.

Kannattaa laittaa mahd nopeasti myyntiin

Vierailija
118/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat omistaa asunnon, jonka arvo on n 20 t. 3 lasta.

Ollaan päätetty joku sisarusten lapsista muuttaa yhtiövastikkeen hinnalla, kunnes asunto on myyty.

Vierailija
119/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Miksi?

Ei vanhempansa menettäneiden ole tarvinut maksaa perintöveroja, vaikka perintöä olisi saanutkin.

Vierailija
120/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut maksaa perintöveroja koska vapautettiin niistä.

Millä perusteella muka vapautetaan perintöveroista? Ainahan ne joutuu maksamaan.

Perintöverosta vapautuu jos perintö on alle 30 000 euroa tai perijä kieltäytyy perinnöstä. Lisäksi perintöverosta voi vapautua joko osittain tai täysin erityisistä syistä jos veron periminen olisi kohtuutonta (terveydentila tms).