Metatyö vie opettajien voimia
Opettajan töistä vaihdetaan alaa eniten alle viiden vuoden työuran jälkeen, kerrotaan Tampereen yliopistosta.
Jotkut uransa alussa olevat opettajat eivät osaa varautua siihen, kuinka paljon niin sanottu metatyö vie opettajan aikaa. Metatyötä ovat esimerkiksi poissaolojen seuranta, Wilma-merkintöjen tekeminen ja oppilastietojen hallinta.
lähde: https://yle.fi/a/74-20184041?utm_medium=social&utm_source=copy-link-sha…
Tämä pitää kutinsa myös monessa muussa ammatissa, missä suunnittelu ja koordinointi vievät suuren osan työajasta.
Kommentit (8)
Yyyyy yyy pari viikkoa 10 viikon kesälomasta ja vielä useampi viikko syyslomaan. Sitä ennen pitää jaksaa vielä monta nelituntista työpäivää, joih8n ei mahdu kuin vartti taukoa aina 45 min välein
Ei kannattaisi tehdä metatyötä vaan pelkästään ihan oikeaa työtä.
MIelestäni tässä käytettiin metatyö-termiä väärin. Ko. tehtävät, kuten myös tuntien suunnittelu jne. ovat ihan oikeaa opettajan työtä.
Eiköhän motivaatio opettamiseen pikkuhiljaa palaudu, sillä lapsoset vähenee noin 500 luokallista vuodessa ja heikosti suoriutuva opettajamateriaali voidaan potkia kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Yyyyy yyy pari viikkoa 10 viikon kesälomasta ja vielä useampi viikko syyslomaan. Sitä ennen pitää jaksaa vielä monta nelituntista työpäivää, joih8n ei mahdu kuin vartti taukoa aina 45 min välein
Rahkeesi eivät riittäneet noin helppoon ammattiin?
Mitäs käyvät töissä. Mikään pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Yyyyy yyy pari viikkoa 10 viikon kesälomasta ja vielä useampi viikko syyslomaan. Sitä ennen pitää jaksaa vielä monta nelituntista työpäivää, joih8n ei mahdu kuin vartti taukoa aina 45 min välein
Näin mäkin kuvittelin kun alalle hain. Lyhyet päivät ja pitkät lomat! Välkät menee kasvatuskeskusteluiden, muiden ongelmien selvittelyiden tai muiden, yleensä negatiivisten asioiden parissa. Kerran-pari viikossa voi ehtiä kahville. Nelituntisia päiviä ei taida kukaan kollega tehdä, koska ei niitä tunteja oikein kylmiltään voi mennä pitämään...
Niin totta monessa ammatissa.