Nepsypiirteiset aikuiset, millaista työtä teette?
Tulevaa elämän suuntaa miettii tässä toinen nepsypiirteinen aikuinen. Sosiaaliset tilanteet kuormittaa ja niistä palautuminen vie aikaa.
Kommentit (89)
Numerotarkkaa asiakaspalvelutyötä. Paljon keskeytyksiä ja sosiaalisuutta. Ihan hyvin onnistuu. Kun on tarpeeksi toistoja takana, niin ei tätä paljon tarvii stressata ja miettiä. Siisti sisätyö etänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :D
Ei kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Maailman rikkaimmalla miehellä Elon Muskilla on autismi ja autistit ovat yliedustettuina Piilaakson lapsissa. Eli helppo huomata, että IT-ala on näille helppo hyvän keskittymiskyvyn ja koneiden takia. Sitten taas jotkut myyntitehtävät eivät ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaan, koulutus FM, tietojenkäsittelytiede. Teen työni 100% etänä, ja hyvin vähän on ihmisten kanssa puhumalla kommunikoimista. Useimmiten työasiat viestitään tekstinä Teamsissa. Ehkä kerran viikossa on joku Teams-palaveri, mutta meillä ei kukaan pidä niissä kameroita päällä, ja aika harvoin itse täytyy mitään sanoa, riittää kun kuuntelee.
Oliko sinulla autismi? Yleensähän autisteja on nörteissä ja rahoitusalalla.
Mulla ei ole virallista diagnoosia, mutta kun joskus kävin terapiassa, niin terapeutti ehdotti kyllä asian tutkituttamista, koska vaikutin vahvasti asperger-piirteiseltä. En sitten tutkituttanut kumminkaan, kun ei siihen edes ole lääkettä kuten ADHD:hen. Eli joka tapauksessa joutuu elämään itsensä kanssa sellaisena kuin on, mun tapauksessa erikoisena erakkona.
Lehdenjakajissa on paljon mies autisteja. Sen näkee heistä selkeästi jo lyhyen juttelun perusteella. Ymmärrettävää koska se työ ei vaadi sosiaalista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Mitä sä sekoilet? Eihän ADHD ja asperger/autismin kirjo ole Suomessa tiloja, joiden perusteella vois yleensä edes päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Että kyllä vaan monen nepsyn on pakko yrittää jotenkin selvitä. Monet ei pystykään sen työpäivän jälkeen sitten enää tekemään yhtää mitään.
Olen parikymppinen ADHD-nainen ja olen varhaiskasvatuksen opettaja. Tykästyin jo teininä päiväkodeissa työskentelyyn, sillä olen aina pitänyt lasten ja eläinten hoivaamisesta, ja tämän lisäksi päiväkodin hälinä, kiire sekä muuttuvat tilanteet sopivat minulle ADHD:n vuoksi; en jaksa keskittyä samaan asiaan yli puolta tuntia, ja päiväkodissa ei edes voi / saa keskittyä samaan asiaan pitkiä aikoja. Nykyisin hoidan omaa lastani kotona (mulla on alle 1-vuotias tytär) ja rakastan "kotiäitinä" olemista. ADHD aiheutti mulle lapsena ja teininä paljon ongelmia koulunkäynnin sekä kaverisuhteiden kanssa, mutta jotenkin sain lukion läpi, pääsin yliopistoon, sain oman alan töitä ja löysin puolison. Kävi vieläpä niin hyvä tuuri, että ensimmäisestä miesystävästäni tuli aviomieheni sekä lapseni isä. Kun sain ADHD-diagnoosin, elämä muuttui pikkuhiljaa parempaan suuntaan, sillä löysin itselleni ns. tukikeinoja sen jälkeen, kun tiesin ongelmani nimen.
Siivoustyöntekijöissä on paljon nepsypiirteisen oloisia ihmisiä.
Mitkä helvetin nepsypiirteet? Mikä stereotypiaketju tämä on olevinaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin nepsypiirteet? Mikä stereotypiaketju tämä on olevinaan?
Googlaa jos et tiedä äläkä vouhota.
Myyntityössä. Hallitsen oman alani.
Adhd - psykoterapeutti.
Puoliso on as, koodari joka tekee töitä kotoa käsin.
Lapsista tulee kuulemma räppäri (ADHD) ja opettaja (as, add). Sitä odotellessa!
Työni on tehdä neljä työhakemusta kuukaudessa. Mulla on siihen valmis pohja, jonka copypastetan kaikkiin hakemuksiin tarvittaessa paria sanaa muuttaen.
Vakuutusanalyytikko. Saa tehdä yksin ilman pakkokollegiaalisuutta. Keskustelaan vain työasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidän kasvatuksessa meni pieleen? Mikä hitto edes on nepsu??
Mikään meidän kasvatuksessa ei oo aiheuttanut meidän synnynnäisiä piirteitä.
Miten teidän synnynnäiset piirteet on kyetty erottamaan ei-synnynnäisistä? Esimerkiksi DSM-tatiluokituksen entinen puheenjohtaja(henkilö joka on ollut kehittämässä näitä nepsy diagnooseja eli teille vähän kuin paavi katolisille, vaikka ette tajuakaan) on todennut kumppaneineen artikkelissa ADHD: a critical update for educational professionals, että ADHD on käyttäytymisen kuvaus, jolta puuttuu objektiiviset diagnostiset kriteerit ja biomarkerit. Vaikka tällä käyttäytymisen kuvauksella ei ole etiologia, selitetään sillä jatkuvasti käyttäytymistä, jota se kuvaa:
"ADHD is a behavioural description based on criteria that are sensitive to subjectivity and cognitive biases (Gambrill, Citation2014; Stolzer, Citation2007). There are no measurable biological markers or objective tests to establish the presence or absence of ADHD (or any other given DSM syndrome). As heuristics, the disorders in the DSM have proven useful in clinical practice and research, especially by creating a common language. Unfortunately, the disorders within these classifications are not generally treated as heuristic, but () have become reified () [and] are often treated as if they were natural kinds (Hyman, Citation2010). Such reification results in circular claims that the behaviour we call ADHD, is caused by ADHD, and that the criteria for diagnosing someone are symptoms of an underlying mental illness."
Miten tautiluokituksia kehittävät ihmiset eivät tiedä häiriönne etiologiasta, joka teille on niin itsestään selvä? Vai onko niin, että teiltä keskinkertaisilta tallukoilta puuttuu täysin kyky ymmärtää tieteellistä näyttöä ja te lapsekkaasti oikeasti uskotte, että haastattelu ja seulontalomake ovat todella päteviä neurologisten synnynnäisten häiriöiden diagnoosimenetelmä?
Vierailija kirjoitti:
Olen parikymppinen ADHD-nainen ja olen varhaiskasvatuksen opettaja. Tykästyin jo teininä päiväkodeissa työskentelyyn, sillä olen aina pitänyt lasten ja eläinten hoivaamisesta, ja tämän lisäksi päiväkodin hälinä, kiire sekä muuttuvat tilanteet sopivat minulle ADHD:n vuoksi; en jaksa keskittyä samaan asiaan yli puolta tuntia, ja päiväkodissa ei edes voi / saa keskittyä samaan asiaan pitkiä aikoja.
Täällä toinen vakaope, joskin 20v vanhempi, ja tunnistan hyvin tuon, että viihdyn kun ei ole edes mahdollisuutta keskittyä pitemmäksi aikaa kuin kykenisi. Jatkuva vaihtelu ja yllättävät tilanteet myös pitää edes vähän mielenkiintoa työhön yllä. Osaan myös keskivertoa paremmin samaistua nepsylasten ongelmiin ja auttaa heitä. Toisaalta kuitenkin meteli ja ihmiskontaktit kuormittaa ihan valtavasti, joskaan lasten kanssa oleminen ei ole niin raskasta kuin aikuisten. Koulutuksia on enemmän kuin laki sallii, mutta aina löydän itseni päiväkodista.
Mulla ei diagnoosia, kun en ole kehdannut mennä hakemaan, kun tämä elämä jotenkin sujuu rämpiessä. Suvussa on sekä adhd:ta että autismia ja piirteitä mulla molemmista selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :DEi kai se ole mikään mielipide, että autismin kirjo kuuluu nepsyihin? Koko ketju on vähän outo, kun vain harva kertoo, mikä diagnoosi heillä on. ADHD ja autismi ovat lähes päinvastaiset ongelmat. Autisti on tarkka ja keskittymiskykyinen ja ADHD on vilkas ja huolimaton, silloin työtkin ovat täysin toisenlaisia.
Autistit ja adhd:t voivat olla kuvailemasi kaltaisia tai sitten aivan päinvastaista tai sitten jotain ihan muuta. Autisti voi esim olla tarkka tietystä jutusta, eikä huomaa muita asioita lainkaan. Samoin adhd voi ylikeskittyä itseä kiinnostavaan asiaan, jolloin asia tulee hoidettua tarkasti ja tehokkaasti, mutta kesken tylsän palaverin on ihan muissa maailmoissa. Näin niin kuin esimerkkinä.
Se, että sinä et heikkolahjaisena pärjää siellä, ei oikeuta projisoimaan omaa häpeää ja vtutusta lahjakkaisiin ihmisiin: