Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tuo Suomen mahdollinen siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen käytännössä toteutettaisiin?

Vierailija
22.05.2024 |

Siinähän tulisi valtavat ongelmat siirtymävaiheessa, kun jo muutetulle raidelleveydelle ei nykyisellä kalustolla olisi asiaa. Kuljetetaanko junamatkustajat busseilla muutoksen alla olevan rataosuuden välit, vai miten?

 

Vai onko tuo muutos edes tulossa?

 

Äkkiseltään ajateltuna 9cm kapeampi raideleveys lisää junan kaatumisvaaraa ääritilanteissa koska painopiste pysyy samana, mutta tukipiste kapenee.

 

 

 

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

Vierailija
2/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

maksajathan löytyy peiliin katsomalla.

Eiköhän pidetä vaan samalla leveydellä, kun taas rajat idässä aukeaa niin saadaan kauppaa tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa junamalleja joissa on mahdollisuus siirtää pyörien rataleveyttä niin että pystytään siirtymään järjestelmästä toiseen. Ei toki vauhdissa, mutta pysähdyksen aikana siirretään.



Käytännössä uskoisin että raiteiden muokkaaminen aloitetaan yhden rataosuuden kohdalta, ja siirretään esim Hki-Turku raiteista toista raidetta sivuun niin että täsmää EU-rataleveyden kanssa. Nopeinta työ olisi tehdä sulkemalla raideosuus kokonaan työn ajaksi, mutta vilkkaimmilla linjoilla se kyllä aiheuttaisi paljon ongelmia, ja vaatisi korvaavia bussiyhteyksiä hankalien linjojen osalle.



Toinen vaihtoehto on raidoittaa korvaava linja vanhan vierelle uusin parametrein: esim "tunnin juna" hanke voitaisiin toteuttaa EU-leveydellä.



En ole asiantuntija, mutta nämä maallikon ajatuksia vain

Vierailija
4/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennetaan viereen yksi kisko lisää, niin on molemmat rinnakkaiskäytössä

Vierailija
5/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

On kyllä ihan tsaarinajan peruja

Vierailija
6/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meillä ole maarajaa kuin Ruotsissa ja Norjassa jota kautta ne junat kulkisivat eurooppaan. Järjetöntä tuhlausta olisi alkaa koko rataverkko uusimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

maksajathan löytyy peiliin katsomalla.

Eiköhän pidetä vaan samalla leveydellä, kun taas rajat idässä aukeaa niin saadaan kauppaa tehtyä.

Itä tulee olemaan bannattuna seuraavat 100 vuotta ellei siellä tapahdu vallankumousta jossa otetaan käyttöön demokratia ja sotarikokset selvitetään. Suomen on jatkettava elämää.

Vierailija
8/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heleppo juttu! Nykyisen kiskotuksen toisen kiskon viereen asennettaan aluksi Eurooppalaiselle leveydelle uusi kisko. Aluksi voidaan siis ajaa kummallakin kalustolla  ja sitten myöhemmin kun uutta kalustoa on tarpeeksi, poistetaan Neuvostoliitolaisella leveydellä oleva vanha kisko. Vaihteissa saattaa vähän kolkata, mutta eiköhän diplomi-insinöörit osaa nekin suunnitella Vauvapalsan tyyliin. Vanha kalusto voidaan sitten lahjoittaa Ukrainalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän meillä ole maarajaa kuin Ruotsissa ja Norjassa jota kautta ne junat kulkisivat eurooppaan. Järjetöntä tuhlausta olisi alkaa koko rataverkko uusimaan.

Se merenalainen junatunneli Viroon otti taas askeleen eteenpäin, EU haluaa sen joten se tullaan rakentamaan.

Vierailija
10/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.



Ihan käytännöllisesti ajateltuna rautateimme rakennus aloitettiin 1800-luvulla kun Suomi oli vielä Venäjän vallan alla. Tuolloin oli varsin järkevää tukeutua järjestelmään joka oli yleisessä käytössä. 1900-luvulla olisi toki voinut muuttaa ratajärjestelmäämme niin että se sopisi Euroopan linjojen kanssa samaan yhteyteen, mutta maantieteellisen sijantimme takia ei meillä ole ollut mahdollisuuksia yhdistää suomen rataverkostoa euroopan rataverkostoon. Sen sijaan idänkaupan takia idän rataleveydet tuntuivat luultavasti edelleen järkeviltä.



Nyt kun tulevaisuudessa saattaisimme saada tunnelin suomenlahden alle, yms junayhteyksiä eurooppaan, on tilanne täysin erilainen! Venäjän uhittelu ja idänkaupan hiipuminen toki myös kannustaisi eroamaan heidän järjestelmästään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on vähän vaikea nähdä tuon projektin hyötyjä, kun eihän täältä junalla muutenkaan pääse juuri muualle kuin itään. Länteen on vähän turha lähteä kiertämään jostain Tornion kautta... Suomi on "saari".

Vierailija
12/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

maksajathan löytyy peiliin katsomalla.

Eiköhän pidetä vaan samalla leveydellä, kun taas rajat idässä aukeaa niin saadaan kauppaa tehtyä.

Itä tulee olemaan bannattuna seuraavat 100 vuotta ellei siellä tapahdu vallankumousta jossa otetaan käyttöön demokratia ja sotarikokset selvitetään. Suomen on jatkettava elämää.

Et taida tietää, että samanlaisia kuolevaisia se on sielläkin päin. Kyllä se johtaja / hallinto aikanaan vaihtuu eikä siinä mene kuin se n.10vuotta, jos sitäkään. Raja auki vain ja junat kulkemaan, raha kun kelpaa kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltovarmuuden kannalta Suomi pitää tärkeänä, että Ruotsiin olisi toinenkin ratayhteys. Se tarkoittaisi Kolariin nykyisin päättyvän junaradan jatkamista Kiirunaan, mikä varmistaisi yhteydet Narvikin satamaan. Rata palvelisi siviili- ja sotilasliikennettä.

 

 

Eurooppalainen raideleveys hyödyttäisi siviili- ja sotilaskuljetuksia ja nopeuttaisi joukkojen ja tavaroiden siirtoa maiden välillä.

Samalla eurooppalaiset rautatieyhtiöt voisivat liikennöidä Suomeen omalla kalustolla, mikä ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Se mahdollistaisi esimerkiksi suoran yöjunaliikenteen Oulusta suoraan Keski-Eurooppaan. Eniten muutoksesta hyötyisi tavaraliikenne, jolloin kontteja ei tarvitsisi lastata Haaparannalla uudelleen.

Suomalaisten yritysten rahteja aletaan kuljettaa junilla Haaparannalta jo kesällä, kun säännöllinen konttijuna alkaa liikennöidä Haaparannan ja Göteborgin sataman väliä. Aluksi kontit tuodaan Suomesta Haaparantaan autoilla.

https://yle.fi/a/74-20089645

Vierailija
14/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän meillä ole maarajaa kuin Ruotsissa ja Norjassa jota kautta ne junat kulkisivat eurooppaan. Järjetöntä tuhlausta olisi alkaa koko rataverkko uusimaan.

Paitsi jos tehdään tunneli Tallinnaan ja liitytään siihen verkostoon. Mikähän leveys heillä mahtaa olla?

Suomi on ikävässä paikassa pussin perällä kaupankäynnin suhteen. Länsimaat suuntaa aina katseensa mieluummin Ruotsiin, Norjaan tai Tanskaan. Vaikkei ole mukava ajatus niin Venäjä tai Neuvostoliitto on ollut meidän vaurastumiselle elintärkeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei olisi ensimmäinen eurooppalainen maa, jossa on käytössä kahta erilaista raideleveyttä.

Espanjassa uutta rataverkkoa on rakennettu niin, että kaikkien suurnopeusjunien käyttämät raiteet on vuodesta 1992 alkaen rakennettu eurooppalaiselle 1435 millimetrin raideleveydelle.

Tämä tekee mahdolliseksi nopeiden junien liikennöinnin Sevillasta Madridin kautta Barcelonaan, ja edelleen Ranskaan.

Valtaosa maan 16 000 kilometrin rataverkosta on kuitenkin rakennettu 1668 millimetrin leveydelle. Näillä raiteilla kulkee tavaraliikenne ja maan sisäinen hitaampi henkilöliikenne.

Osa henkilöliikenteen junista voi hyödyntää molempia raideleveyksiä. Junissa on käytössä erikoisakselisto, jolloin kiskopyörästöjen lukitus voidaan avata kävelynopeuksissa. Radassa olevan leveydenvaihtolaitteiston avulla kiskopyörät ohjataan mekaanisesti leveämmälle tai kapeammalle raideleveydelle.

Vierailija
16/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa junamalleja joissa on mahdollisuus siirtää pyörien rataleveyttä niin että pystytään siirtymään järjestelmästä toiseen. Ei toki vauhdissa, mutta pysähdyksen aikana siirretään.



Käytännössä uskoisin että raiteiden muokkaaminen aloitetaan yhden rataosuuden kohdalta, ja siirretään esim Hki-Turku raiteista toista raidetta sivuun niin että täsmää EU-rataleveyden kanssa. Nopeinta työ olisi tehdä sulkemalla raideosuus kokonaan työn ajaksi, mutta vilkkaimmilla linjoilla se kyllä aiheuttaisi paljon ongelmia, ja vaatisi korvaavia bussiyhteyksiä hankalien linjojen osalle.



Toinen vaihtoehto on raidoittaa korvaava linja vanhan vierelle uusin parametrein: esim "tunnin juna" hanke voitaisiin toteuttaa EU-leveydellä.



En ole asiantuntija, mutta nämä maallikon ajatuksia vain

Kun raideleveyttä muutetaan niin kiskoja ei siirrellä vaan tehdään kolmas uusi kisko- kun kiskoja on kolme niin voidaan ajella molempia raideleveyksiä käyttäviä junia.

Usein kaivoksella on kolme kiskoa malmivaunuille, näin voidaan käyttää vaihtelevaa kalustoa.

 

 

Vierailija
17/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä varautuminen venäjän uhkaa vastaan. Sosiaalidemokraatit eivät tätä olisi tehneet koskaan.

Vierailija
18/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän meillä ole maarajaa kuin Ruotsissa ja Norjassa jota kautta ne junat kulkisivat eurooppaan. Järjetöntä tuhlausta olisi alkaa koko rataverkko uusimaan.

On varauduttava siihen, että Itämeri tai ei ainakaan Suomenlahti ole käytettävissä. Huoltoreitiksi jää Torniosta yli Ruotsiin ja siitä etelään tai sitten Norjan puolelle Narvikiin. Näitä ilmeisesti suunnitellaan. 

Hyvä, että nykyinen raideleveys, tuo muinaisjäänne, saatetaan yhteneväksi eurooppalaisen kanssa. 

Vierailija
19/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma, koska raideleveyttä kavennetaan. Otetaan joku hiljainen ajanjakso esim juhannus tms ja iso määrä ukkoja. Junat seis, pultit auki ja tehdään uudet reiät kapeammalle raideleveydelle. Sen jälkeen vaan potkastaan raidetta vähän sisäänpäin, heitetään pultit kiinni ja homma on hoidettu. 

Vierailija
20/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on yksi esimerkki ongelmista mitä sosialistien kumartaminen Neuvostoliittoon aiheutti. Jos EU:ssa pysytään on muutos pakko tehdä. Tehdään varmaan raidekerrallaan pikavauhtia. hintaahan tuolle tulee.

maksajathan löytyy peiliin katsomalla.

Eiköhän pidetä vaan samalla leveydellä, kun taas rajat idässä aukeaa niin saadaan kauppaa tehtyä.

Itä tulee olemaan bannattuna seuraavat 100 vuotta ellei siellä tapahdu vallankumousta jossa otetaan käyttöön demokratia ja sotarikokset selvitetään. Suomen on jatkettava elämää.

Et taida tietää, että samanlaisia kuolevaisia se on sielläkin päin. Kyllä se johtaja / hallinto aikanaan vaihtuu eikä siinä mene kuin se n.10vuotta, jos sitäkään. Raja auki vain ja junat kulkemaan, rah

Siellä on raha vähissä, joten se siitä sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan