Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen

Vierailija
19.06.2024 |

Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.

Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.

Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

 

Kommentit (312)

Vierailija
301/312 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään ymmärrä näitä, jotka eivät ymmärrä sitä, että häät ovat ennen kaikkea hääparin oma juhla. Jokainen varmasti haluaa juhlansa olevan itselleen mahdollisimman miellyttävä ja kutsuu ne henkilöt, joiden kanssa on hyvä olla. Monet asiat vaikuttavat myös siihen, millaiset häät pitää, esim. kustannukset ei ole ollenkaan merkityksetön asia.  Jokaisella hääparilla on täysi oikeus järjestää juuri sellaiset juhlat, kuin haluaa. Jotkut haluavat mukaan vain lähimmät aikuiset  ystävänsä, jotkut kutsuvat koko suvun sisällyttäen isotädit ja pikkuserkut perheineen mukaan. Miten ihmeessä tätä on niin vaikea käsittää. Juhlien luonnehan muuttuu täysin riippuen siitä kuinka paljon ja ketä vieraiksi on kutsuttu.  Menisin oikein mielelläni itse sekä lapsettomiin että lapsellisiin häihin. Jälkimmäisissä toivoisin, että vanhemmat ymmärtäisivät viedä jälkikasvunsa sivummalle, jos tärkeässä vaiheessa esim. kirkossa, lapsen käytös häiritsee muita.  Mutta kaikkea on nähty ja kärsitty hääparin puolesta. Kunnioitan niitä vanhempia, joilla on sivistynyt tilannetaju.   Liputan ennen kaikkea hääparin oikeudelle päättää, miten haluavat juhlia.

Vierailija
302/312 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sinne varhaiskasvatuslakiin kirjata, että jokaisessa päiväkodissa tulee mahdollistaa lasten pääsy häihin, jotta he oppivat, miten tuollaisessa juhlassa ollaan? Aika julmaa vaatia avioliittoaan juhlistavaa paria toimimaan ensisijaisesti lapsivieraiden ehdoilla sen sijaan, että saisi juhlia haluamallaan tavalla.

Mitkä muut juhlat ovat sellaisia, että kutsujalta on lupa odottaa omien juhlatoiveiden unohtamista ja pitää mennä ensisijaisesti vieraiden ehdoilla?

Eikös kirkkohäät oo avoin tilaisuus, eli sinne kirkkoon saa mennä vieraaksi kuka tahansa? 

Tämähän olisi hyvä idea että päiväkodista alettaisiin tekemään tämmöisiä retkiä. Otetaan selvää milloin kirkossa on jonkun häät ja lapsikatras jonossa liikkeelle. Bussilla tai lähijunalla kirkkoon ja lapsoset kirkon penkkiin seuraamaan vihkimistilaisuutta.

Tässä myös lapsivihamieliset hää

Hieno idea. Iso ryhmä rääkyviä ja huutavia pikkuhirviöitä pilaamaan jonkun tärkein päivä.

Varmaan käyttävät häälahjarahansa vasektomiaan sen jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/312 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsettomat häät ja morsian, nykyinen vaimoni hieman yritti ensin vastustaa ajatusta, että hänen lapsensa eivät pääsisi äitinsä häihin. Mutta ymmärsi lopulta kun selitin hänelle miten noloa se olisi minulle jos he osallistuisivat minun häihini.

 

Se olisikin noloa jos koko suku näkisi, että on mennyt yyhhoon kanssa naimisiin. Mutta huomaa sen jo hääpuvun väristäkin jos Nainen on synnyttänyt. Kirkkosäännön mukaan vain puhtaat, eli synnyttämättömät naiset saavat pukeutua valkoiseen hääpukuun.

Mikään uskonnollinen sääntö ei määrää hääpuvun väriä. Ennen Suomessa mentiin naimisiin pyhäpuvussa.

Valkoinen tuli vasta kuningatar Victorian häiden jälkeen muotiin yläluokilla ja siirtyi siitä pikkuhiljaa myös rahvaan tapoihin.

Vierailija
304/312 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tämä oli niin raikas ja rohkea ulostulo lapsiasiavaltuutetulta. Varmaan tarkoituksella vähän provosoiva, mutta herätti ajatuksia:

- Jokainen järjestää omat häänsä omien halujensa mukaan, budjetti huomioiden.

- Silti, jos trendi on nyt se että lapsia hankitaan vähemmän ja suljetaan pois monista yhteyksistä, voisi kelata näitä:

- Miksi jengi ihannoi reissaamista vaikka Etelä-Amerikassa ja välimerellä. Kyseisissä maissa lapset pyörivät kesäaikaan jopa baarien terasseilla mukana. Samoin vanhukset hengailee siellä, tai muuten vaan näkyvämmin kaupunkikuvassa. Kummasta se hyvä tunnelma tulee, siitä että on eri ikäistä ihmisiä yhteisessä paikassa pienen metelin uhalla vai se että istutaan jossain valkoisessa konmaritetussa kuutiossa valittamassa samanikäisten kanssa töistä ja väsymyksestä.

Itsellä on kaksi lasta ja sujuvasti ollaan oltu juhlissa sekä heidän kanssa että ilman. Jos lapset tervetulleita, to

Etelä-Amerikassa ja Välimerellä lapset saavat ympäri korbia, jos eivät käyttäydy...

En kaipaa sitä aikaa enää tänne, mutta kannattaa ottaa selvää asioista ennenkuin satuilee omiaan.

Vierailija
305/312 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tämä oli niin raikas ja rohkea ulostulo lapsiasiavaltuutetulta. Varmaan tarkoituksella vähän provosoiva, mutta herätti ajatuksia:

- Jokainen järjestää omat häänsä omien halujensa mukaan, budjetti huomioiden.

- Silti, jos trendi on nyt se että lapsia hankitaan vähemmän ja suljetaan pois monista yhteyksistä, voisi kelata näitä:

- Miksi jengi ihannoi reissaamista vaikka Etelä-Amerikassa ja välimerellä. Kyseisissä maissa lapset pyörivät kesäaikaan jopa baarien terasseilla mukana. Samoin vanhukset hengailee siellä, tai muuten vaan näkyvämmin kaupunkikuvassa. Kummasta se hyvä tunnelma tulee, siitä että on eri ikäistä ihmisiä yhteisessä paikassa pienen metelin uhalla vai se että istutaan jossain valkoisessa konmaritetussa kuutiossa valittamassa samanikäisten kanssa töistä ja väsymyksestä.

Itsellä on kaksi lasta ja sujuvasti ollaan oltu juhlissa sekä heid

En lähtisi ihailemaan Välimeren maita siitä, että lapset saavat roikkua iltaan tai yöhön asti baareissa ja terasseilla. Parempi lapsien kannalta, että he olisivat kotona kuin alkoholin ympärillä.

Mitä AP:n kysymykseen tulee, lapsivapaat häät on avioparin valinta ja jos ei kelpaa niin ei ole pakko osallistua.

 

Vierailija
306/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tämä oli niin raikas ja rohkea ulostulo lapsiasiavaltuutetulta. Varmaan tarkoituksella vähän provosoiva, mutta herätti ajatuksia:

- Jokainen järjestää omat häänsä omien halujensa mukaan, budjetti huomioiden.

- Silti, jos trendi on nyt se että lapsia hankitaan vähemmän ja suljetaan pois monista yhteyksistä, voisi kelata näitä:

- Miksi jengi ihannoi reissaamista vaikka Etelä-Amerikassa ja välimerellä. Kyseisissä maissa lapset pyörivät kesäaikaan jopa baarien terasseilla mukana. Samoin vanhukset hengailee siellä, tai muuten vaan näkyvämmin kaupunkikuvassa. Kummasta se hyvä tunnelma tulee, siitä että on eri ikäistä ihmisiä yhteisessä paikassa pienen metelin uhalla vai se että istutaan jossain valkoisessa konmaritetussa kuutiossa valittamassa samanikäisten kanssa töistä ja väsymyksestä.

Itsellä on kaksi lasta ja sujuvasti ollaan oltu juhlissa sekä heidän kanssa että ilman. Jos lapset tervetulleita, toki huolehdimme että rääkymiskohtauksen sattuessa väistetään sivummalle ja muutenkin ollaan ihmisiksi. Ilmankin on kiva mennä ja viettää iltaa eri tavalla. Yksittäisten häiden vuoksi mielensäpahoittaminen on ehkä vähän outoa. Laajemmassa kuvassa on mielestäni kuitenkin tärkeä miettiä, että eri sukupolvien huomioiminen ja mukaanottaminen on tällaisen ikärakenteen maassa fiksua. Ja monesti antoisaakin.

Etelä-Amerikassa ja Välimerellä elävät omien tapojensa mukaan.

 

Suomessa hääpari saa itse päättää, millaiset juhlat tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
307/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan hän on. Lapset kuuluvat elämään. Niin kuin vammat. Tai vaikka muistisairaat. 
Tietty jokaisella on oikeus kutsua, keitä haluaa, mutta jos ajattelee vaikka alkoholin juomista, niin eikö ne pienet lapset mene aika aikaisin nukkumaan muutenkin. Vai onko näissä lapsettomissa häissä ajatuksena, että kaikkien pitää dokata, niidenkin, joilla on lapsia (jotka pitää jättää kotiin). Jos ei ole dokauspakkoa, meneehän se lapsista huolehtiminen siinä samassa. Vai onko kuitenkin kyse siitä, että hääpari haluaa aivan kaiken huomion? Lapsethan saavat usein sukulaisilta paljon huomiota. Kylmän kuvan antaa hääparista. 

Vierailija
308/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut valittavat, että hääpari joutuu sitten maksamaan lasten ruoat. Ei ole vissiin mitään käsitystä siitä, miten vähän joku taapero syö. Ja pienimmät ovat tietysti rintaruokinnassa (tai tuodaan itse korvikkeet ja muut vauvojen suolattomat ja sokerittomat soseet mukana). Sitä kallista alkoholiakaan ei heillä mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
309/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun kutsussa lukee lapsettomat juhlat ja hääpaikalla on ties montako morsiamen ja sulhasen edellisistä suhteista siinnyttä kasvattamatonta pikkuäpä rää kirkumassa ja juoksemassa jaloissa, kun ovathan ne kultamussuja.

Itse en näissä tilaisuuksissa varo tai siisti yhtään käytöstäni, koska kutsussa ei lapsia mainittu.

Vierailija
310/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan hän on. Lapset kuuluvat elämään. Niin kuin vammat. Tai vaikka muistisairaat. 
Tietty jokaisella on oikeus kutsua, keitä haluaa, mutta jos ajattelee vaikka alkoholin juomista, niin eikö ne pienet lapset mene aika aikaisin nukkumaan muutenkin. Vai onko näissä lapsettomissa häissä ajatuksena, että kaikkien pitää dokata, niidenkin, joilla on lapsia (jotka pitää jättää kotiin). Jos ei ole dokauspakkoa, meneehän se lapsista huolehtiminen siinä samassa. Vai onko kuitenkin kyse siitä, että hääpari haluaa aivan kaiken huomion? Lapsethan saavat usein sukulaisilta paljon huomiota. Kylmän kuvan antaa hääparista. 

Netissä on loputtomasti videoita ja ihmisten jakamia kokemuksia siitä, miten hääjuhlat meni pilalle. 

 

Miksi hääparin pitäisi ottaa riski, että esimerkiksi 57%, 92% tms. todennäköisyydellä hääjuhlissa ei ole kiljumista, huutoa, täytekakun rikkomista tai häävideolla sekoilua?

 

Hääpari maksaa juhlistaan joten ymmärrettävää on että haluaa minimoida riskit. Sama koskee aikuisia. Jos tietää että joku aikuinen ei osaa käyttäytyä, sitä ei kutsuta.

 

Helppoa päivitellä kun ei itse tarvitse maksaa muiden häitä eikä olla vastuussa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
311/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan hän on. Lapset kuuluvat elämään. Niin kuin vammat. Tai vaikka muistisairaat. 
Tietty jokaisella on oikeus kutsua, keitä haluaa, mutta jos ajattelee vaikka alkoholin juomista, niin eikö ne pienet lapset mene aika aikaisin nukkumaan muutenkin. Vai onko näissä lapsettomissa häissä ajatuksena, että kaikkien pitää dokata, niidenkin, joilla on lapsia (jotka pitää jättää kotiin). Jos ei ole dokauspakkoa, meneehän se lapsista huolehtiminen siinä samassa. Vai onko kuitenkin kyse siitä, että hääpari haluaa aivan kaiken huomion? Lapsethan saavat usein sukulaisilta paljon huomiota. Kylmän kuvan antaa hääparista. 

En ole vielä koskaan ollut häissä, joissa kaikki vanhemmat viitsivät katsoa jälkikasvunsa perään, olivat he itse humalassa tai selvin päin. Sukulaiset nauttisivat mieluummin hääjuhlasta ja juttelusta tuttujen kanssa kuin siskon lastenlasten vahtimisesta.

Usein hääpari todella yrittää, että lapsille olisi leikkihuone ja tekemistä vähän sivummalla, mutta aina on löytynyt se äiti, joka täpinöissään kantaa leikkitilasta lelut ja pelit "salin" puolelle, koska pitäähän lasten nyt olla siellä missä tapahtuu! Siinä on sitten hetken kuluttua hääkakun koristeena kuolaisia monopolirahoja.

Vierailija
312/312 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valittavat, että hääpari joutuu sitten maksamaan lasten ruoat. Ei ole vissiin mitään käsitystä siitä, miten vähän joku taapero syö. Ja pienimmät ovat tietysti rintaruokinnassa (tai tuodaan itse korvikkeet ja muut vauvojen suolattomat ja sokerittomat soseet mukana). Sitä kallista alkoholiakaan ei heillä mene.

Kyllä meillä häissä piti maksaa taaperoidenkin ruoka, söivät tai eivät. Pitopalveluilla harvemmin on ilmaisruokaa vapaamatkustajille. He halusivat tiedon vierasmäärästä ja miten moni lapsi oli alle 12v, ei erikseen listaa siitä, että Virtasilla on mukana omat ruuat, Ketosilla 10v syö buffetpöydästä, mutta 2 v ottaa vain jälkiruokaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän