Nepsypiirteiset aikuiset, millaista työtä teette?
Tulevaa elämän suuntaa miettii tässä toinen nepsypiirteinen aikuinen. Sosiaaliset tilanteet kuormittaa ja niistä palautuminen vie aikaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Autistit ja adhd:t voivat olla kuvailemasi kaltaisia tai sitten aivan päinvastaista tai sitten jotain ihan muuta. Autisti voi esim olla tarkka tietystä jut
Olen autismin kirjolla, ja keskittymiskykyni on loistava rauhallisessa ympäristössä, mutta se huononee heti, kun on hiemankin enemmän hälinää ja aistiärsykkeitä.
Hyllyttäjä kaupassa. Pidän työstäni ja se sopii minulle hyvin.
Kuorma-autonkuljettaja. Juuri ihanteellinen työ minulle, kun siinä ei ole juurikaan sosiaalista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon asiantuntija. Liian sosiaalista, mutta en keksi mitä muutakaan tekisin. Olisin ihan onnellinen, jos saisin vain olla kotona harrastusteni parissa, mutta näyttää siltä, että ikäisiäni ei tulla edes päästämään eläkkeelle.
Oho. Olen 33-vuotias ja mun ikäluokka pääsee eläkkeelle vielä. Jotain hyötyä tästä vähän vanhemmasta iästä.
Itse olen koulutukseltani DI ja työskentelen asiakaspalvelussa. Dg: Autisti adhd. Viihdyn hyvin ja mukava käydä juttelemassa ihmisille, vaikka onkin voimakkaita introvertin piirteitä. Otan takaisin iltaisin tai viikonloppuisin.
Olen autisti, haasteet lähinnä vuorovaikutuksessa. En kelpaa työelämään. Ammatteja on pari eri koulutustasoilta, viimeisin amistutkinto työllistävältä alalta, mutta en saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Mitä sä sekoilet? Eihän ADHD ja asperger/autismin kirjo ole Suomessa tiloja, joiden perusteella vois yleensä edes päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Että kyllä vaan monen nepsyn on pakko yrittää jotenkin selvitä. Monet ei pystykään sen työpäivän jälkeen sitten enää tekemään yhtää mitään.
Itse kyllä tiedän työkyvyttömyyseläkettä saavia nepsyjä. Lieköhän ihan tapaus- ja paikkakuntakohtaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Mitä sä sekoilet? Eihän ADHD ja asperger/autismin kirjo ole Suomessa tiloja, joiden perusteella vois yleensä edes päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Että kyllä vaan monen nepsyn on pakko yrittää jotenkin selvitä. Monet ei pystykään sen työpäivän jälkeen sitten enää tekemään yhtää mitään.
Itse kyllä tiedän työkyvyttömyyseläkettä saavia nepsyjä. Lieköhän ihan tapaus- ja paikkakuntakohtaista?
Varmasti nepsytkin voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta tosi vaikeaa se on, ja usein varmaan vaatii jotain muuta ongelmaa lisäksi. Mutta siis todella vaikeaa on, vaikka lääkärit kuinka arviois työkyvyttömäksi, niin Kela on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Liian stereotyyppinen kuvaus. Hajonta on huimasti suurempi.
Minulla on ADHD diagnoosi ja olen tarkka ja keskittymiskykyinen. En ole vilkas enkä huolimaton.
Adhd, toimittaja.