Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyö vie opettajien voimia

Vierailija
20.09.2025 |

Opettajan töistä vaihdetaan alaa eniten alle viiden vuoden työuran jälkeen, kerrotaan Tampereen yliopistosta.

Jotkut uransa alussa olevat opettajat eivät osaa varautua siihen, kuinka paljon niin sanottu metatyö vie opettajan aikaa. Metatyötä ovat esimerkiksi poissaolojen seuranta, Wilma-merkintöjen tekeminen ja oppilastietojen hallinta.

lähde: https://yle.fi/a/74-20184041?utm_medium=social&utm_source=copy-link-sha…

Tämä pitää kutinsa myös monessa muussa ammatissa, missä suunnittelu ja koordinointi vievät suuren osan työajasta.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä teette tuollaisia? Itse olette oravanpyöränne rakentaneet. Lopettakaa. Riittää kun tunneilla säilyy järjestys ja skidit oppii ne apinatason perusjutut. Samaa koepaperia voi käyttää vuodesta toiseen. Asiat ei muutu. Omana kouluaikanani mistään vilmasta ei oltu edes kuultu. Paitsi kivisissä ja soraisissa. Opin kuitenkin lukemaan, laskemaan, ruotsia ja englantia ja olen edennyt teknisellä alalla huomattavaan asemaan.

Ei riitä, siinäpä se.

Vierailija
22/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajat opetussuunnitelmia laadi tai päätä tuntijoista, järjestyssäännöistä, laeista, oppilasmääristä tai oppilasaineksesta.

Tai edes siitä saako he valvonta-ateriansa valvonta-aterian hinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä teette tuollaisia? Itse olette oravanpyöränne rakentaneet. Lopettakaa. Riittää kun tunneilla säilyy järjestys ja skidit oppii ne apinatason perusjutut. Samaa koepaperia voi käyttää vuodesta toiseen. Asiat ei muutu. Omana kouluaikanani mistään vilmasta ei oltu edes kuultu. Paitsi kivisissä ja soraisissa. Opin kuitenkin lukemaan, laskemaan, ruotsia ja englantia ja olen edennyt teknisellä alalla huomattavaan asemaan.

Ei riitä, siinäpä se.

Nykyään tehdään kaikkea muuta, mutta järjestystä eli työrauhaa ei ole ja perusasioita ei opi kuin vähemmistö.

Vierailija
24/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita opettajia ovat miehet ja ne naiset, joilla on itsellään monta lasta. Nämä tekevät sitä "metatyötä" mahdollisimman vähän. He myös kuormittavat koteja kaikkein vähiten.

Eniten aikaa kaikkeen epäolennaiseen käyttävät nuoret ja lapsettomat naisopet. Heillä ei ole alkeellisintakaan ajankäytön hallintaa. 

Ihan vaan näin kolmen lapsen ja 20 vuoden kokemuksella erilaisista opettajista.

Vierailija
25/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilna-merkinnät ei tarkoita, että laittaisin jokaisesta oppilaasta jokaiselta tunnilta arviota vanhemmille. Se tarkoittaa, että kirjaan ylös, kuka on poissa, kuka myöhästynyt,  mitä on tehty, mitä tuli läksyksi, mitä tukitoimia tuentarpeisille on annettu, kuka häiritsi, miten Veetin adhd-lääkkeet vaikuttivat, miten Sirkku sopeutui ryhmään, mitä annan tehtäväksi Venlalle, joka on ensi viikon lomalla, kuka tarvii tukiopetusta ennen koetta, kuka oli poikkeuksellisen ahkera jne. Jos jätän näitä kirjaamatta, ei minulla ole todistusaineistoa arvioinnin tueksi eikä oppilashuoltoryhmä saa tietoa ongelmista. 

Vierailija
26/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on kun niitä kilttejä tunnollisia kympin tyttöjä valitaa opekoulutukseen, niin tässä tulos. Kyllähän niitä höpöhöpövaatimuksia tulee sieltä täältä, mutta pitäisi olla oma näkemys, miten hommaa hoidetaan tehokkaasti ja hyvin. Muuten päätyy pipertämään jotain itkuntuhnuisia wilmamerkintöjä, joilla ei mitään osaamista tuoteta.

Vierailija
27/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi multitaskata ja käyttää ruokataukonsa sekä välitunnit, joilla ei aina ole valvontatehtäviä, viestien naputukseen ja merkintöjen tekoon. 

Niin nykyään muissakin tehtävissä tehdään. 

Minulla on päiviä jolloin on vain yksi vartin tauko. Muu on opettamista tai valvontaa.

T aineenope

Kuinka monta tuntia siinä päivässä on? Syötkö kuitenkin kouluruokailussa? Voitko pitää kokeita korjatessa kahvitauon milloin haluat?

Useimmilla aloilla puolen tunnin ruokatauko on palkaton ja tulee työajan päälle. Lisäksi on kaksi palkalllista 10 minuutin kahvitaukoa, jotka pidetään silloin kun ne ehtii pitää. Totuuden nimissä monestikaan ei ehdi, vaikka ne ovat työehtosopimuksessa.

Vierailija
28/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihasin, kun opettaja laittoi merkintöjä wilmaan. Olisin halunnut kuulla vain, jos oikeasti olisi ollut painavaa sanottavaa. Opettajatkin näemmä vihaavat niitä - miksi sitten tekevät?

Voisiko tehdä  jotain leania sen suhteen? Selvittää ensin , kuka haluaa kuulla ja kuka ei. 

Väitän myös, kuten moni ylläoleva, että naisopettajat metaa tekevät, eivät miehet.

Vierailija
29/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi multitaskata ja käyttää ruokataukonsa sekä välitunnit, joilla ei aina ole valvontatehtäviä, viestien naputukseen ja merkintöjen tekoon. 

Niin nykyään muissakin tehtävissä tehdään. 

Minulla on päiviä jolloin on vain yksi vartin tauko. Muu on opettamista tai valvontaa.

T aineenope

Kuinka monta tuntia siinä päivässä on? Syötkö kuitenkin kouluruokailussa? Voitko pitää kokeita korjatessa kahvitauon milloin haluat?

Useimmilla aloilla puolen tunnin ruokatauko on palkaton ja tulee työajan päälle. Lisäksi on kaksi palkalllista 10 minuutin kahvitaukoa, jotka pidetään silloin kun ne ehtii pitää. Totuuden nimissä monestikaan ei ehdi, vaikka ne ovat työehtosopimuksessa.

Seitsemän tuntia opetusta. Sen päälle kaikki muu.

en syö kouluruokailussa koska se on osa oppituntia eli valvottavana on 25 oppilasta.

ei ole mitään ruokatuntia tai kahvitaukoja. Se yksi vartin välkkä.

Vierailija
30/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita opettajia ovat miehet ja ne naiset, joilla on itsellään monta lasta. Nämä tekevät sitä "metatyötä" mahdollisimman vähän. He myös kuormittavat koteja kaikkein vähiten.

Eniten aikaa kaikkeen epäolennaiseen käyttävät nuoret ja lapsettomat naisopet. Heillä ei ole alkeellisintakaan ajankäytön hallintaa. 

Olen eri mieltä. Ennen lapsia peilasin tilanteita omaan kouluaikaani enkä murehtinut yhdestäkään oppilaasta työpäivän jälkeen. Omien lasten myötä ajattelen, miten itse haluaisin tietää asioista ja puutun herkemmin. Koen olevani parempi opettaja ja kasvattaja, vaikka en näe oppilaita enää pelkkinä oppijoina vaan lapsina, jotka tarvitsevat apua ja tukea ihan kaikissa elämäntaidoissa. 

Vierailija
31/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vihasin, kun opettaja laittoi merkintöjä wilmaan. Olisin halunnut kuulla vain, jos oikeasti olisi ollut painavaa sanottavaa. Opettajatkin näemmä vihaavat niitä - miksi sitten tekevät?

Voisiko tehdä  jotain leania sen suhteen? Selvittää ensin , kuka haluaa kuulla ja kuka ei. 

Väitän myös, kuten moni ylläoleva, että naisopettajat metaa tekevät, eivät miehet.

Wilma on se opettajan muistikirja. Arviointiim vaikuttaa myös tuntityöskentely ja oikeusturvan takia kannattaa tehdä ne kirjaukset.

Vierailija
32/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Ennen lapsia peilasin tilanteita omaan kouluaikaani enkä murehtinut yhdestäkään oppilaasta työpäivän jälkeen. Omien lasten myötä ajattelen, miten itse haluaisin tietää asioista ja puutun herkemmin. Koen olevani parempi opettaja ja kasvattaja, vaikka en näe oppilaita enää pelkkinä oppijoina vaan lapsina, jotka tarvitsevat apua ja tukea ihan kaikissa elämäntaidoissa. 

Mitä jos keskittyisit välillä oppimishalusiten ja -kykyisten sparraamiseen, eikä johonkin sosiaalitapauksiin. Niille on omat viranomaiset kuten poliisi.

Vierailija
33/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilma on se opettajan muistikirja. Arviointiim vaikuttaa myös tuntityöskentely ja oikeusturvan takia kannattaa tehdä ne kirjaukset.

Juuri näin, tuhertakaa toki wilmamerkintöjäne jatkossakin oikein päätyönänne. On hyvä kirjata jokainen viittaaminen ja viittaamatta jättämine. Olennaistahan ei ole oppimistulokset, vaan sun oikeusturva.

Vierailija
34/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, opettajatkin lässyttää metatöistä. 

Vierailija
35/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

poissaolojen seuranta, Wilma-merkintöjen tekeminen ja oppilastietojen hallinta.

eihän nuo metatyötä ole vaan ihan opettajan työtehtäviä. 

Vierailija
36/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, tuhertakaa toki wilmamerkintöjäne jatkossakin oikein päätyönänne. On hyvä kirjata jokainen viittaaminen ja viittaamatta jättämine. Olennaistahan ei ole oppimistulokset, vaan sun oikeusturva.

Ne ovat osa opettajan työtä, halusit sinä sitä tai et.

Vierailija
37/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen oikeusturva sen osalta, että poika pyörinyt pulpetissa? Haluan kuulla vain tappelut tms. En normaalia käyttäytymistä. 

Vierailija
38/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viläköopettajan tehtäviin kuuluu saada oppilaat oppimaan?

Vierailija
39/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin sitä muistiinkirjaamista ennenkin. Se vaan tehtiin käsin muistikirjaan. Wilmaa edelsi fyysinen reissuvihko. Miten se nykyään onkin niin kamalan vaivalloista? 

Ikäluokat pienenee, mutta oppilaita varten on hurjan paljon suurempi ammattilaisten armeija opettamassa, avustamassa, tukemassa ja diagnosoimassa.

Vierailija
40/83 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapselliset kollegat ovat kaikkein uupuneimpia.