Vain 1/3 yhdeksäsluokkalaisista osasi nimetä kartalta Suomenlahden. Selkämeren tiesi yksi kolmestakymmenestä.
Kysyttiin siis Itämeren osien nimityksiä. Kukaan ei tiennyt asumansa maakunnan tärkeimmän ja virtaamaltaan Suomen suurimman joen nimeä. Joki oli merkitty karttaan ja kysyttiin sen nimeä. Puolet oppilaista ei kyennyt nimeämään asukasluvultaan Etelä- ja Pohjois-Karjalan suurinta kaupunkia. Suomen kartalla oli siis piste ja piti kertoa mikä kaupunki on tuossa kohtaa. Oppilaista puolet pystyi nimeämään Saimaan. Saimaalle on koulun pihalta matkaa 16 kilometriä.
Näiden nimien pitäisi olla tuttuja tehtävistä, oppimateriaaleista ja kirjan kartoista. Niiden pitäisi myös olla esille arjessa. Eivät taida olla enää....
Kommentit (168)
Mutta kun tärkeintä on tuijottaa tik-tokkia vähintään 9 tuntia päivässä.
Onko Seinäjoki Suomen suurin joki?
Järkyttävää. Nykynuoret eivät jaksa opetella ulkoa karttoja.
Ei karttoja ulkoa tarvitse osata. Riittää, että olisi silmät auki vaikkapa auton kyydissä istuessa. Tie alueen tärkeimpään shoppailukaupunkiin kulkee tuon joen yli.
Tätäpä se on, kun koulusysteemi uudistettiin. En kyllä ymmärrä, mitä vikaa entisessä oli. Silloin opittiin asioita. Kertotaulua opeteltiin niin, että luokka seisoi. Jokaiselle tuli vuoronperään oma laskutoimitus. Jos vastasit oikein, sait istua. Jos et, seisoit niin monta kierrosta, että vastasit lopulta oikein omalla vuorolla. Siinä kävi nopeasti selväksi, kenelle tuli kotiläksyksi kertotaulut. Ja seuraavana päivänä taas seisottiin, ja käytiin läpi kertotauluja. Nykyisin kirjatkin on ohuempia, ettei lasten tarttis vaan lukea niin paljon..
Kuulin kun yksi yläkoulun luokka tuli maantiedon kokeesta. Joku kysyi toiselta, mikä se merialue onkaan Suomen ja Ruotsin välissä, oliko se Välimeri... kaveri myönteli että joo.
Ei koulussa enää opita mitään, eikä vaadita. On menty samaan kuin Ruotsissa, että tehdään vaan ryhmätöitä. Tietoa ei osata etsiä, vaikka laitetaan tietokone käyttöön kokeessa.
Kysyin lasten koulussa, että milloin meinaavat vaatia lapsilta kirjoitustaitoa, niistä harakanvarpaista ei saa pirukaan selvää ja tekstausmalli on niin yksinkertainen että kaikki näyttää samalta...
Ruotsissa on menty siihen, että kunnallisissa kouluissa lapset laittavat arvosanat opettajille ja jos opettaja ei ole oppilaille mieleen, (lue: lepsu), työt eivät jatku enää.
Fiksut ja rikkaat laittavat lapsensa yksittiskouluihin.
Nykyään myös ajatellaan, että lapset kyllä osaavat kaikkea, mutta tietokoneella, ovat diginatiiveja. Eivät osaa, pelaaminen ja joutavan disinformaation levitys sujuu, oikeat työt ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin kun yksi yläkoulun luokka tuli maantiedon kokeesta. Joku kysyi toiselta, mikä se merialue onkaan Suomen ja Ruotsin välissä, oliko se Välimeri... kaveri myönteli että joo.
Luokkakaverini 9-luokalla ei osannut luetella kuukausia oikeassa järjestyksessä. Näin sitä joskus nelikymppisenä, ei ollut vielä siihen mennessä ollut päivääkään palkkatöissä. En tiedä mikä on nykyään tilanne.
Miten he voisikaan osata kun koulussa heiltä ei vaadita mitään. Edes äikän tunnille ei tarvitse lukea kirjaa saatikka tehdä siitä referaatti. Luokissa, joissa on paljon m a h m u j a, on todistettavasti suomen kielen taito myös kantiksilla heikentynyt ja alkavat puhua samaa heikkoa murretta. Todella surullista! Sanonpa vain että v ä e s t ö n v a i h t o ei ole mitään sa-la-liitto-teoriaa
Tätäpä se on, kun koulusysteemi uudistettiin. En kyllä ymmärrä, mitä vikaa entisessä oli. Silloin opittiin asioita. Kertotaulua opeteltiin niin, että luokka seisoi. Jokaiselle tuli vuoronperään oma laskutoimitus. Jos vastasit oikein, sait istua. Jos et, seisoit niin monta kierrosta, että vastasit lopulta oikein omalla vuorolla. Siinä kävi nopeasti selväksi, kenelle tuli kotiläksyksi kertotaulut. Ja seuraavana päivänä taas seisottiin, ja käytiin läpi kertotauluja. Nykyisin kirjatkin on ohuempia, ettei lasten tarttis vaan lukea niin paljon..
Jumppatunnit ovat erikseen.
Luulisin tietäväni Selkämeren, mutten ole varma, vaikka olen aikuisiällä liikkunut Pohjois-Pohjanmaan ja Ahvenanmaan völillö enemmänkin. Itse asiassa muutamaa yksittäistä kaupunkia lukuun ottamatta en muualla kotimaassa olekaan reissannut.
Vierailija kirjoitti:
Tätäpä se on, kun koulusysteemi uudistettiin. En kyllä ymmärrä, mitä vikaa entisessä oli. Silloin opittiin asioita. Kertotaulua opeteltiin niin, että luokka seisoi. Jokaiselle tuli vuoronperään oma laskutoimitus. Jos vastasit oikein, sait istua. Jos et, seisoit niin monta kierrosta, että vastasit lopulta oikein omalla vuorolla. Siinä kävi nopeasti selväksi, kenelle tuli kotiläksyksi kertotaulut. Ja seuraavana päivänä taas seisottiin, ja käytiin läpi kertotauluja. Nykyisin kirjatkin on ohuempia, ettei lasten tarttis vaan lukea niin paljon..
Jumppatunnit ovat erikseen.
Sulle siis seisominen on jumppaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei karttoja ulkoa tarvitse osata. Riittää, että olisi silmät auki vaikkapa auton kyydissä istuessa. Tie alueen tärkeimpään shoppailukaupunkiin kulkee tuon joen yli.
Kyllä niitä on ulkoakin opeteltava, jotta osaa kartasta tunnistaa tärkeimpiä paikkoja.
Näitä ei tarvitse opetella ulkoa. Ei ole kokeita. luultavasti tehty ryhmätyö, jolloin se joka sen "ryhmätyön" teki, osaa asian.
Kuka tekee mitään sillä tiedolla missä joku joki tai meri sijaitsee. Viher vasemmiston hömpötyksiä tollaset! Pitäisi mieluummin opettaa koulussa miten autoon vaihdetaan öljyt
1990-luvulla koulussa seiskan arvosana oli hikisen työn takana. Nykyasteikoilla entinen seiska on nykyinen yhdeksän. Aikaisemmalla kasin suorituksella napsahtaa nykyään kymppi. Ei ihme, että nykyajan mukulat ovat niin polleina arvosanoistaan, kun aikaisemmalla keskivertosuorituksella satelee kymppejä kokeista ja todistukseen.
Kävin koulua 70- ja 80-luvulla. Ei silloin mitään Selkämeriä opetettu vaan tärkeämpää oli opettaa ala-asteikäisille kreikkalaisia pylväitä ym tyhjänpäiväisiä tietoja, joista ei ole hyötyä kuin ehkä pubivisoissa tai ristikoita tehdessä.
Kysyin aikaan myös samaa tuosta kirjoituksesta, että kun en saa selvää lapsen harakanvarpaista. Ope näytti hämmästyneeltä ja sanoi, että kyllä hän saa niistä selvää. No niin, sehän sitten riittääkin🙄. Edelleen samainen lapsi, nyt jo teini, kirjoittaa niin, ettei kukaan perheenjäsenistä saa siitä sotkusta selvää. Joskus ei edes itse. Että kiitos vaan alakoulun 1-3lk opettajalle. Pitäisi varmaan hänellä käännättää nuo syheröt ja harakanvarpaat, jos on maailmankaikkeuden ainoa, joka niistä selvän saa.
Tyhmyys vaan tiivistyy.