Nepsypiirteiset aikuiset, millaista työtä teette?
Tulevaa elämän suuntaa miettii tässä toinen nepsypiirteinen aikuinen. Sosiaaliset tilanteet kuormittaa ja niistä palautuminen vie aikaa.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Autistit ja adhd:t voivat olla kuvailemasi kaltaisia tai sitten aivan päinvastaista tai sitten jotain ihan muuta. Autisti voi esim olla tarkka tietystä jut
Olen autismin kirjolla, ja keskittymiskykyni on loistava rauhallisessa ympäristössä, mutta se huononee heti, kun on hiemankin enemmän hälinää ja aistiärsykkeitä.
Hyllyttäjä kaupassa. Pidän työstäni ja se sopii minulle hyvin.
Kuorma-autonkuljettaja. Juuri ihanteellinen työ minulle, kun siinä ei ole juurikaan sosiaalista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon asiantuntija. Liian sosiaalista, mutta en keksi mitä muutakaan tekisin. Olisin ihan onnellinen, jos saisin vain olla kotona harrastusteni parissa, mutta näyttää siltä, että ikäisiäni ei tulla edes päästämään eläkkeelle.
Oho. Olen 33-vuotias ja mun ikäluokka pääsee eläkkeelle vielä. Jotain hyötyä tästä vähän vanhemmasta iästä.
Itse olen koulutukseltani DI ja työskentelen asiakaspalvelussa. Dg: Autisti adhd. Viihdyn hyvin ja mukava käydä juttelemassa ihmisille, vaikka onkin voimakkaita introvertin piirteitä. Otan takaisin iltaisin tai viikonloppuisin.
Olen autisti, haasteet lähinnä vuorovaikutuksessa. En kelpaa työelämään. Ammatteja on pari eri koulutustasoilta, viimeisin amistutkinto työllistävältä alalta, mutta en saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Mitä sä sekoilet? Eihän ADHD ja asperger/autismin kirjo ole Suomessa tiloja, joiden perusteella vois yleensä edes päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Että kyllä vaan monen nepsyn on pakko yrittää jotenkin selvitä. Monet ei pystykään sen työpäivän jälkeen sitten enää tekemään yhtää mitään.
Itse kyllä tiedän työkyvyttömyyseläkettä saavia nepsyjä. Lieköhän ihan tapaus- ja paikkakuntakohtaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Mitä sä sekoilet? Eihän ADHD ja asperger/autismin kirjo ole Suomessa tiloja, joiden perusteella vois yleensä edes päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Että kyllä vaan monen nepsyn on pakko yrittää jotenkin selvitä. Monet ei pystykään sen työpäivän jälkeen sitten enää tekemään yhtää mitään.
Itse kyllä tiedän työkyvyttömyyseläkettä saavia nepsyjä. Lieköhän ihan tapaus- ja paikkakuntakohtaista?
Varmasti nepsytkin voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta tosi vaikeaa se on, ja usein varmaan vaatii jotain muuta ongelmaa lisäksi. Mutta siis todella vaikeaa on, vaikka lääkärit kuinka arviois työkyvyttömäksi, niin Kela on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Liian stereotyyppinen kuvaus. Hajonta on huimasti suurempi.
Minulla on ADHD diagnoosi ja olen tarkka ja keskittymiskykyinen. En ole vilkas enkä huolimaton.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Haluaisin työn jota voi tehdä yksin, etänä. Työ jossa ei tarvitse esiintyä tai matkustaa, eikä olla sosiaalisissa tilanteissa.
Ahdistaa se miten ihmisiä väännetään väkisin ns sosiaaliseksi. Töissä pitää tehdä paljon asioita jotka vois tehdä omassakin rauhassa. Nepsynä kuormitut eri tavalla ja jos vielä unettomuus päälle muutenkin niin epäreilua että sulta vaaditaan samaa henkisesti. Introvertti ja hiljanen edes ei saisi olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Autistit ja adhd:t voivat olla kuvailemasi kaltaisia tai sitten aivan päinvastaista tai sitten jotain ihan muuta. Autisti voi esim olla tarkka tietystä jut
Olen autismin kirjolla, ja keskittymiskykyni on loistava rauhallisessa ympäristössä, mutta se huononee heti, kun on hiemankin enemmän hälinää ja aistiärsykkeitä.
Jep tuo kirjoittaja ei tiedä autismin laajuutta. Minä myös autismin kirjolla ja omassa rauhassa pystyn panostamaan ja tekemään vaikka mitä. Kun ympärillä on muita ihmisiä alkaa ongelmat ja alisuoriutuminen. Energiaa ja itseä kuluu siihen että miettii vuorovaikutusta
Raksalla insinöörinä. Enimmäkseen lähettelen sähköpostia ja pyörittelen tietokoneella dokumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Hohhooijaa taas onkos tämä Nepsy nyt se uusi ADHD kun se on jo niin tylsä ja kaikilla on joku autisti-adhd tagi handlessa. Pitää keksiä taas uusi diagnoosi jotta voi erottua ja selittää omaa sekoilua jollakin mikä ei ole itsestä kiinni?
Suosittelen opiskelemaan sivistystä ehkä kantsis käydä peruskoulu uudestaan terveystiedot osalta. Hävettäs olla noin pihalla asioista
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen assburgeri-mies, joka ei koskaan viihtynyt kouluissa, mutta oli pakotettu käymään ne. Olen siis tietojenkäsittelyn ko.:n IT-tradenomi. Teen yksinkertaista etäpäivystystä, josta saan jostain kumman syystä yli mediaani-palkkaa. En kyllä itse maksaisi tästä työstä näin paljon, joten koen olevani erittäin onnekas. Olen ollut aina onneton kouluissa ja se outo tyyppi, enkä myöskään viihdy suurissa porukoissa. Siksi en edes tykkää käydä nykyisen työnantajan tapahtumissa, sillä niissä on liikaa ihmisiä. Oman pienryhmän tapahtumissa jaksan käydä, jos niitä joskus edes järkättäisiin. Tämä on aika vakava ongelma, sillä en koskaan tunne yhteisöllisyyttä missään, vaikka ehkä haluaisin. Jään usein porukoissa yksin. En valinnut tätä tietä, mutta sillä mennään.
Tiedän osittain tuskasi täällä autismi+adhd ja aina joka ikisessä työpaikassa on vaikeuksia päästä ryhmään ja tulla ymmärretyksi. Olen opetellut sosiaalista vuorovaikutusta ja maskaan paljon ja se vie kauheana energiaa. En ymmärrä miten ihmiset pääsevät porukkoihin tekemättä paljon työtä asian suhteen ja itse en vaikka olen opetellut keskustelua ja kuuntelua jne. Yksinäisyys ahdistaa kun muut ovat hyvin ryhmässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
kuinka ollakaan, asia ei ole noin yksinkertainen. Ensinnäkään ADHD ei ole aina vilkas. Toiseksi nämä voi olla molemmat samassa henkilössä, AuDHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
kuinka ollakaan, asia ei ole noin yksinkertainen. Ensinnäkään ADHD ei ole aina vilkas. Toiseksi nämä voi olla molemmat samassa henkilössä, AuDHD.
Ei todella olekkaan aina vilkas adhd ja adhd henkilö voi olla myös ahdistunut ja sulkeutunut. Adhd piireistöä on monenlaista ja usein liittyy nepsy ongelmiin myös. Ihmiset ei aina ymmärrä että henkilön ajatukset voi olla aivan sikin sokin vaikka ei päällepäin olisi niin ylivilkas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidän kasvatuksessa meni pieleen? Mikä hitto edes on nepsu??
Mikään meidän kasvatuksessa ei oo aiheuttanut meidän synnynnäisiä piirteitä.
Miten teidän synnynnäiset piirteet on kyetty erottamaan ei-synnynnäisistä? Esimerkiksi DSM-tatiluokituksen entinen puheenjohtaja(henkilö joka on ollut kehittämässä näitä nepsy diagnooseja eli teille vähän kuin paavi katolisille, vaikka ette tajuakaan) on todennut kumppaneineen artikkelissa ADHD: a critical update for educational professionals, että ADHD on käyttäytymisen kuvaus, jolta puuttuu objektiiviset diagnostiset kriteerit ja biomarkerit. Vaikka tällä käyttäytymisen kuvauksella ei ole etiologia, selitetään sillä jatkuvasti käyttäytymistä, jota se kuvaa:
"ADHD is a behavioural description based on criteria that are sensitive to subjectivity and cognitive biases (Gambrill, Citation2014; Stolzer, Citation2007). There are no measurable biological markers or objective tests to establish the presence or absence of ADHD (or any other given DSM syndrome). As heuristics, the disorders in the DSM have proven useful in clinical practice and research, especially by creating a common language. Unfortunately, the disorders within these classifications are not generally treated as heuristic, but () have become reified () [and] are often treated as if they were natural kinds (Hyman, Citation2010). Such reification results in circular claims that the behaviour we call ADHD, is caused by ADHD, and that the criteria for diagnosing someone are symptoms of an underlying mental illness."
Miten tautiluokituksia kehittävät ihmiset eivät tiedä häiriönne etiologiasta, joka teille on niin itsestään selvä? Vai onko niin, että teiltä keskinkertaisilta tallukoilta puuttuu täysin kyky ymmärtää tieteellistä näyttöä ja te lapsekkaasti oikeasti uskotte, että haastattelu ja seulontalomake ovat todella päteviä neurologisten synnynnäisten häiriöiden diagnoosimenetelmä?
Täällähän näyttää suurin osa keskustelijoista olevan autisteja eli entisiä aspergereita. Ei sen huomaamiseen tarvita edes lomakkeita. Se näkyy heti syntymän jälkeen käytöksestä.
Terveisin diagnosoidun autistin äiti ja puoliso
Adhd, toimittaja.