Tarjoilijoita? Onko teidät pakotettu kysymään "Mitenkäs täällä ruoka maistuu?"
Onko tämä joku sääntö, että näin pitää toimia?
Voisitte lopettaa sen. Ärsyttää, ja yleensä on aina suukin ihan täynnä kun tarjoilija tulee kysymyksensä esittämään.
Sanokaa pomollenne, että asiakkaat EI halua että kyselette.
Vai onko täällä joku, joka oikeasti tykkää että tarjoilija tulee kysymään kesken syömisen, että maistuuko?
Kommentit (127)
Eikö ole yhtään tarjoilijaa paikalla?
Erityisen ärsyttävää, kun ensin maksaa itsensä kipeäksi ruoasta ja sitten tullaan häiritsemään kesken pihvin. Tulen kyllä varmasti ihan itse sanomaan, jos en ole tyytyväinen annokseen. Jättäisitte ihmiset rauhaan!
En kysellyt kun palkkasin huippukokin .Aina vaan kehuttiin !
Vierailija kirjoitti:
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"
Minä taas tykkään, helppo luetella tuotemerkit ja pakkauskoot, siitä suoraan kassalle.
Kyllä se kuuluu tarjoilijan tehtäviin, kuin myös erilaisten kampanjatuotteiden tyrkyttäminen, tai siis suositteleminen.
-Tarjoilijan mies
Henkilökunta on pakotettu tekemään monia asioita päälliköiden toimesta ja vaikka itseäkin ärsyttää niin se on pakko tehdä tai saa kenkää. Ymmärrän ärsytyksesi mutta se on myös molemminpuolista. Valittakaa kiitos päälliköille, ne ne määräykset tekee.
En tykkää. Tulevat häiritsemään kesken keskustelun, ärsyttävää.
Aina , kun kysytään niin sanon"syöhän tätä".
Ystävä sanoi että joissain ravintoloissa ainakin pakotetaan, toimii siis tarjoilijana eri ravintoloissa. Joutuu muuten ainakin puhutteluun joissain paikoissa jos ei kysy ja joku huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisen ärsyttävää, kun ensin maksaa itsensä kipeäksi ruoasta ja sitten tullaan häiritsemään kesken pihvin. Tulen kyllä varmasti ihan itse sanomaan, jos en ole tyytyväinen annokseen. Jättäisitte ihmiset rauhaan!
Parasta on kun tulevat kesken keskustelun. Jotenkin niin tilannetajutonta. Pelkkä katsekontakti ja nyökkäys riittää.
Apteekissa palvelu ärsyttää, jos olen ostamassa jotain intiimituotetta. Juu, en halua keskustella hyllyjen välissä siitä, minkälaiseen naisten alapäävaivaan tarvitsen jotain puikkoa tai salvaa.
Ravintolassa ei maistumisen kyseleminen häiritse, saa kertaalleen käydä kysymässä. Paljon enemmän ärsyttää, jos palvelun laatu on huono eikä tarjoilija huomioi asiakasta alun alkaenkaan. Ja jos ruokia tai laskua täytyy odottaa ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta on pakotettu tekemään monia asioita päälliköiden toimesta ja vaikka itseäkin ärsyttää niin se on pakko tehdä tai saa kenkää. Ymmärrän ärsytyksesi mutta se on myös molemminpuolista. Valittakaa kiitos päälliköille, ne ne määräykset tekee.
Mä olen yrittänyt osoittaa tämän turhautumiseni niin etten anna tippiä. Tosin vähän halvemmissa ravintoloissahan tuota pakonomaista kyselyä enemmän on, tuskin saavat tippejä juuri muutenkaan.
Pikku hiljaa Suomessakin ollaan siirtymässä amerikkalaiseen palvelukulttuuriin, ensimmäisenä on opittu teennaiset repliikit ja tippien kerjääminen. Ottaen huomioon miten paljon ahneet yrittäjät samalla vivuttavat hintoja ylöspäin, niin äänestän jaloillani ja katselen ohi kävellessäni kun uudetkin ravintolat odottavat lähes tyhjinä asiakkaita vuoden pari ja kuolevat sitten pois.
Suomalainen ravintolayrittäjä on usein aivan hel-vetin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa palvelu ärsyttää, jos olen ostamassa jotain intiimituotetta. Juu, en halua keskustella hyllyjen välissä siitä, minkälaiseen naisten alapäävaivaan tarvitsen jotain puikkoa tai salvaa.
Ravintolassa ei maistumisen kyseleminen häiritse, saa kertaalleen käydä kysymässä. Paljon enemmän ärsyttää, jos palvelun laatu on huono eikä tarjoilija huomioi asiakasta alun alkaenkaan. Ja jos ruokia tai laskua täytyy odottaa ikuisuus.
Mä taas nimenomaan apteekissa tuon ymmärrän, siellä käy paljon porukkaa jolla toiminnanohjaus voi olla heikompi. Jos ei halua apua, voi vain sanoa ei kiitos.
Sitä vaimo myös ihmettelee, että kun käy kysymässä maistuuko, niin silloin kyllä aina kehutaan, että hyvää on, ja sitten kun on syöty, aletaan valittamaan milloin mitäkin.
Sitä käydään kysymässä juuri sen takia, että jos ruuassa on oikeasti jotain vikaa, niin siinä vaiheessa olisi hyvä sanoa asiasta, niin voitaisiin ehkä korjata se virhe.
-Tarjoilijan mies
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa palvelu ärsyttää, jos olen ostamassa jotain intiimituotetta. Juu, en halua keskustella hyllyjen välissä siitä, minkälaiseen naisten alapäävaivaan tarvitsen jotain puikkoa tai salvaa.
Ravintolassa ei maistumisen kyseleminen häiritse, saa kertaalleen käydä kysymässä. Paljon enemmän ärsyttää, jos palvelun laatu on huono eikä tarjoilija huomioi asiakasta alun alkaenkaan. Ja jos ruokia tai laskua täytyy odottaa ikuisuus.
Tilaan nykyään kaikki intiimijutut verkkoapteekista tämän takia. En halua siellä hyllyjen välissä kaikkien kuullen kertoa esim. hiivatulehduksestani ja missä kohtaa se tarkalleen on. Sen jälkeen kun yksi akka säntäsi kyselemään kovaan ääneen että onko vain kutinaa vai tuleeko kokkareista vuotoa, niin mulle riitti! Onneksi ei ole ollut hiivatulehdusta sen jälkeen.
Ymmärrän, ettei ole tarjoilijan itsensä vika, mutta kyllähän tuo viihtyvyyttä vähentää. Siksi halvemmat lounaspaikat ja ne ravintolat, joissa ei ole pöytiin tarjoilua, ovat viihtyisämpiä. Ja toki muutenkin. Myös laskun saamisen hitaus ärsyttää ja tulee tunne kuin olisi joku almua kyselevä kerjäläinen, vaikka itse on maksajan roolissa. Ärsyttävää joutua hankalassa asennossa kuikuilemaan jonnekin sinnepäin, missä tarjoilijat ehkä kulkevat ja yrittää saada jonkun henkilökuntaan kuuluvan huomio. Tosi alentavaa. Vaikka pöytiin tarjoilulla tavoitellaan tasokkaampaa ja hienompaa vaikutelmaa, niin just tuo tarjoilijan kyseleminen ja laskun tilaamisen hankaluus luovat juuri päinvastaisen vaikutelman.
Tuo on ihan typerää, varsinkin sen jälkeen kun on jo ruokailtu. Parempi olisi jossain vaiheessa kesken ruokailun kysyä, onko kaikki hyvin tai halutaanko jotain (juotavaa) lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei ole tarjoilijan itsensä vika, mutta kyllähän tuo viihtyvyyttä vähentää. Siksi halvemmat lounaspaikat ja ne ravintolat, joissa ei ole pöytiin tarjoilua, ovat viihtyisämpiä. Ja toki muutenkin. Myös laskun saamisen hitaus ärsyttää ja tulee tunne kuin olisi joku almua kyselevä kerjäläinen, vaikka itse on maksajan roolissa. Ärsyttävää joutua hankalassa asennossa kuikuilemaan jonnekin sinnepäin, missä tarjoilijat ehkä kulkevat ja yrittää saada jonkun henkilökuntaan kuuluvan huomio. Tosi alentavaa. Vaikka pöytiin tarjoilulla tavoitellaan tasokkaampaa ja hienompaa vaikutelmaa, niin just tuo tarjoilijan kyseleminen ja laskun tilaamisen hankaluus luovat juuri päinvastaisen vaikutelman.
Ravintoloissa homma menee juuri niin että viihtyvyyden kannalta keskihintaiset mukamas-hienot paikat ovat pahimpia. Halvemmissa/lounaspaikoissa ei kukaan kysele, kalliimmissa taas saat oman tarjoilijan joka esittäytyy ja käväisee välillä pöydän lähettyvillä jotta häneltä voi kysyä asioita, ja ottaa säännöllisesti katsekontaktin pöytään. Ei tule kyselemään, että maistuuko, kun toisella on joko suu täynnä ruokaa tai keskustelu meneillään.
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"