Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te aiotte maksaa perintöverot?

Vierailija
07.06.2026 |

Onko teillä jokin suunnitelma olemassa? Jos on tulossa mökkiä, huonosti kaupaksi menevä okt tms. mutta ei mitään helposti rahaksi realisoitavaa, esimerkiksi osakkeita. 

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko on niin kova, ettei kukaan käytä pidennettyä maksuaikaa. 

Vierailija
62/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikot aikovat poistaa perintöveron. Se tarkoittaa, että joudut perittyä omaisuutta myydessäsi maksamaan veroa huomattavasti enemmän kuin  nykyinen perintövero. Ainoa helpotus on, että veroa joutuu maksamaan vasta myydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella. 

Vierailija
64/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin sillä rahalla mikä tuli perintönä tilille.  Ei ollut mitään taloja tai mökkejä, vain rahaa.  Perintöraha tuli ennenkuin verottajalta tuli lasku. 

Vierailija
65/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin jo ja sen jälkeen olikin 2 vuotta kaapissa vain näkkileipää ja korppuja. Vettä tuli sentään hanasta. Tämä Suomen systeemi on aivan sairas. Ulkomailla perintöveroa ei makseta ollenkaan tai vasta jostain 100k€ yli menevästä osasta.

Suomessa halutaan estää tavisten vaurastuminen verottamalla ankarasti niin palkkatuloja kuin perintöjä. Rikkaat osaavat kyllä kiertää veroja.

Myös on hyvin tärkeää varmistaa, että Suomeen ei keräänny rahaa jolla suomalaiset kasvufirmat saisi kasvamaan ja pysymään suomalaisten hallussa suomalaisia työllistämässä.

Just hyvä näin, että yrittämällä menestyneet myyvät puljunsa ulkomaille, ja laittavat saamansa rahat jonnekin veroparatiisiin.

Kaikki muut puolueet paitsi kokoomus, rkp, ja ehkä kristilliset saavat kannatuksensa pitkälti kateudesta ja kyräilystä.

Vierailija
66/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Politiikot aikovat poistaa perintöveron. Se tarkoittaa, että joudut perittyä omaisuutta myydessäsi maksamaan veroa huomattavasti enemmän kuin  nykyinen perintövero. Ainoa helpotus on, että veroa joutuu maksamaan vasta myydessä.

Sehän riippuu aivan siitä miten perintöveron poisto toteutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan säästöilläni maksan perintöverot. Eikö kaikki?

Vierailija
68/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peri  mökin ja omakotitalon, mutta ei mennyt paljon veroihin, kun olivat lähes arvottomia. Pari tonnia piti vaan maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Politiikot aikovat poistaa perintöveron. Se tarkoittaa, että joudut perittyä omaisuutta myydessäsi maksamaan veroa huomattavasti enemmän kuin  nykyinen perintövero. Ainoa helpotus on, että veroa joutuu maksamaan vasta myydessä.

Tämä on hyvä systeemi ja käytössä monessa maassa. On reilumpi ja tasa-arvoisempi kaikille. 

Vierailija
70/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla maksoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero on huono juttu, kun eikös siitä ole jo aikoinaan maksettu vero?

Vierailija
72/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella. 

Paljon tämän myyntikelvottoman talon arvo on? Ei varmaan kovin paljon. Ehkä ei tarvitse maksaa veroja laisinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintövero on huono juttu, kun eikös siitä ole jo aikoinaan maksettu vero?

Et sinä siitä mitään veroa ole maksanut. 

Vierailija
74/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella. 

Ensinäkin, miks sitten otit perinnön vastaan? Pakko kun ei ole. Oletko vähän yksinkertainen? Toisekseen, eikös säästöt ole juuri sitä varten että niillä maksetaan kun tarvitaan? Vai arkun pehmikkeeksikö säästit? Olisit kieltäytynyt perinnöstä niin olisit saanut pitää pehmikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni perintö oli ~150 000€ ja isä oli hoitanut asian niin, että perintövero oli maksettu jo perinnöstä. Hän tiesi, että minulla ei olisi millään ollut rahaa maksaa sitä.

Samaan koitan pyrkiä, eli säästän tilille sen verran, että lapsi saa osakehuoneistosta koituvan veron maksettua. Itse en tule saamaan verollista perintöä. Isälle ainakin jää pelkkää velkaa. 

Vierailija
76/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin perinnöstä jolloin alaikäinen lapseni peri taloa ja mökkiä, alaikäisenä perintövero oli hänellä 0€. Lisäksi sai hyvin rahaa itsenäistymiseen eli omilleen muutto ei ollut rahasta kiinni.

Vierailija
77/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan säästöilläni maksan perintöverot. Eikö kaikki?

Ei kaikki 

Joillakin ei ole maksettavaa, joidenkin perinnönjättäjien tilillä on rahaa, joillakin on joku rahoitussysteemi mitä näitä on, tai perinnön saaja hyötyy henkivakuutuksesta.

Vierailija
78/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintövero on huono juttu, kun eikös siitä ole jo aikoinaan maksettu vero?

Et sinä siitä mitään veroa ole maksanut. 

Mutta istunut ehkä kotona kun naapurinpoika lähtenyt vaihto-oppilaaksi jenkkeihin. Tehnyt ristikoita kun kaveri pelannut tennistä ja ratsastanut, matkustellut, saanut tietokoneet ja muut pelit.

Että ei missään nimessä mitään vääryyttä ole kokenut, mutta osallistunut kuitenkin perheensä säästötalkoisiin pienestä pitäen.

Vierailija
79/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella. 

Paljon arvioitiin hinta myyntikelvottomalle talolle? 

Vierailija
80/138 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt koko ikäni ja nyt ne säästöt menevät perintöverojen maksuun. Vanhemmiltani ei jäänyt rahavaroja tai realisoitavaa omaisuutta, vain se surullisen kuuluisa myyntikelvoton omakotitalo haja-asutusalueella. 

Paljon tämän myyntikelvottoman talon arvo on? Ei varmaan kovin paljon. Ehkä ei tarvitse maksaa veroja laisinkaan.

Tämä. Jos se todella on joku kusinen tönö, ei siitä mene pennin latia. Perintövero maksetaan yli 30 000 euron perinnöistä.