Sähköautot ja laajat sähkökatkot
Norjassa lähes kaikki viime vuonna ostetut uudet autot olivat sähköisiä. Suomessa mediassa hehkutetaan sähköautoja päivittäin. Kummallinen juttu, että siitä ei uutisoida lainkaan mitä sitten tapahtuu kun tulee laajoja sähkökatkoja. Autoja sammuu joka puolelle, kun akkuja ei saa ladattua. Nykyään vaietaan ja silmät suljetaan täysin tältä täysin mahdolliselta ja myöskin hyvin todennäköiseltä tapahtumasarjalta. Onkohan suunnitelmia sellaiseen tilanteeseen joutumisesta edes tehty.
Kommentit (107)
Kun tulee laaja sähkökatko, sinä otat siitä sähköautosta virtaa esimerkiksi puhelimeesi ja ilmalämpöpumppuun, ettei pirtti kylmene.
Iiigor, älä sinä siitä huolehdi. Me pärjäämme, vaikka sinä et.
Joo, en minäkään missään tapauksessa ostaisi sähköautoa.
Niihin saa lisävarusteena veivin millä voi itse veivata pattereihin lisää virtaa. Kysy autoliikkeestä lisäinfoa.
Ei ne jakelupumputkaan silloin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee laaja sähkökatko, sinä otat siitä sähköautosta virtaa esimerkiksi puhelimeesi ja ilmalämpöpumppuun, ettei pirtti kylmene.
Akku itsepurkautuu. Vaikka ei sähköautoa käyttäisi niin sähköä, eli energiaa, eli kustannusta syntyy.
Teslan ohjeessa (olikohan model 3) sanotaan että 1% akun energiasta vuorokaudessa katoaa.
Eli mieluummin kriisissä diesel (polttoöljy) ja aggrekaatti.
Aggregaatilla saa ladattua vaikka maapallolta loppuisi sähkö. Tosin polttoaine saattaisi maksaa silloin maltaita.
Mitä vi tun laajoja sähkökatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatilla saa ladattua vaikka maapallolta loppuisi sähkö. Tosin polttoaine saattaisi maksaa silloin maltaita.
Sitä polttoainetta voi tehdä monesta lähteestä. Edellisen sodan aikaan polttomoottoreita käytettiin puulla (puukaasu, häkäpönttö).
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee laaja sähkökatko, sinä otat siitä sähköautosta virtaa esimerkiksi puhelimeesi ja ilmalämpöpumppuun, ettei pirtti kylmene.
Jospa vihollismaa rikkoo linjat ym tosi pahasti niin, että korjaus vie viikkoja. Mites siitä auton akusta sitä sähköä riittää pidemmän päälle ja jos se on siinä tilanteessa jo vaikkapa lähes tyhjä. Eikä pääsisi edes ajamaan jos muuta käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tun laajoja sähkökatkoja?
Ei vielä. Odota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tun laajoja sähkökatkoja?
Ei vielä. Odota.
Hukuttaudu Nevaan odottelemaan laajoja sähkökatkojasi.
Mielenkiintoista. Kuinka kauan pitää veivata että saa akun täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tun laajoja sähkökatkoja?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010665996.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pakistanissa-laaja-sahkokatko-pimen…
Lataan paneeleistani. Kyllä, ne tuottavat myös talvella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jakelupumputkaan silloin toimi.
Maaeudulla meillä on myös käsipumput p-ö säiliöihin. Ja tottakai aggrekaatit. Miten teillä siellä helppolassa, helsingin keskustassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tun laajoja sähkökatkoja?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010665996.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pakistanissa-laaja-sahkokatko-pimen…
Vittuako sä jotain pakistanien sähkökatkoja tänne laitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatilla saa ladattua vaikka maapallolta loppuisi sähkö. Tosin polttoaine saattaisi maksaa silloin maltaita.
Sitä polttoainetta voi tehdä monesta lähteestä. Edellisen sodan aikaan polttomoottoreita käytettiin puulla (puukaasu, häkäpönttö).
Nykyään tarvitaan lakimuutos että sellaisen saa ajaa yleiselle tielle.
Vierailija kirjoitti:
Lataan paneeleistani. Kyllä, ne tuottavat myös talvella.
Käytännössä nolla (0). Sähköautot eivät liiku kuuteen kuukauteen .
Ei kiinnosta pätkääkään sähköautot. Yli 50 vuotta vanhalla bensa autolla työnnän menemään. Bensaa on aina varalla 200L. m39