Nepsypiirteiset aikuiset, millaista työtä teette?
Tulevaa elämän suuntaa miettii tässä toinen nepsypiirteinen aikuinen. Sosiaaliset tilanteet kuormittaa ja niistä palautuminen vie aikaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijana. Nepsyt sopivat hyvin mihin tahansa työhön ja ovat usein hyviä ja kiinnostuneita, että asiat tehdään kunnolla ja oikein. Meissä kaikissa nepsypiirteitä, nykyinen toimintaympäristö saattaa kuormittaa ja korostaa nepsyjen oireilua. Jotkut lähteet internetissä väittävät, että esim. Autismi on lisääntynyt voimakkaasti ja syynä olisi rokotteet. Että autismi olisi kehittynyt vasta kun ruvettiin rokottamaan. Näin saadaan populaatiota lääkittyä läpi elämän pvk ikäisestä hautaan (vanhuksia vasta lääkitäänkin!)
Autismia on ollut aina, ei todellakaan johdu mistään rokotteista. Noita väitteitähän on tutkittu paljon, joten se on ihan varmaa, että rokotteet ei aiheuta autismia.
Olen keski-ikäinen assburgeri-mies, joka ei koskaan viihtynyt kouluissa, mutta oli pakotettu käymään ne. Olen siis tietojenkäsittelyn ko.:n IT-tradenomi. Teen yksinkertaista etäpäivystystä, josta saan jostain kumman syystä yli mediaani-palkkaa. En kyllä itse maksaisi tästä työstä näin paljon, joten koen olevani erittäin onnekas. Olen ollut aina onneton kouluissa ja se outo tyyppi, enkä myöskään viihdy suurissa porukoissa. Siksi en edes tykkää käydä nykyisen työnantajan tapahtumissa, sillä niissä on liikaa ihmisiä. Oman pienryhmän tapahtumissa jaksan käydä, jos niitä joskus edes järkättäisiin. Tämä on aika vakava ongelma, sillä en koskaan tunne yhteisöllisyyttä missään, vaikka ehkä haluaisin. Jään usein porukoissa yksin. En valinnut tätä tietä, mutta sillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Hohhooijaa taas onkos tämä Nepsy nyt se uusi ADHD kun se on jo niin tylsä ja kaikilla on joku autisti-adhd tagi handlessa. Pitää keksiä taas uusi diagnoosi jotta voi erottua ja selittää omaa sekoilua jollakin mikä ei ole itsestä kiinni?
Nepsy on lyhene neuropsykiatrisista häiriöistä, joita ADHD ja autismin kirjo on. Eli nepsyt nimenomaan on autisteja tai ADHD, eikä se oo mikään uusi diagnoosi.
Mikä saa sut noin kärkkäästi ottamaan kantaa aiheesta, josta et ilmiselvästi tiedä yhtään mitään? Eikö tuu itelle mieleen, että jos en tiedä edes mitä tämä termi tarkoittaa, niin ehkä ei oo järkevintä alkaa muodostaa siitä mielipidettä ilman kyseistä tietoa?
Työkyvyttömyyseläkkeellä, ikä 27.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nepsypiirteinen? Diagnosoitu häiriö vai oma analyysi/ itsediagnoosi? Kysyn, koska ihan jokaisella on nepsypiirteitä eri määrissä ja osa-alueissa läpi elämän.
Toki. Joillain vain on niitä huomattavasti enemmän kuin toisilla.
En vain piirteinen, vaan ihan diagnosoidusti autismin kirjolla. Työkyvytön, mutta Kelan mielestä toki en, joten roikun työttömänä työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta.
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Nepsyys ei tarkoita sitä, että olisi älyllisesti vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Koodaan, koulutus FM, tietojenkäsittelytiede. Teen työni 100% etänä, ja hyvin vähän on ihmisten kanssa puhumalla kommunikoimista. Useimmiten työasiat viestitään tekstinä Teamsissa. Ehkä kerran viikossa on joku Teams-palaveri, mutta meillä ei kukaan pidä niissä kameroita päällä, ja aika harvoin itse täytyy mitään sanoa, riittää kun kuuntelee.
Oliko sinulla autismi? Yleensähän autisteja on nörteissä ja rahoitusalalla.
En tällä hetkellä mitään, yritän löytää itselleni paremmin soveltuvaa työpaikkaa. Olin monta vuotta asiakaspalvelutyössä koska en saanut yhtään mitään muuta työtä. Sovelluin siihen ihan järkyttävän huonosti, ihme ettei tullut potkuja. Tai no, olin aina ajallaan, tein kaikki muiden vihaamat hanttihommat kiitettävästi, mutta kun työ on 70% ihmisten kanssa olemista se että teet sen 30% näpertelyn taidokkaasti on aika tyhjän kanssa. Kesti n. Kaksi vuotta ennen kuin totuin olemaan tekemisissä asiakkaiden kanssa edes jotenkin ja menin tuon jälkeenkin aina lukkoon jos tuli jotain odottamatonta. Minua ei ikinä koulutettu joihinkin työtehtäviin mihin olisi pitänyt, eli tein koko ajan vaan sitä mitä juuri taloon tulleet tekevät. Tuo alkoi nolottaa loppua kohden ihan hitosti. Lisäksi minulle tuli vasta tuossa työssä ilmi pari fyysistä rajoitetta (kuulonalenema, pieni mutta juuri tarpeeksi että hankaloitti työskentelyä pienessäkään melussa sekä allergia eräälle pesuaineelle) jotka väsyttivät ja hankaloittivat vieläkin lisää.
Liikkeenjohdon konsultti.
Olen älyttömän hyvä työssäni. Aivoni surraavat nopeammin kuin taviksella ja se sopii nopeatempoiseen duuniin. Joo, verkostoitumista ja p*skanjauhantaa on pitänyt opetella, mutta semmoista se on.
Menestyminen ja kunnianhimo ovat tosin olleet mulle tärkeitä asioita jo nuoresta. Koska haluan menestyä elämässäni, työnnän itseni jatkuvasti epämukavuusalueelle. Sit kun pää alkaa väsähtää, mulla on keinot purkaa olo pois.
Skitsoidi, teen teollisuustyötä. Ei tarvitse niin paljoa olla työkavereiden kanssa tekemisissä.
Näppäilen nännejä kameran edessä. T. Palsta incel
Suunnittelutyötä. Voit tunkea tuon nepsy-termin perseeseen, koska niillä jutuilla on oikeatkin nimet. Nepsyttely tuntuu olevan vain tekosyy käyttäytyä oudosti, kun ei ole oikeaa diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on kyllä kaikenlaisissa ammateissa. Myös lääkäreinä, it-osaajina, tutkijoina, DI-insinööreinä, jne
Ihminen, joka on täydessä työkunnossa, ei mene kirjolle. Sitten on kyllä kyse huomion hakemisesta. Tai huumeiden hakemisesta, laillisesti lääkäriltä.
Pelaan strategiapelejä yksin kotona työmarkkinatuella
Te ETTE todellakaan kuulu työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Myös vankiloissa kaikki on omasta mielestään syyttömiä.
Olen kanssa järjestelmäasiantuntijana, 100% teen etänä kotona. Aiemmin samassa paikassa taloushallinnon asiantuntijana ja se kuormitti aivan älyttömästi.
En kyllä nepsy sanaa itseeni koskaan osaa liittää, ihan tavallinen autisti vaan joka ei mielellään näkis ihmisiä koskaan ja viettäis kaiken aikansa kotona tai eläinten seurassa :D
Vierailija kirjoitti:
Liikkeenjohdon konsultti.
Olen älyttömän hyvä työssäni. Aivoni surraavat nopeammin kuin taviksella ja se sopii nopeatempoiseen duuniin. Joo, verkostoitumista ja p*skanjauhantaa on pitänyt opetella, mutta semmoista se on.
Menestyminen ja kunnianhimo ovat tosin olleet mulle tärkeitä asioita jo nuoresta. Koska haluan menestyä elämässäni, työnnän itseni jatkuvasti epämukavuusalueelle. Sit kun pää alkaa väsähtää, mulla on keinot purkaa olo pois.
Eli onko sinulla autismi?
Jos voisin valita, erotunko joukosta vai en, valitsisin sen etten erotu. Kun asialle on nimi, on helpompaa löytää apua, vertaistukea ja vinkkejä, käyttöohjeet omaan itseensä maailmassa joka toimii usein täysin eri tavalla kuin luonnostani itse toimisin.